
30
de Juliol
de
2014 - 02:00
Un nou context empresarial, amb nous requeriments des del consumidor socialment responsable. "Segueix demanant preu i qualitat, però també temes socials i ambientals: com i amb qui fem les coses. Les empreses hauran de saber donar respostes", assegura Àngels González, consultora sènior d'Ingeniería Social, en el marc de la 5a Setmana de la Responsabilitat Social.
Segons l'enquesta Nielsen del 2012, el 60% dels enquestats ja preferien comprar productes d'empreses socialment responsables, i el 30% estaria disposat a pagar més per aquests productes. Fins i tot en les licitacions amb l'administració cada cop hi ha més criteris socials i ambientals.
També l'enquesta de la Càtedra Mango a les 50 companyies més grans d'Espanya posa de manifest que el 96% d'elles ja integren criteris de responsabilitat social corporativa (RSC) a la seva selecció de proveïdors. El 80%, a més, aplica mecanismes de control com auditories per comprovar la veracitat del que diuen els proveïdors. I el 62% porta a terme activitats de col·laboració conjunta perquè aquesta responsabilitat social també arribi als proveïdors.
Estratègia i posicionament
"Apostar per la RSC a llarg termini aportarà valor de marca i posicionament com a empresa responsable", assenyala González d'un posicionament que a curt termini també aporta "optimització dels costos ambientals".
La consultora d'Ingeniería Social destaca que la RSC "és estratègia, ha de venir de la direcció; però també és feina del dia a dia". Al seu entendre, ha de ser una "eina de gestió processada amb accions concretes". Al capdavall, tractar de potenciar els impactes positius de l'empresa i minimitzar-ne els negatius.
Econòmic, social i ambiental
Aquests són els tres àmbits principals on incideix el fet que una empresa sigui més responsable. Econòmicament, es pot treballar la fidelització dels clients: "la RSC és una taca d'oli que s'estén als clients i proveïdors", diu González. La consultora recomana fer qüestionaris de satisfacció als clients; així com integrar criteris de responsabilitat social a la selecció dels proveïdors.
Des de l'àmbit social, una empresa serà més responsable quan tingui en compte "el respecte en els drets humans i laborals dels proveïdors d'altres països". A més, González remarca la necessitat de cuidar els propis treballadors "garantint unes condicions laborals estables i facilitant la conciliació".
Treballar qüestions d'igualtat i diversitat o la integració laboral de col·lectius en risc d'exclusió també poden ser bones iniciatives. El confort i l'ergonomia, procurant un àmbit saludable per treballar, són peces bàsiques de l'empresa responsable, així com la garantia del desenvolupament professional dels treballadors amb formació i plans de carrera.
"Tot plegat genera motivació, productivitat, atracció i retenció de talent, així com orgull de pertinença a l'empresa", assegura Àngels González. La consultora, a més, afegeix que de manera externa "es poden fer accions socials com aliances amb l'exterior o el foment del voluntariat".
Pel que fa a l'àmbit ambiental, González reclama una "gestió responsable dels residus, optimitzar els processos productius per reduir els consums i millorar l'eficiència energètica". Assegura que això dóna visibilitat com a "empresa innovadora, que avança en la seva gestió i aporta un benefici directe a l'entorn".
El procés
A l'hora d'apostar decididament per la RSC, Àngels González aclareix que el primer pas és "realitzar un diagnòstic, saber d'on parteix l'empresa". Analitzar els seus punts positius i negatius per saber on es pot millorar.
A continuació cal "establir la política, els principis i què vol aconseguir l'organització". En aquest punt, l'òptim és un document marc signat per la direcció que ha de guiar la política de l'empresa. González afegeix que també és important "el codi ètic, els principis que guien el comportament a l'empresa".
Un cop establert, "cal identificar els grups d'interès, quins requeriments i què esperen de l'empresa", assenyala. És el pas previ abans d'establir els objectius per poder passar a aplicar el pla d'acció dissenyat. Com amb qualsevol sistema de gestió, tenir uns indicadors servirà per comprovar l'assoliment real dels objectius.
Finalment, caldrà comunicar la memòria de tot el que s'ha fet. "Això és el que et posiciona com una empresa responsable, per això cal saber comunicar", destaca Àngels González.
Segons l'enquesta Nielsen del 2012, el 60% dels enquestats ja preferien comprar productes d'empreses socialment responsables, i el 30% estaria disposat a pagar més per aquests productes. Fins i tot en les licitacions amb l'administració cada cop hi ha més criteris socials i ambientals.
També l'enquesta de la Càtedra Mango a les 50 companyies més grans d'Espanya posa de manifest que el 96% d'elles ja integren criteris de responsabilitat social corporativa (RSC) a la seva selecció de proveïdors. El 80%, a més, aplica mecanismes de control com auditories per comprovar la veracitat del que diuen els proveïdors. I el 62% porta a terme activitats de col·laboració conjunta perquè aquesta responsabilitat social també arribi als proveïdors.
Estratègia i posicionament
"Apostar per la RSC a llarg termini aportarà valor de marca i posicionament com a empresa responsable", assenyala González d'un posicionament que a curt termini també aporta "optimització dels costos ambientals".
La consultora d'Ingeniería Social destaca que la RSC "és estratègia, ha de venir de la direcció; però també és feina del dia a dia". Al seu entendre, ha de ser una "eina de gestió processada amb accions concretes". Al capdavall, tractar de potenciar els impactes positius de l'empresa i minimitzar-ne els negatius.
Econòmic, social i ambiental
Aquests són els tres àmbits principals on incideix el fet que una empresa sigui més responsable. Econòmicament, es pot treballar la fidelització dels clients: "la RSC és una taca d'oli que s'estén als clients i proveïdors", diu González. La consultora recomana fer qüestionaris de satisfacció als clients; així com integrar criteris de responsabilitat social a la selecció dels proveïdors.
Des de l'àmbit social, una empresa serà més responsable quan tingui en compte "el respecte en els drets humans i laborals dels proveïdors d'altres països". A més, González remarca la necessitat de cuidar els propis treballadors "garantint unes condicions laborals estables i facilitant la conciliació".
Treballar qüestions d'igualtat i diversitat o la integració laboral de col·lectius en risc d'exclusió també poden ser bones iniciatives. El confort i l'ergonomia, procurant un àmbit saludable per treballar, són peces bàsiques de l'empresa responsable, així com la garantia del desenvolupament professional dels treballadors amb formació i plans de carrera.
"Tot plegat genera motivació, productivitat, atracció i retenció de talent, així com orgull de pertinença a l'empresa", assegura Àngels González. La consultora, a més, afegeix que de manera externa "es poden fer accions socials com aliances amb l'exterior o el foment del voluntariat".
Pel que fa a l'àmbit ambiental, González reclama una "gestió responsable dels residus, optimitzar els processos productius per reduir els consums i millorar l'eficiència energètica". Assegura que això dóna visibilitat com a "empresa innovadora, que avança en la seva gestió i aporta un benefici directe a l'entorn".
El procés
A l'hora d'apostar decididament per la RSC, Àngels González aclareix que el primer pas és "realitzar un diagnòstic, saber d'on parteix l'empresa". Analitzar els seus punts positius i negatius per saber on es pot millorar.
A continuació cal "establir la política, els principis i què vol aconseguir l'organització". En aquest punt, l'òptim és un document marc signat per la direcció que ha de guiar la política de l'empresa. González afegeix que també és important "el codi ètic, els principis que guien el comportament a l'empresa".
Un cop establert, "cal identificar els grups d'interès, quins requeriments i què esperen de l'empresa", assenyala. És el pas previ abans d'establir els objectius per poder passar a aplicar el pla d'acció dissenyat. Com amb qualsevol sistema de gestió, tenir uns indicadors servirà per comprovar l'assoliment real dels objectius.
Finalment, caldrà comunicar la memòria de tot el que s'ha fet. "Això és el que et posiciona com una empresa responsable, per això cal saber comunicar", destaca Àngels González.