Sober Drinks, l'empresa que vol posar fi al regnat de l'alcohol

El xef santcugatenc Daniel Duran impulsa una 'ginger beer' que vol imitar el gust i l'efecte de l'alcohol

Daniel Duran, fundador i CEO de Sober Drinks | Aleix Ramirez Daniel Duran, fundador i CEO de Sober Drinks | Aleix Ramirez

Els darrers estudis de l’Agència de Salut Pública de Catalunya apunten que només un 9% de catalans i catalanes no consumeixen begudes alcohòliques. En els grans esdeveniments, com és el cas de les festes de Nadal, la societat atorga un destacat protagonisme a l’alcohol. Sovint es vincula l’acte de beure a l’alegria i l’èxit, mentre que totes les persones alienes a la norma social són observades amb actitud estranya o condescendent. És viable, econòmicament i socialment, un projecte empresarial d’una beguda no alcohòlica? 

Sota el criteri d’un santcugatenc sembla que sí. L’any 2020, en ple confinament, el xef Daniel Duran va donar els primers passos del que es coneix actualment com Sober Drinks. Una startup que ha creat una ginger beer amb la voluntat d'imitar el gust, la textura i l’efecte de l’alcohol. “D’alguna manera, la covid-19 em va fer veure que hi hauria un nou comportament social”, apunta Duran durant una visita a la redacció de VIA Empresa. A finals de novembre, Sober Drinks va guanyar el primer premi Innofood, un programa de Barcelona Activa i Mercabarna per potenciar projectes amb innovacions en qualsevol fase de la cadena de valor alimentària.

Més info: Barcelona Activa impulsa un programa empresarial d'economia blava

El món de les begudes no és l'únic àmbit on treballa Barcelona Activa. Abans de l'estiu, l'entitat també va activar la segona edició del programa empresarial d’economia blava B-Blue. Una iniciativa que prioritza la cerca de solucions per l’emergència climàtica i, a la vegada, també visibilitza el paper de l’aigua a l’hora de preservar els ecosistemes hídrics i marins. A la ciutat de Barcelona, l’univers blau mou unes 1.600 empreses que donen feina a 16.200 persones. Uns llocs de treball, principalment, en sectors com la logística marina, la construcció naval, la innovació i la sostenibilitat.

Un cop superada l’etapa més crítica de la pandèmia, l’Institut d’Estadística de Catalunya mostra com el consum d’aliments i begudes no alcohòliques, amb un 15,8%, és un dels segments que ha experimentat un major creixement. També, segons dades de l’organisme públic, s’ha copsat un augment del consum de begudes energètiques i vegetals. En aquest sentit, en paral·lel a la ginger beer, Duran ja es planteja una nova línia de producció de productes energètics. “Parlem de begudes amb característiques similars al kombutxa”, puntualitza l’emprenedor. 

Visió industrial 

Fins ara, Daniel Duran ha utilitzat la seva condició de xef per fer el tasteig de les begudes amb una producció de 1.500 ampolles. Un procés que ha comptat amb la col·laboració estreta de La Fem, un obrador de cervesa artesanal de Sant Cugat del Vallès. “El producte que vull fer ha tingut una bona recepció, perquè hi ha gent que es vol cuidar i tenir hàbits saludables, sense renunciar a estones d’oci”, planteja Duran. Sense un horitzó clar en clau de facturació o altre valor econòmic, el següent pas de Sober Drinks “és mantenir la qualitat artesanal, sense renunciar a la producció industrial”. 

 

La prioritat del xef és reforçar la seva presència a Catalunya i, un cop consolidat aquest mercat, el següent pas serà conquerir les Illes Balears. Sense deixar la part tècnica i empresarial, a llarg termini, el somni de Duran és “externalitzar” el màxim nombre de processos vinculats a les begudes per centrar els esforços “en les idees i el desenvolupament de producte”. Catalunya va tancar l’any 2022 amb més de 5.000 operadors ecològics, dels quals 3.834 són productors, 1.547 importadors i 698 comercialitzadors. D’entre els cultius majoritaris, el rànquing està liderat pel conreu de cítrics, fruits secs, vinya i oliveres. 

L’ecosistema agroalimentari ecològic compta amb 2.771 empreses, una indústria on la comercialització, les importacions i l’emmagatzematge generen un major negoci. A partir de les dades de l’AEAT (Agència Estatal d’Administració Tributària), Catalunya va deixar enrere l’any 2022 amb unes exportacions agroalimentàries de 14.848 milions d’euros. De cada set euros exportats, un és d’aquest àmbit. Les vendes agroalimentàries a l’exterior equivalen al 6,47% del PIB català. Durant el 2023, la Generalitat ha incrementat els seus recursos per acompanyar les empreses catalanes en el seu aterratge a Mèxic, Alemanya, Estats Units, Xina, Corea del Sud, Japó, Taiwan o Singapur, entre altres mercats.  

Més informació
Bubble Tea, la beguda de moda a l’Àsia, aterra a Barcelona
Kombucha, vendre una beguda mil·lenària
Avui et destaquem
El més llegit