Sorli Discau, la botiga amb seny català

La cadena de supermercats canviarà aquest 2016 la seva estratègia sense perdre el valor de la proximitat amb el client i l'aposta pels productes frescos

Ser pròxims al client és el que els ha funcionat durant la primera part de la seva vida i Sorli Discau busca mantenir la fidelitat dels seus clients en els anys que han de venir. La direcció de la companyia estudia a hores d'ara un nou model estratègic que haurà de marcar la seva actuació durant els pròxims anys. Parteixen d'un passat que comença el 1923, quan l'empresari Josep Sorli va fundar Sorli Discau i que continua anys després, quan el 1970 Jordi Sorli obria el seu primer supermercat.

Des d'aleshores, un creixement molt de mica en mica, buscant la consolidació per sobre de l'expansió embogida, ha construït una companyia de propietat 100% catalana que ara diversifica la seva activitat amb l'obertura de dos centres esportius, tres benzineres, tres restaurants i un hotel. "Des de llavors hi ha hagut una política de creixement molt racional, focalitzada a la zona de Barcelona i localitats del voltant, que és el que ens ha permès arribar a tenir 114 establiments", apunta Josep Figueras, sotsdirector de Sorli Discau. La seva incorporació a la companyia es va produir a l'agost de 2015 motivada pels nous canvis que l'empresa està introduint.

No només aposta per canviar estratègia, sinó també per dirigir el negoci d'una altra manera, ja que l'empresa és íntegrament familiar però la seva direcció, amb Figueras, comença a professionalitzar-se. "L'Anna Sorli va començar l'any passat un procés dintre de l'organització i és el que va propiciar la meva entrada. Però ella és la directora general de la companyia i està implicada en la direcció de l'estratègia i en el dia a dia de la companyia", matisa Figueras.

Professionalització en la part directiva, i nous aires a les botigues?
Tot i que el sotsdirector no ho revela perquè encara estan en ple procés de desenvolupament, assegura que "els productes han evolucionat molt, els clients també han evolucionat molt però el que no ha evolucionat tant són les botigues i estem immersos en aquest debat intern sobre quin ha de ser el model pels pròxims anys i sobre març-abril ja el tindrem definit".

 
Interior de la botiga del carrer Pere Serafí del barri de Gràcia de Barcelona. Cedida


Amb tot, les botiges podran tenir canvis de distribució, amb més o menys pes de productes en algunes zones però no eliminaran la importància que atorguen als productes frescos. De fet, aquesta setmana han anunciat una inversió de 3,5 milions d'euros durant el primer semestre de l'any per tal de reforçar la gestió i l'aprovisionament automàtic de productes frescos. "El nostre volum ens permet tenir un producte fresc molt valorat pels nostres clients i això no ho hem de perdre en cap moment, però és cert que el model de botiga mereix un canvi, veure les coses en una altra perspectiva i facilitant-li molt la compra al comprador dins de la botiga", matisa Figueras.

Posa especial accent a la importància del producte fresc perquè les estadístiques també els han revelat que els funciona. "És que en frescos tenim un nivell de fidelització molt alt: el 88% dels nostres clients ens compren fruita i això és un percentatge molt alt. Una de les polítiques en frescos és tenir productes de qualitat a preus molt competitius", recorda Figueras.

Sorli Discau no rebutja la marca blanca però destaca la preeminència de marques de distribuïdor als seus prestatges: més de 7.000 referències. "Què ens fa diferents? Els productes frescos, un assortit molt gran de marca de fabricant i un nivell de servei molt alt. Són els tres punts que ens diferencien de portes enfora, de portes endins som una empresa amb un sistema informàtic molt ben armat -bàsic per poder prendre decisions molt ràpid-) i un equip humà mot cuidat". L'equip de la companyia està format per 1.800 empleats, el 90% dels quals tenen contracte fix amb l'empresa. La resta són contractats per temporades segons els repunts de feina, com vacances o períodes de venda especials.

Ben centrats a Barcelona
Trobar-los és fàcil, sempre que es busqui per Barcelona i voltants. Els 114 establiments, la majoria en propietat de l'empresa i només el 2% franquiciats, estan distribuïts per la capital catalana i rodalia, amb l'excepció de dues botigues, una a Blanes i l'altra, a Manlleu.

Créixer molt de pressa mai ha estat al pensament de l'equip de l'empresa, qui pensa que val més fer-ho a poc a poc, tal com explica el seu actual sotsdirector. "Sempre s'ha optat per una política d'expansió de botiga oberta, botiga que ha de funcionar. No ha estat mai una expansió massiva, sempre s'ha fet amb el seny català, que diuen. Dins l'empresa fer les coses a poc a poc i ben fetes està molt interioritzat", argumenta.

Anna Sorli i Josep Figueras. Cedida

Aquesta catalanitat al caràcter també es percep a les botigues. L'etiquetatge en català i la campanya "Producte d'aquí. Sempre en català" és altre dels trets territorials que el client pot trobar, però Figueras s'allunya de modes i defensa que és una actitud que l'empresa sempre ha mantingut. "L'aposta pels productes i de proximitat catalans sempre ha estat en l'ADN de la companyia. Sí que és cert que tothom se'n vol fer ressò d'això ara, però a Sorli sempre ha estat al nostre ADN", remarca sense citar ningú.

I és que darrerament empreses com Caprabo –de la qual Figueras va ser director comercial de productes peribles, de l'equip de compres i d'aprovisionament- han apostat per la venda de productes catalans que destaquen als seus establiments, tal com ja hem explicat a VIA Empresa. Amb tot, la competència no és el que preocupa Figueras perquè, com manté, treballen "amb l'objectiu de crear un model propi que ens ajudi a diferenciar-nos més". I les xifres també són eloqüents: L'any 2014 van facturar 230 milions d'euros.
Avui et destaquem
El més llegit