Sosmatic, el ‘coach’ de l’assistència informàtica

La companyia barcelonina, pionera des de fa 20 anys a oferir serveis de suport en l’ús de la tecnologia a persones i empreses, s’estén per Colòmbia i Xile i obrirà una delegació a Madrid

David Casas de Sosmatic David Casas de Sosmatic

Fa dues dècades, trobar una empresa que oferís un servei de suport informàtic les 24 hores del dia i els set dies de la setmana no era gens fàcil. En aquest context va néixer Sosmatic, una companyia que “volia ajudar les persones amb problemes informàtics”, recorda el seu fundador i responsable actual, David Casas. Inicialment, la idea de negoci es va basar a cobrar una quota anual als clients, que rebien l’assistència directament de Sosmatic. Amb els anys, la companyia ha cedit el seu servei d’assistència a altres firmes i ha buscat ‘partners’, que l’utilitzen i l’integren en els productes que subministren als seus usuaris. Ubicada a la zona tecnològica del 22@ de Barcelona, actualment compta amb 130 treballadors i espera passar dels 3,9 milions d’euros que facturarà enguany als 4,5 previstos per l’any 2019.

El somni que va materialitzar Sosmatic és la fusió entre la tecnologia digital i la millor assistència a la carretera. Els dos socis inicials, David Casas i Oriol García, procedents d’Intercom, volien “oferir un servei d’alta qualitat amb el client al centre”. Per fer-ho possible, tenien clar que resultava imprescindible que el tracte fos personalitzat. Abans d’iniciar l’aventura de Sosmatic, Casas va administrar durant 10 anys un sistema d’intercanvi d’informació i coneixement de mitjans electrònics, precursor de l’actual internet.

Inicialment, la companyia sorgeix com un servei d’ajut informàtic 24 hores al dia per la llar i un altra línia d’assistència a les empreses. A partir de l’any 2000, la proposta s’estén a grans col·lectius i el projecte Sosmatic Club, que s’adreçava a particulars, queda congelat i l’empresa decideix posicionar-se al mercat amb una marca blanca. Un dels seus primers clients va ser el Racc.

El creixement de Sosmatic s’ha produït a través dels col·lectius. “Gràcies al fet que hem aconseguit introduir la nostra tecnologia de suport a moltes companyies ens hem consolidat al mercat com a especialistes tècnics”, indica Casas. Algunes d’aquestes firmes a les quals dóna suport i assistència informàtica són Catalana Occidente, Carrefour, Fnac, la UOC i Sephora. L’empresa ha passat de facilitar formació a les persones a assessorar tecnològicament a les firmes.

L’assessor digital

David Casas assenyala l’evolució que ha tingut Sosmatic en aquests 20 anys. “Ens hem diversificat des de l’ajuda als particulars amb problemes informàtics fins a l’assessorament i l’assistència a les empreses i a les persones en l’ús de la tecnologia digital”. Els mòbils, les tauletes i les ‘Smart’ TV són els dispositius als quals la companyia informàtica dóna assessorament. Aquest tipus de serveis han convertit Sosmatic en una de les cinc empreses capdavanteres en aquest sector a l’àmbit estatal.

Amb l’objectiu d’oferir assessorament i ajut tecnològic, Sosmatic ha guanyat clients en firmes del sector assegurador, la banca, la distribució, l’educació, l’assistència i com a servei de suport tècnic intern d’empreses petites i mitjanes mitjançant els ‘call-center’. Avui dia, la seva missió s’ha traslladat a tots els dispositius digitals.

Fruit d’una iniciativa dels seus treballadors, Sosmatic acaba de crear un servei en forma de club “en què fem l’acompanyament tecnològic de les persones”, explica Casas. El projecte, que recupera l’esperit inicial de la firma fa 20 anys, permetrà realitzar divulgació de coneixements informàtics i pedagogia i prevenció dels hàbits perjudicials derivats de l’ús de les noves tecnologies.

El suport tecnològic, els serveis de manteniment, l’assistència, la gestió d’infraestructures, el desenvolupament de projectes i la ciberseguretat són alguns dels àmbits en els quals està especialitzat Sosmatic. Tot i que altres companyies ofereixen el mateix en l’actualitat, David Casas destaca el caràcter pioner de la firma barcelonina.

El contracte del ‘Mobile’

El fundador de Sosmatic, David Casas, al·ludeix a la filosofia de la companyia, posant com a exemple l’anècdota que va viure a la passada edició del Mobile World Congress. Allà, Guillem Ponsà, en aquell moment un sensesostre, es trobava a les portes de la fira amb una pancarta, on demanava un lloc de feina. Casas comenta que “vam decidir donar una oportunitat laboral a un expert en telecomunicacions”. Ponsà va signar un contracte de sis mesos amb Sosmatic i encara es manté a la plantilla.

Han ofert un contracte de treball a un ‘sensesostre’ que demanava feina amb una pancarta a les portes de la darrera edició del MWC

Ponsà va passar de no tenir un lloc on dormir a tenir un contracte de treball amb Sosmatic en només un mes. La seva tasca consisteix a ajudar remotament a través del telèfon a les persones que tenen problemes de connectivitat. Tota una metàfora de la situació personal que ell vivia fa uns mesos. Ponsà va trobar la feina gràcies a l’organització Homeless Entrepreneur (Emprenedors sense Sostre), que dóna eines i suport a les persones que busquen ocupació a través de l’accés a les noves tecnologies. La companyia aposta per incorporar a empleats que estan realitzant la beca de pràctiques, intensificar els processos de promoció interna o contractar a persones més grans de 50 anys, com és el cas de Ponsà.

Guillem Ponsà, treballador de Sosmatic

Guillem Ponsà, treballador de Sosmatic | Cedida

Casas precisa que el model empresarial de Sosmatic s’ha estès a altres llocs. De fet, fa un any va aterrar a Colòmbia de la mà d’un soci local. “Ens interessa arribar un mercat on la tecnologia està en una fase emergent”. La mateixa fórmula s’utilitzarà a Xile, on s’instal·larà aviat. Amb aquest creixement, Sosmatic espera incrementar la facturació exterior, que se situa per sobre del 20%. Tot i això, augmentar la quota de mercat externa no és un objectiu estratègic, comenta el fundador de la companyia.

A més de la central de Barcelona, i de les delegacions a Colòmbia i a Xile, Sosmatic té previst obrir-ne un altre a Madrid. Tal com assegura el seu fundador a l’hora de dibuixar el futur, “l’objectiu és fer-nos grans, però que no ho sembli i això només ho podem aconseguir amb el creixement horitzontal”. L’anàlisi de dades i la diversificació de serveis sembla que seran les tendències en un sector, que any rere any continua requerint mà d’obra especialitzada.

Més informació
Cautela a la GSMA: preveuen (només) 107.000 visitants al MWC 2019
Barcelona blinda el MWC amb 20 MEUR més
Avui et destaquem
El més llegit