La sostenibilitat és un requisit per a les empreses?

El director general de PepsiCo del sud-est d'Europa, Narcís Roura recorda la importància de la transformació de les companyies

PepsiCo emprèn el camí cap a la sostenibilitat | iStock PepsiCo emprèn el camí cap a la sostenibilitat | iStock

El canvi en les empreses és imminent. La sostenibilitat i la digitalització s’han convertit en pilars essencials per a la transformació de les empreses. Tot i que encara hi ha certa resistència al canvi, és cert que moltes companyies estan disposades a millorar i créixer dins d’aquests dos àmbits, ja que les futures generacions ja ho veuen com una realitat i encara més, com un requisit per a treballar en una empresa. Seguint aquest context, MatinsEsade organitza un esmorzar amb el director general de PepsiCo del sud-est d’Europa, Narcís Roura, per demostrar la necessitat d’aquesta transició i exposar els canvis que la marca està fent, tot començant per crear un nom pel projecte: PepsiCo Positive.

La sostenibilitat i la digitalització ja formen part dels fulls de ruta de moltes empreses i PepsiCo és una de les veteranes que fa més d'una dècada que intenta millorar els seus productes: "La diferència entre estar o no estar en el mercat és la manera en la qual s'apliquen la sostenibilitat i la digitalització en els processos empresarials", explica Roura. I és que PepsiCo, que actualment és la propietària de la marca Lay's, Alvalle i el mateix refresc Pepsi, ha indicat una gran quantitat d'objectius que van des de la producció amb residu zero, fins a la paritat de gènere, passant per les polítiques de diversitat i la salut. Un popurri, que tal com descriu el director general "ha de reflectir que les marques no són el que diuen sinó el que fan".

Les tres línies d’actuació en termes de sostenibilitat de la multinacional són clares: Agricultura, Cadena de producció i Marques. En aquest sentit, l’empresa treballa en aquests tres eixos per tal de millorar i créixer com a empresa, “però també com a societat”, declara Roura. Pel que fa a l’agricultura, el director general parla de cultivar ingredients de manera sostenible i com això es reflecteix en enfortir les comunitats rurals i treballar de manera justa: “Ens hem encarregat que en les nostres 70.000 hectàrees de cultiu, els nostres agricultors tinguin contractes justos i puguin guanyar beneficis”. A més, la companyia també vetlla per  deixar fora del cercle els químics i cultivar de manera molt més “natural” els seus productes.

Roura: “Pràcticament tots els nostres repartiments i distribuïdors ja treballen amb vehicles de zero emissions”

Una de les propostes més innovadores és la reducció del consum d’aigua en les fàbriques d’Alvalle a Múrcia. Tal com explica el directiu, “ja han reduït el consum d’aigua en un 50%”. A més, la companyia preveu una reorganització del consum de l’aigua que podria arribar a retornar tota l’aigua que s’utilitza en el procés de creació dels seus productes. Una alternativa que de moment, segons les dades de la companyia, ha costat uns 30 milions d’euros en inversions.

Quan Roura parla de la cadena de producció es refereix a totes aquelles accions d’ençà que els ingredients surten del camp fins que arriben a la botiga. Normalment, aquest és un dels moments on hi ha més contaminació involucrada i per això PepsiCo decideix posar-se l’objectiu d’aconseguir “una circularitat d’emissions zero”, tal com diu Roura. En el cas de la marca Lay’s, la companyia ja ha aconseguit que la seva fàbrica -ubicada a Burgos- sigui oficialment “una fàbrica de residu zero”, afirma el directiu. A part, tota la flota de distribució de la companyia també ha aplicat mesures sostenibles per a la contaminació: “Pràcticament tots els nostres repartiments i distribuïdors ja treballen amb vehicles de zero emissions”, recorda Roura.

PepsiCo és una marca coneguda, però no precisament per les seves polítiques sinó pels seus productes. És per això que la marca aposta per a millorar les seves actuacions internes, ja que “el canvi no ha de ser només per fora sinó per dins” afegeix el director general. D’aquesta manera, la companyia té un compromís amb la diversitat, tant de gènere com de raça, dins les seves instal·lacions: “Des de fa temps som una empresa que aposta per la diversitat i als anys 80 vam ser de les primeres que vam implementar el màrqueting de diversitat cultural”, diu Roura.

Roura: “Creiem que el canvi és imminent i volem ser pioners en fer-lo”

En termes de paritat, l’empresa té un 43% dels seus alts càrrecs interns coberts per dones i “tot i que això encara no es considera paritat, ens posa en el bon camí”, explica el directiu de PepsiCo. La companyia també han engegat un pla per a fer costat a les dones emprenedores en el món rural i hi porta invertits uns 250.000 euros: “Creiem que el canvi és imminent i volem ser pioners en fer-lo”, reafirma Roura.

Propostes de salut

La salut també ha esdevingut una part molt important en les noves generacions. La necessitat de menjar sa i poc processat comença a ser un requisit essencial per a moltes persones, i com a tal les empreses s’han d’adaptar. PepsiCo ha començat un pla per a millorar els ingredients del seu refresc famós, per tal de reduir-ne el sucre: “Som el primer refresc que té menys de 100 calories dins d’una ampolla de 33 cl”, descriu el director general. Tot i això, no és cap secret que les begudes energètiques i ensucrades podrien tenir els dies comptats, un repte que Roura descriu com “una oportunitat per innovar i crear altres productes”.

Les marques tenen la missió de transformar-se no només perquè els governs comencin a demanar-ho, sinó perquè les noves generacions es prenen la transició com a requisit bàsic per a treballar en certes empreses. El talent és el futur i com a tal les companyies necessiten créixer i adaptar-se a les noves transformacions per captar aquest talent, perquè tal com recorda Roura: “El millor talent serà per a les millors empreses”.

Més informació
Coca-Cola o Pepsi?
Sostenibilitat i credibilitat
Avui et destaquem
El més llegit