Sweanty i els adhesius intel·ligents que lluiten contra la deshidratació

La startup, nascuda al CSIC el 2017, estudia la suor dels esportistes per oferir-los plans d'hidratació i preveu la seva expansió a Europa

L'EFSA recomana ingerir dos litres d'aigua al dia | Cedida L'EFSA recomana ingerir dos litres d'aigua al dia | Cedida

Entre tres i cinc dies seríem capaços de sobreviure sense aigua. Una dada que, a més de manifestar la importància d’aquest recurs en un context d’emergència climàtica, recorda la necessitat d’estar diàriament ben hidratats. En aquest sentit, diverses enquestes realitzades arreu de l’Estat manifesten que no ho estem fent adequadament, com ara l’estudi realitzat per Bezoya, que subratlla que un 68% dels espanyols no s’hidrata correctament, ja que ingereix menys de dos litres d’aigua al dia, la quantitat que recomana l’Autoritat Europea de Seguretat Alimentària (EFSA). Una xifra difícil d’explicar, tenint en compte que el mateix estudi apunta que un 95% dels enquestats són conscients de la importància d’hidratar-se correctament.

Si hi ha un sector en què la hidratació juga un paper encara més important és el món de l’esport i, en aquest context, sorgeixen iniciatives com ara Sweanty, que ha desenvolupat uns adhesius intel·ligents per prevenir la deshidratació i millorar el rendiment dels esportistes. “De la suor podem obtenir informació molt valuosa per als esportistes”, apunta a VIA Empresa Anna Llorella, co-CEO i fundadora de la iniciativa, que va ser premiada el passat setembre per Netmentora Catalunya. Llorella explica que “mitjançant la nostra eina podem veure què perd una persona a través de la suor i així saber què ha d’ingerir per poder rendir al màxim”. Una solució innovadora per al món de l’esport, en el qual la hidratació “s’està explorant a cegues”.

Un 68% dels espanyols no s’hidrata correctament

La deshidratació, un àmbit “desconegut”

Malgrat que, segons Llorella, la deshidratació és un àmbit “desconegut”, els seus símptomes no ho són tant i alguns els podem patir en el dia a dia. Entre aquests, l’empresària destaca les rampes en la musculatura o els cops de calor, als quals se li afegeixen la set excessiva, una micció menys freqüent i de color fosc, fatiga i, fins i tot, marejos o sensació de debilitat. Tenint en compte que diversos estudis coincideixen que una hora de cursa contínua es pot traduir en una pèrdua d’entre un litre i un litre i mig de suor -fins a 2,5 litres en el cas dels esportistes de nivell més avançat-, una incorrecta hidratació pot comportar més fàcilment l’aparició dels símptomes esmentats anteriorment que, especialment a l’estiu, poden suposar un perill per a la salut.

Sweanty és una spinoff que es va originar el 2017 al CSIC, arran de la creació d’una pila. “Vam crear una pila que funciona amb la suor, que és molt menys contaminant i que s’aprofita completament”, explica Llorella, qui afegeix que, després de veure el potencial que tenia, “vam sol·licitar la patent de la tecnologia i vam començar a buscar aplicacions, i una d’aquestes era mesurar la hidratació”. 

Llorella: "En el món de l'esport, la hidratació s'està explorant a cegues"

Al capdavant de Sweanty es troben Llorella i Laura Ortega, les sòcies majoritàries de la iniciativa, malgrat que Neus Sabaté i Juan Pablo Esquivel van formar part de l’equip fundador i actualment continuen dedicant-se a la recerca i col·laborant com a consultors. Recentment, s’hi va afegir l’Òscar Serret per aportar una visió empresarial que els ha permès, entre d’altres, tancar una ronda de 180.000 euros el passat mes de novembre i d’aquesta manera ampliar l’equip amb una tècnica de comunicació, de fabricació, una doctora i una nutricionista.

Els adhesius de Sweanty ja han arribat al CAR

Els adhesius intel·ligents de Sweanty ja han estat testejats en maratonians i esportistes d’elit del CAR de Sant Cugat i, després dels bons resultats, Llorella i Ortega es troben a les portes de llançar-los al mercat: “Tenim previst llançar els adhesius a l’abril”, afirma la fundadora. En aquest sentit, Llorella explica que les pròximes passes de Sweanty són arribar als esportistes nacionals i estatals i, l’any vinent, fer el salt a Europa, arribant als atletes internacionals mitjançant les competicions que es duen a terme arreu del continent. D’altra banda, l’equip de Sweanty continuarà cercant més finançament per desenvolupar la segona vessant del projecte, la detecció de pacients amb fibrosi quística.

“Espavilar-se i impulsar un projecte des de zero és quelcom que no saps què comporta fins que no t’hi poses”, explica Llorella, resumint el seu curt, però prometedor trajecte com a empresària. “Com a investigadora, jo no sabia realment com era una empresa, i conèixer el món empresarial ha estat tot un repte”, destaca la fundadora, assenyalant les dificultats que això comporta “quan, alhora, estàs desenvolupant un projecte d’aquestes característiques”. “Saber portar-ho tot a la vegada és més senzill quan aprens de qui t’has d’envoltar”, conclou Llorella.

Més informació
18 startups opten a ser els Impact Leaders de Netmentora Catalunya
Monitoritzar el lactat dels esportistes a través de la suor
Formació i esport per canviar Àsia... Des de València
Avui et destaquem
El més llegit