• Empresa
  • Talkual, la revolució de la fruita i verdura imperfecta nascuda a Lleida

Talkual, la revolució de la fruita i verdura imperfecta nascuda a Lleida

Talkual distribueix fruita i verdura que no compleix els estàndards visuals o de forma del mercat i evita el seu malbaratament

Marc Ibós i Oriol Aldomà, fundadors de Talkual | ACN
Marc Ibós i Oriol Aldomà, fundadors de Talkual | ACN
Bernat Bella
Periodista
11 d'Agost de 2025 - 05:00

En un món on cada any es malbaraten 1.700 milions de tones d'aliments i la fruita i la verdura dels supermercats semblen sortides del catàleg, dos joves de Lleida van unir les seves forces per combatre aquesta trista realitat imposada pel mercat i trencar la dictadura de l'estètica. L'objectiu era clar: evitar que tots aquests aliments que no complien els estàndards acabessin a les escombraries o només per fer sucs.

 

Aquest és l'origen de Talkual, impulsat per Oriol Aldomà i Marc Ibós el 2020. En cinc anys han salvat 4 milions de quilos de fruita i verdura imperfecta, donen feina a més d'una quarantena de persones i esperen superar els sis milions d'euros de facturació el 2025. 

Un projecte nascut entre pomes

Oriol Aldomà tot just havia tornat d'Austràlia i anava a visitar sovint al Marc Ibós, un amic seu de la infància, que tenia un magatzem de pomes i peres a Bellpuig. Allà, s'adonava de la gran quantitat de quilos de fruita que es malbaratava perquè no complia amb els requisits estètics que imposava el mercat. "L'anava a veure sovint i, en lloc d'una cervesa, fèiem una poma", recorda Aldomà. 

 

En aquestes converses compartien la sorpresa i enuig per la quantitat de fruita que s'havia de llançar. De tant en tant, l'Oriol agafava algunes pomes i les repartia entre amics o família: "A tothom li agradava molt, era molt bona. Però els requisits estètics dels supermercats són molt estrictes". Un color no prou brillant, una mida petita o una petita imperfecció a la pell eren motius per malbaratar una fruita en bon estat. 

Oriol Aldomà: "S'havia de tirar un producte que la gent valorava"

Tots dos van decidir investigar si als agricultors del seu voltant també patien aquesta realitat i ho van confirmar. Tots els pagesos acabaven tirant molts quilos de fruita i verdura. "Havíem de fer alguna cosa, no ens semblava bé. S'havia de tirar un producte que la gent valorava", recorda l'Oriol. 

D'aquesta manera van tenir la idea d'oferir caixes de fruita i verdura imperfecta de temporada directament als consumidors a través de subscripcions. Van crear-se un perfil a les xarxes socials per donar-se a conèixer, van dissenyar un web per rebre les comandes i van contactar amb productors que el Marc coneixia. Uns inicis en què tot ho feien entre ells dos. 

El declivi dels mercats

"El productor té moltes dificultats per vendre fruita o verdura lletja, perquè cada vegada hi ha menys fruitaries i mercats. Ara les grans superfícies tenen molta quota", explica l'Oriol. I són els supermercats els que són més estrictes amb l'estètica. "Nosaltres acceptem la fruita imperfecta si està fresca, bona i sana", resumeix. Una filosofia que va ser fàcil d'explicar entre els productors, acostumats a malvendre producte per aquest motiu. 

"Salvàvem un producte que abans es llançava o es feia servir per al suc", destaca l'Oriol. Ara, ja reben fruita i verdura de més d'un centenar de productors de tot l'Estat espanyol i poden oferir fins a 120 varietats de productes del camp segons la temporada. I l'objectiu és continuar creixent i salvant més aliments. 

Fruita i verdura imperfecta al consumidor

El seu missatge va calar entre els consumidors i Talkual emfatitza la seva tasca pedagògica: "Molta gent va al supermercat i no es planteja què està passant al camp. Tots els tomàquets o pomes són iguals, però no t'ho planteges". "Fins que no ho vius o ho veus, no te n'adones", afegeix l'Oriol, recordant que és justament el que li va passar a ell a la nau del marc. "Per això ho volem explicar i nosaltres permetem, amb una simple acció com comprar fruita o verdura, lluitar contra el malbaratament i fer un planeta més sostenible, recalca. 

En menys de cinc anys, ja tenen més de 8.000 subscriptors a Catalunya i tot l'Estat que reben capses de fruita i verdura cada setmana o cada quinze dies. I també tenen un canal per als esmorzars de les empreses, que de moment només representa el 6%, però que volen fer créixer. Ara, en oficines d'Applus+, MediaMarkt o Decathlon ja es consumeix la seva fruita.

Oriol Aldomà: "El malbaratament és un problema molt gran pel planeta" 

"De cara al futur la idea és créixer més i tenir un impacte més gran en el malbaratament", assegura l'Oriol, que revela que ja estan obrint nous productes com melmelades o salses de tomàquet. I no descarten d'altres com fruits secs o torrons.

"El malbaratament és un problema molt gran pel planeta", conclou l'Oriol. I Talkual vol posar el seu gra de sorra en salvar part de l'aliment que es malbarata i conscienciar el consumidor sobre aquesta realitat. Amb una idea simple, però potent: trencar amb la dictadura de l'estètica, aprofitar producte fresc amb defecte visuals, salvar-lo d'un destí de malbaratament i portar-lo directament a les cases dels consumidors.