
25
d'Agost
de
2016
Act.
26
d'Agost
de
2016
Per alguns, quedar-se sense feina no és una situació dramàtica. Més aviat és l'oportunitat per deslliurar-se de les cadenes i buscar noves oportunitats. Aquesta és el cas de la cooperativa Trèvol, un servei de missatgeria i neteja ecològica de Barcelona que va néixer el 1984 amb l'objectiu de portar a la capital catalana un servei pioner i una gestió d'empresa responsable.
Els seus orígens, però, vénen de la missatgeria convencional: "La idea va sorgir d'un grup de joves que treballava a MRW amb unes condicions laborals dolentes. Van demanar unes condicions dignes i van rebre l'acomiadament com a resposta". Ho relata amb orgull el director comercial de la companyia, Eduard Sabadell, qui continua explicant que, en lloc d'enfonsar-se, la resposta d'aquests emprenedors va ser "autogestionar-se amb un model d'empresa que posés al centre les persones i no el capital".
Tot un repte ambiciós que, amb els anys, els ha portat a convertir-se en la primera cooperativa de missatgeria en bicicleta a l'Estat espanyol. I, alhora, en un model de companyia que ha servit de pauta per a la creació de noves cooperatives a ciutats com Madrid i Pamplona, a qui han cedit el nom i la imatge a canvi de donar un servei igual.
Responsables amb la societat i l'empleat
D'aquell canvi de vida en fa ja 32 anys, però Sabadell assegura que segueixen treballant amb les mateixes condicions que en els inicis. Uns orígens on, recorda, els repartiments es feien en moto: "Després es va decidir que la companyia fos respectuosa amb el medi ambient i es van canviar per bicicletes seguint alguns casos que coneixíem de Berlín i Londres, convertint-nos en l'única d'Espanya que ho feia", explica el comercial. Ara també fan repartiment amb furgonetes i motos elèctriques.
Seguint aquesta lògica, 15 anys després de la fundació es va incorporar la línia de neteja ecològica amb productes no agressius per la salut dels treballadors, comprats al País Basc. "Els projectes que tirem endavant volen tenir cura i oferir treball de qualitat, perquè són feines on normalment es maltracta l'empleat". I és així com han intentat, i ho han aconseguit, que la plantilla "es gestioni el seu lloc de treball".
En el seu dia a dia estan en contacte permanent amb altres empreses que comparteixen les seves sensibilitats. Formen part de la Federació de Cooperatives de Treball de Catalunya, de la Xarxa d'Economia Solidària o de la Plataforma Barcelona Sostenible, entre altres. "Estem en contacte amb tothom perquè volem compartir una visió de la realitat i uns valors", argumenta sobre aquesta comunicació constant. A més a més, volen donar a conèixer les virtuts del model cooperatiu i de la gestió responsable, un model del qual diu que els ha permès "superar la crisi i mantenir els llocs de treball, a diferència d'altres companyies".
Licitacions més justes
Ara com ara compten amb més de 400 clients i una facturació anual que ronda els 800.000 euros. La meitat prové de la contractació d'empreses i clients privats, mentre que l'altre 50% representa el volum de negoci que els generen les adjudicacions de serveis de la Generalitat de Catalunya, l'Ajuntament de Barcelona i la Diputació. "Tenim interès a treballar amb l'Administració pública malgrat la llei de contractació, no ens valoren amb prou justícia", critica Sabadell sobre aquesta font de negoci.
La queixa del comercial fa referència a les especificacions tècniques que es demanen en els concursos, el que converteix aquesta llista en una "Carta als Reis". "Nosaltres hem perdut licitacions amb empreses que afirmaven tenir bicicletes a tot arreu quan no era veritat", acusa, i demana que la llei de contractació contempli un procés de seguiment i avaluació del servei que es contracta o que es presenta com candidat.
Una segona crítica de Sabadell fa referència al preu: "A vegades hi ha concursos que demanen preu que, si entréssim en ells, estaríem perdent els nostres principis. Tenim els preus que tenim per les persones que treballen a dins". La plantilla està conformada per 12 empleats, set socis treballadors i tres socis col·laboradors.
Pel que fa al client privat, Sabadell destaca la demanda que reben per part de cooperatives, ONG, fundacions i altres organismes i companyies que conformen el teixit de l'economia social. "No miren el preu, hi són per sensibilitat i per la qualitat del servei", explica per deixar clar que són una de les primeres opcions d'aquestes entitats tot i haver-hi competència amb tarifes més baixes. I enalteix el valor afegit del seu servei: "Si tens un projectes empresarial on cuides el sou digne i la qualitat de les persones, aquestes fan més bé la seva feina i ofereixen un millor servei".
Un servei que va perdent
Tot i que la demanda de repartidors està caient, la missatgeria encara és el canal principal d'ingressos de Trèvol. "Quan vam començar amb el transport, no hi havia ordinadors i s'havien d'enviar documents adjunts per carta amb missatger", recorda Sabadell per explicar la davallada del negoci, "és un sector que ha canviat molt i on ara bàsicament es mou paqueteria".
Amb aquest context, la previsió del director comercial d'aquesta petita cooperativa creu que aviat els ingressos per missatgeria i els de neteja no trigaran a ser equivalents. I aquí els ajuda el fet de ser ecològics, perquè cada cop hi ha més sensibilitat pels problemes que generen els productes químics i tòxics. "En la neteja la crisi no ens ha afectat, mentre que sí que ho ha fet en la missatgeria", afirma.
Per tal d'evitar una caiguda en picat o, fins i tot, la desaparició d'una part important de les companyies que es dediquen al repartiment, Sabadell demana a les "grans corporacions" que deixin de pensar a "rebaixar números".
Els seus orígens, però, vénen de la missatgeria convencional: "La idea va sorgir d'un grup de joves que treballava a MRW amb unes condicions laborals dolentes. Van demanar unes condicions dignes i van rebre l'acomiadament com a resposta". Ho relata amb orgull el director comercial de la companyia, Eduard Sabadell, qui continua explicant que, en lloc d'enfonsar-se, la resposta d'aquests emprenedors va ser "autogestionar-se amb un model d'empresa que posés al centre les persones i no el capital".
Tot un repte ambiciós que, amb els anys, els ha portat a convertir-se en la primera cooperativa de missatgeria en bicicleta a l'Estat espanyol. I, alhora, en un model de companyia que ha servit de pauta per a la creació de noves cooperatives a ciutats com Madrid i Pamplona, a qui han cedit el nom i la imatge a canvi de donar un servei igual.
Responsables amb la societat i l'empleat
D'aquell canvi de vida en fa ja 32 anys, però Sabadell assegura que segueixen treballant amb les mateixes condicions que en els inicis. Uns orígens on, recorda, els repartiments es feien en moto: "Després es va decidir que la companyia fos respectuosa amb el medi ambient i es van canviar per bicicletes seguint alguns casos que coneixíem de Berlín i Londres, convertint-nos en l'única d'Espanya que ho feia", explica el comercial. Ara també fan repartiment amb furgonetes i motos elèctriques.
![]() |
L'ús del vehicle elèctric és l'última aposta de la cooperativa. Trèvol |
Seguint aquesta lògica, 15 anys després de la fundació es va incorporar la línia de neteja ecològica amb productes no agressius per la salut dels treballadors, comprats al País Basc. "Els projectes que tirem endavant volen tenir cura i oferir treball de qualitat, perquè són feines on normalment es maltracta l'empleat". I és així com han intentat, i ho han aconseguit, que la plantilla "es gestioni el seu lloc de treball".
En el seu dia a dia estan en contacte permanent amb altres empreses que comparteixen les seves sensibilitats. Formen part de la Federació de Cooperatives de Treball de Catalunya, de la Xarxa d'Economia Solidària o de la Plataforma Barcelona Sostenible, entre altres. "Estem en contacte amb tothom perquè volem compartir una visió de la realitat i uns valors", argumenta sobre aquesta comunicació constant. A més a més, volen donar a conèixer les virtuts del model cooperatiu i de la gestió responsable, un model del qual diu que els ha permès "superar la crisi i mantenir els llocs de treball, a diferència d'altres companyies".
Licitacions més justes
Ara com ara compten amb més de 400 clients i una facturació anual que ronda els 800.000 euros. La meitat prové de la contractació d'empreses i clients privats, mentre que l'altre 50% representa el volum de negoci que els generen les adjudicacions de serveis de la Generalitat de Catalunya, l'Ajuntament de Barcelona i la Diputació. "Tenim interès a treballar amb l'Administració pública malgrat la llei de contractació, no ens valoren amb prou justícia", critica Sabadell sobre aquesta font de negoci.
La queixa del comercial fa referència a les especificacions tècniques que es demanen en els concursos, el que converteix aquesta llista en una "Carta als Reis". "Nosaltres hem perdut licitacions amb empreses que afirmaven tenir bicicletes a tot arreu quan no era veritat", acusa, i demana que la llei de contractació contempli un procés de seguiment i avaluació del servei que es contracta o que es presenta com candidat.
Una segona crítica de Sabadell fa referència al preu: "A vegades hi ha concursos que demanen preu que, si entréssim en ells, estaríem perdent els nostres principis. Tenim els preus que tenim per les persones que treballen a dins". La plantilla està conformada per 12 empleats, set socis treballadors i tres socis col·laboradors.
Pel que fa al client privat, Sabadell destaca la demanda que reben per part de cooperatives, ONG, fundacions i altres organismes i companyies que conformen el teixit de l'economia social. "No miren el preu, hi són per sensibilitat i per la qualitat del servei", explica per deixar clar que són una de les primeres opcions d'aquestes entitats tot i haver-hi competència amb tarifes més baixes. I enalteix el valor afegit del seu servei: "Si tens un projectes empresarial on cuides el sou digne i la qualitat de les persones, aquestes fan més bé la seva feina i ofereixen un millor servei".
Un servei que va perdent
Tot i que la demanda de repartidors està caient, la missatgeria encara és el canal principal d'ingressos de Trèvol. "Quan vam començar amb el transport, no hi havia ordinadors i s'havien d'enviar documents adjunts per carta amb missatger", recorda Sabadell per explicar la davallada del negoci, "és un sector que ha canviat molt i on ara bàsicament es mou paqueteria".
Amb aquest context, la previsió del director comercial d'aquesta petita cooperativa creu que aviat els ingressos per missatgeria i els de neteja no trigaran a ser equivalents. I aquí els ajuda el fet de ser ecològics, perquè cada cop hi ha més sensibilitat pels problemes que generen els productes químics i tòxics. "En la neteja la crisi no ens ha afectat, mentre que sí que ho ha fet en la missatgeria", afirma.
Per tal d'evitar una caiguda en picat o, fins i tot, la desaparició d'una part important de les companyies que es dediquen al repartiment, Sabadell demana a les "grans corporacions" que deixin de pensar a "rebaixar números".