Ultramagic: un negoci que vola cap al cel

L'empresa d'Igualada fabrica un de cada sis globus aeroestàtics que es fan a tot el món

Si veus un globus volant, a qualsevol lloc del món, és ben probable que s'hagi fabricat a casa nostra. Ultramagic és una de les dues empreses més fortes del món en la producció de globus aeroestàtics. Globus fets a Igualada i que volen arreu del món des de fa 30 anys. Una història que comença a partir d'un vol de tres catalans per l'Àfrica i que a dia d'avui orquestra una companyia, referent mundial, amb 43 treballadors i una facturació anual que oscil·la entre els quatre i els cinc milions d'euros.

1. De l'Àfrica a Igualada i d'Igualada al món
El vol de l'empresa Ultramagic es comença a enlairar entre 1978 i 1980, quan tres catalans es construeixen el seu propi globus aeroestàtic per fer una expedició per l'Àfrica. Un d'ells, Josep Maria Lladó, enginyer aeronàutic, explica com es concreta el projecte: "Al tornar del viatge, els tres companys de viatge i el meu germà –que havia ajudat a finançar-lo– vam decidir muntar Ultramagic l'any 1983, que primer es va concebre per fabricar ultralleugers, però ràpidament vam passar a la fabricació de globus. Al principi nosaltres quatre ho fèiem tot i ara ja som 43 treballadors. La nostra afició va passar a ser la nostra feina".

2. La confiança, clau del negoci
"El negoci de la fabricació de globus necessita molta confiança del client" repeteix més d'una vegada Lladó, que explica que la resposta és oferir qualitat: "Nosaltres volem amb els nostres globus i els portem a festivals i competicions, on obtenim bons resultats". Un segell de qualitat Ultramagic que genera confiança en el consumidor. L'últim exemple, el Campionat d'Europa celebrat darrerament a Polònia on els cinc primers globus tenien denominació d'origen de l'empresa igualadina.

3. Servir a tots els clients
Ultramagic es dedica a la fabricació i venda de globus per a tots els públics, des dels clients que volen un globus gran per a molts passatgers fins als petits que volen el globus per a fer publicitat. "Tenim vocació de servir a tots els clients i a tot el món", resumeix Lladó. Actualment, la major part del negoci va per als globus de passatgers.

4. Matèria prima de qualitat
Cada any es fabriquen al voltant de 100 globus a les instal·lacions de l'empresa igualadina. Els més petits, els individuals, tenen un cost per sota els 20.000 euros i es pot fabricar en menys de dues setmanes. Els més grans, de fins a 28 passatgers, costen al voltant de 100.000 euros i triguen unes quatre setmanes a construir-se. Lladó insisteix que és un producte on la qualitat és fonamental i que cal ser molt curós: "El globus és un producte molt especial i seleccionem el material amb molta atenció. En alguns dels nostres últims proveïdors hem trigat vora tres anys d'anàlisi fins que no hem començat a vendre globus fabricats amb el seu producte".

La matèria prima, majoritàriament, la importen de fora. El teixit, per exemple, el compren a altres països d'Europa, en cap cas, però, a la Xina o el sud-est asiàtic: "Aquí a casa no hem trobat cap fabricant a un preu competitiu que ens fes teixit de qualitat", sentència Lladó.

5. El 90% del producte traspassa fronteres

L'empresa de la capital de l'Anoia ven a tot el món. De fet, Ultramagic exporta el 90% del seu producte i es que "aquí a Catalunya i l'Estat espanyol el mercat està bastant aturat", conclou Lladó. En tot cas, però, no és una filosofia que hagi sorgit els últims anys: "Ja fa molts anys que exportem la gran majoria dels nostres productes, a tots els països, des dels més desenvolupats com els europeus i els Estats Units i Japó a altres països on el turisme i el negoci del globus està florint amb força com Turquia, Egipte, Tanzània, Kènia o Namíbia".

En total, els globus d'Ultramagic volen per més de 50 països d'arreu del món i estan obrint mercat a nous canals com el sud-est asiàtic: als últims temps han tingut contactes amb agents de Taiwan o Malàisia.

6. Pont Igualada-Mèxic
Aprofundint en la seva visió internacionalista, Ultramagic disposa d'una delegació a Mèxic enfocada a treballar amb més proximitat i eficiència el potent mercat americà. Josep Maria Lladó exposa que "el mercat a Mèxic està creixent i a més, tenir una delegació al centre d'Amèrica ens és molt útil per jugar al mercat estatunidenc, un territori més difícil d'accedir des d'aquí per temes com el canvi euro – dòlar". Van temptejar obrir una nova porta a l'Índia però van decidir aturar el projecte i segons confirmen des de la companyia, no tenen pensades noves obertures a curt termini.

7. Un referent mundial
Cada any es fabriquen uns 600 globus a tot el món. Ultramagic en fa uns 100, el que vol dir que copa el 16,7% del mercat mundial de globus aeroestàtics. "Només hi ha una altra empresa a tot el món que estigui al nostre nivell, a Anglaterra. En alguns aspectes som els millors del món, en d'altres ells ens superen" detalla Lladó, qui es queixa d'un euro que creu que està "sobrevalorat", una moneda que els perjudica a l'hora de lluitar contra la lliura anglesa.

8. Aguantant la tempesta de la crisi
Com qualsevol negoci, el món dels globus no s'ha lliurat de la crisi econòmica. Lladó lamenta que fa un temps que no poden apujar preus: "Clar que ens ha afectat la crisi. Hem de lluitar i ajustar molt els preus. Però estem treballant per sortir reforçats quan passi tot aquest temporal".

9. Implantant la cultura del globus
Malgrat la crisi econòmica, la cultura del globus va arrelant cada vegada més fort a casa nostra: "No es pot comparar amb 20 o 30 anys enrere. Actualment hi ha molta gent que vola o ha volat en alguna ocasió en globus, ja sigui aquí, a la Capadòcia (Turquia) o al Serengueti (Tanzània)" expressa Lladó, qui afegeix que "i possiblement, molta d'aquesta gent ha volat amb un globus Ultramagic". Globus fets a Igualada que volen per tot el món.
Avui et destaquem
El més llegit