
“A la societat no l’interessa l’agricultura ni el treball al camp. Ser pagès no mola”. És la contundent reflexió d’Ernest Mas, cinquena generació de pagesos a Cambrils i que ara està al capdavant d’una empresa referent en agricultura ecològica i regenerativa. Verdcamp Fruits, que gestiona amb quatre cosins més, és el paradigma de l’aposta pel territori l’entorn natural i la proximitat com a filosofia de vida i d’empresa.
Mentre l’economia cada vegada és més global, ells han fet el camí oposat: han passat d’exportar el 70% de les seves fruites i verdures a vendre el 80% a Catalunya. “Moltes vegades es valora més una empresa si ven molt lluny. Nosaltres no ho pensem. El gran valor d’una empresa és tenir un impacte positiu el més a prop possible”, pensa Mas, que afegeix: “Estem molt orgullosos d’aquest canvi”. I no només això: han decidit deixar enrere els químics per apostar per un cultiu natural que s'autoregula.
L'amor pel camp
Verdcamp Fruits és la història d'una nissaga familiar de cinc generacions dedicades al camp. De pagesos que han passat la seva vida entre cultius. "Va ser el meu avi qui es va establir a Cambrils i va apostar per una agricultura professional. És la generació que més ens marca", explica Ernest Mas, un dels responsables actuals del projecte. Fins llavors, era cultiu de substistència.
Després del seu avi, que va adquirir terres en propietat, la generació de la seva mare va continuar un negoci vinculat a les tradicionals cooperatives agrícoles. Va ser a finals dels anys 80 quan es viu el moment crucial: la cinquena generació decideix abandonar el model de la cooperativa per a la distribució: "El 1989 es crea Verdcamp Fruits i comencem a comercialitar nosaltres mateixos el que produïm".
Era la generació d'Ernest Mas i quatre cosins més. L'aposta va ser ambiciosa: especialitzar-se en tres cultius. escaroles, patates o carxofes, i donar-los el màxim valor possible amb una aposta clara per la mecanització i tecnologia. Amb aquest model, arriben a exportar més del 70% de la producció i les grans superfícies es converteixen en els principals clients. Però llavors, tot va canviar.
Mas: "Vam entendre que no seríem els més grans ni els millors a nivell de producció"
Ernest Mas i els seus companys experimenten un canvi de filosofia i projecte poques vegades vist. Decideixen abandonar l'exportació i l'especialització per iniciar un camí basat en la natura, la sostenibilitat, la proximitat i la revolució de l'agricultura regenerativa. "Vam entendre que no seríem els més grans ni els millors a nivell de producció", emfatitza Mas.
A aquest pensament se li va sumar una consciència natural. Veien en primera persona com la dependència dels químics per tirar endavant els seus cultius anava en augment, però els problemes no despareixien: "Ens tornàvem més dependents d’un sistema i creava certes inèrcies que no ens agradaven". D'aquí va néixer la inquietud d'apostar per allò natural.
Ernest Mas: "Van canviar l'enfocament, vam deixar de lluitar contra la natura per produir amb un equilibri de l'ecosistema"
I van canviar els químics per cultius amb molta diversitat, on les mateixes plantes i herbes silvestres regulen i controlen la biodiversitat. Avui, les 300 hectàrees de Verdcamp Fruits són un espectacle de flora, on cada planta, sigui comestible o no, juga un paper essencial per al manteniment de l'ecosistema. "Ens convencem de la importància de com produïm i hi dediquem molts esforços d'investigació i innovació", apunta Mas. Una agricultura molt més connectada amb el medi natural.
Així van passar de tres o quatre cultius a produir una vintena de fruites i hortalisses. "Van canviar l'enfocament, vam deixar de lluitar contra la natura per produir amb un equilibri de l'ecosistema", emfatitza Mas.
Tornem a Catalunya
Però aquesta no va ser l'única aposta de Verdcamp Fruits. En un moment on exportaven el 70% de la seva producció, van decidir tornar a apostar per Catalunya. Mentre l'èxit de les empreses es valora per la internacionalització, Verdcamp Fruits va fer un crit d'amor al territori i a la proximitat. "És un sense sentit que ens alimentem de productes que han viatjat 4.000 quilòmetres", reflexiona Mas.
Amb aquest convenciment, van veure clar que Verdfruit havia de tornar a vendre a Catalunya. I en pocs anys, han passat d'exportar el 70% a vendre el 80% dels seus aliments al país. Una aposta gairebé única, sostinguda per la creença en la sosteniblitat, la proximitat, la temporalitat i l'estacionalitat dels aliments.
Mas: "Trenquem els esquemes, demostrem que, tot i ser grans, podem fer coses que ni els petits fan"
Amb aquesta filosofia cultiven ara 300 hectàrees d'hortalisses, amb una facturació de 12 milions d'euros. Supermercats d'àmbit català i espanyol, mercats i botigues especialitzades són els seus clients i s'han convertit en referent indiscutible de l'agricultura ecològica i regenerativa. "Trenquem els esquemes, demostrem que, tot i ser grans, podem fer coses que ni els petits fan", destaca Mas, fent referència a l'abandonament dels químics i l'aposta per la biodiversitat. Sense anar més lluny, han estat reconeguts pel Celler de Can Roca i el BBVA com els millors productors sostenibles.
Un camí que han recorregut emmig d'una tendència de desmantellament del sector primari. Una realitat que Mas vincula a la desconnexió del món urbà de rural. "Ser pagès no mola", resumeix. Ho defineix a la perfecció: "La primera preocupació dels nostres avis que es desperataven, era què menjarien. Dues generacions després, aquesta preocupació ha desaparegut i ens és igual d’on provenen els aliments".
Una reflexió que se suma a la filosofia de Verdcamp Fruits i els seus responsables: "Vam decidir que no volíem créixer més, sinó que ho volíem fer millor, cuidant els nostres clients i el nostre entorn. Quan estàs en una inèrcia de creixement, costa molt aturar-se, però vam decidir que no volíem ser els més grans ni els millors". Una demostració que mirar a Catalunya i a la nostra terra sovint és la millor aposta.