
15
d'Abril
de
2014 - 05:30
Catalunya és terra de vi. Això és sabut per tothom, però sovint només identifiquem la producció de vi amb determinades zones del país. Mas Foraster i Edetària volen situar al mapa la Conca de Barberà i la Terra Alta; i ho fan amb vins arrelats a la seva terra i les seves varietats de raïm. Presents a la darrera edició de la Fira Alimentària, són dos cellers joves que han trobat al món el seu mercat.
Mas Foraster, el trepat al món
"Fa més de 160 anys que tenim vinyes i oliveres a Montblanc; però abans la vinya era un complement", explica Ricard Sebastià, copropietari de Mas Foraster. "A principis dels 90 el meu avi i el meu tiet van decidir emprendre la idea de fer el celler i fer vins propis". 10.000 ampolles el 1998 van ser l'inici.
Ara Mas Foraster produeix unes 130.000 ampolles, "sempre de vinya pròpia i controlada", aclareix Sebastià. "Intentem fer vins que representin molt la zona, i la manera de fer del celler; que s'identifiquin amb el territori, vins molt frescos", explica orgullós.
Per fer-ho, aprofiten el trepat, una varietat singular que es troba a 1.100 hectàrees del món, 1.000 de les quals són a la Conca de Barberà. "Tenir una cosa única et dóna personalitat i un valor afegit", destaca Ricard Sebastià.
Amb aquesta filosofia elaboren vins com el Josep Foraster Trepat, inclòs pel New York Times a la llista de millors vins del món per 20 dòlars. "Ens estimem tots els nostres vins", aclareix Sebastià, però admet que un producte "amb bones puntuacions i crítiques marca personalitat i ens ajuda a posicionar la marca i introduir altres vins".
"Els Estats Units són el nostre principal mercat amb diferència", relata el responsable de Mas Foraster. Hi tenen quatre importadors, un dels quals distribueix el 70%, bàsicament a Nova York. El Canadà, Hong Kong i la Xina són altres mercats on estan funcionant molt bé.
Edetària, l'orgull de la Terra Alta
Amb un celler creat el 2003, amb les primeres ampolles sorgides el 2005, però amb unes vinyes de més de mig segle, Edetària porta al món amb orgull el seu origen, la Terra Alta. "El 60% de les garnatxes blanques del món són a la Terra Alta, i aquesta ha de ser la nostra punta de llança", diu Joan Àngel Lliberia, propietari d'Edetària.
En tot moment destaca que "l'objectiu no és fer-te ric, sinó generar riquesa pel territori. Amb la diferenciació de la garnatxa tots hem de poder viure millor a la Terra Alta". Vins com l'Edetària Selecció contribueixen a aquesta projecció internacional.
Destaca la dificultat de treballar des d'una zona poc coneguda; i resta transcendència a les xifres, com la d'un 85% de facturació exterior. "Vam néixer amb vocació exportadora perquè aquí no es ven res", reflexiona mentre indica que "només un terç dels vins que es consumeixen aquí són catalans".
"Hi ha cellers que poden vendre directament al mercat de proximitat, però a la Terra Alta no ve ningú", diu Llaberia. Lluny de desanimar-se, això ha estat un estímul per adoptar "l'estratègia motxillera, la de no tenir son i viatjar".
Llaberia té clar que el més important és fer "vins autèntics, amb varietats autòctones com les garnatxes blanques, negres o peludes; que ofereixin alguna cosa diferent". Assegura que "només podem treballar amb distribuïdors amb tracte personalitzat. Determinem els mercats que poden ser més interessants i busquem el partner adequat en aquell mercat".
D'aquesta manera han aconseguit ser presents a Nova York, Nova Jersey, Califòrnia i Florida. Així com a Pequín, Xangai, Hong Kong, Singapur i Taiwan. Llaberia destaca que "no treballem un país, sinó que intentem entusiasmar un partner a cada zona. L'esforç d'arrencada és molt més gran, però esperem que així el compromís sigui més fort" .
Mas Foraster, el trepat al món
"Fa més de 160 anys que tenim vinyes i oliveres a Montblanc; però abans la vinya era un complement", explica Ricard Sebastià, copropietari de Mas Foraster. "A principis dels 90 el meu avi i el meu tiet van decidir emprendre la idea de fer el celler i fer vins propis". 10.000 ampolles el 1998 van ser l'inici.
Ara Mas Foraster produeix unes 130.000 ampolles, "sempre de vinya pròpia i controlada", aclareix Sebastià. "Intentem fer vins que representin molt la zona, i la manera de fer del celler; que s'identifiquin amb el territori, vins molt frescos", explica orgullós.
Per fer-ho, aprofiten el trepat, una varietat singular que es troba a 1.100 hectàrees del món, 1.000 de les quals són a la Conca de Barberà. "Tenir una cosa única et dóna personalitat i un valor afegit", destaca Ricard Sebastià.
Amb aquesta filosofia elaboren vins com el Josep Foraster Trepat, inclòs pel New York Times a la llista de millors vins del món per 20 dòlars. "Ens estimem tots els nostres vins", aclareix Sebastià, però admet que un producte "amb bones puntuacions i crítiques marca personalitat i ens ajuda a posicionar la marca i introduir altres vins".
"Els Estats Units són el nostre principal mercat amb diferència", relata el responsable de Mas Foraster. Hi tenen quatre importadors, un dels quals distribueix el 70%, bàsicament a Nova York. El Canadà, Hong Kong i la Xina són altres mercats on estan funcionant molt bé.
Edetària, l'orgull de la Terra Alta
Amb un celler creat el 2003, amb les primeres ampolles sorgides el 2005, però amb unes vinyes de més de mig segle, Edetària porta al món amb orgull el seu origen, la Terra Alta. "El 60% de les garnatxes blanques del món són a la Terra Alta, i aquesta ha de ser la nostra punta de llança", diu Joan Àngel Lliberia, propietari d'Edetària.
En tot moment destaca que "l'objectiu no és fer-te ric, sinó generar riquesa pel territori. Amb la diferenciació de la garnatxa tots hem de poder viure millor a la Terra Alta". Vins com l'Edetària Selecció contribueixen a aquesta projecció internacional.
Destaca la dificultat de treballar des d'una zona poc coneguda; i resta transcendència a les xifres, com la d'un 85% de facturació exterior. "Vam néixer amb vocació exportadora perquè aquí no es ven res", reflexiona mentre indica que "només un terç dels vins que es consumeixen aquí són catalans".
"Hi ha cellers que poden vendre directament al mercat de proximitat, però a la Terra Alta no ve ningú", diu Llaberia. Lluny de desanimar-se, això ha estat un estímul per adoptar "l'estratègia motxillera, la de no tenir son i viatjar".
Llaberia té clar que el més important és fer "vins autèntics, amb varietats autòctones com les garnatxes blanques, negres o peludes; que ofereixin alguna cosa diferent". Assegura que "només podem treballar amb distribuïdors amb tracte personalitzat. Determinem els mercats que poden ser més interessants i busquem el partner adequat en aquell mercat".
D'aquesta manera han aconseguit ser presents a Nova York, Nova Jersey, Califòrnia i Florida. Així com a Pequín, Xangai, Hong Kong, Singapur i Taiwan. Llaberia destaca que "no treballem un país, sinó que intentem entusiasmar un partner a cada zona. L'esforç d'arrencada és molt més gran, però esperem que així el compromís sigui més fort" .