Wetron, l’automatització catalana de Mercedes o Airbus

Wetron ha automatitzat fàbriques de grans marques com Inditex, Seat o Mercedes i ara s'ha endinsat en els robots col·laboratius

Un dels robots col·laboratius de Wecobots | Cedida Un dels robots col·laboratius de Wecobots | Cedida

Pere Vallès i el seu pare van fundar Wetron el 1991, integrada en el grup alemany del mateix nom creada als anys 70. Especialitzat en l’automatització de grans fàbriques, han transformat plantes de Seat, Nissan, Airbus o Inditex. Fa cinc anys es van introduir al món dels robots col·laboratius amb Wecobots i volen ajudar les petites i mitjanes empreses catalanes a no perdre el tren de la indústria 4.0. Amb una setantena de treballadors i una facturació de deu milions d'euros, s'han convertit en un referent del sector. 

L’encàrrec de Volkswagen

L’origen de Wetron a Catalunya arriba de la ma de Volkswagen, que va impulsar el trasllat de Seat de la Zona Franca a Martorell. La firma alemanya buscava un soci per crear des de zero la fàbrica de Seat i van escollir Wetron, que va confiar en Pere Vallès i el seu pare per impulsar-la. “Era una fàbrica molt gran, amb molts reptes tecnològics a cada nau”, recorda Vallès.

Així va ser com van entrar al sector de l’automoció. Durant aquests trenta anys s’han convertit en un referent en l’automatització i sistemes de control de fàbriques d’automòbils i han entrat a mercats com Brasil, Mèxic, Estats Units o Polònia. Audi, Mercedes, Seat, Renault, Pirelli, Nissan o Ford són només alguns dels noms amb qui han treballat.

Pere Vallès: “Aquest coneixement és el que ens ha permès continuar, ens miren com els experts i consultors”

“Nosaltres fem les màquines i instal·lacions per fer els cotxes”, resumeix Pere Vallès. Per explicar les claus del seu creixement, emfatitza un concepte, el coneixement: “Aquest coneixement és el que ens ha permès continuar, ens miren com els experts i consultors”.

El fet de tenir connexions amb Alemanya els ha permès conèixer de primera ma les innovacions en tots els processos d’industrialització. “A Catalunya fa cinc anys que es parla de la indústria 4.0. A Alemanya, Japó o Estats Units, fa més de quinze”, explica. Quan una fàbrica espanyola volia transformar-se tecnològicament, veia en Wetron el millor aliat.

Una gran exigència: “El que has guanyat en 30 anys, ho pots perdre en un projecte”

Treballar amb la indústria de l’automòbil no és senzill.  “La indústria automobilística va molt lligada a terminis, tothom treballa amb una data. I l’exigència de temps, qualitat i costos és molt bèstia”, detalla Vallès. Amb altres, com l’aeronàutica, sempre hi ha més marge.

És per això que no hi ha marge per la complaença: “Malgrat que tenim un bon nom, ens l’hem guanyat i se’ns reconeix, cada vegada que entreguem un projecte és un examen”. “El que has guanyat en 30 anys, ho pots perdre en un projecte. Tenim un nom i ens el juguem cada dia”, sentencia.

PereVM WWECOBOTS Zona proves 20220929
Pere Vallès | Cedida

L’aposta pels robots col·laboratius

Després d’anys treballant amb grans indústries, en projectes valorats globalment en 20 o 40 milions d’euros, Pere Vallès va obrir una nova aposta: els robots col·laboratius. I van fundar Wecobots: “Neix de les nostres inquietuds. Els nostres clients ens preguntaven per les noves tecnologies i vam invertir en coneixement i formació”.

Així, han obert una nova línia de negoci per la instal·lació de robots col·laboratius, aquells que conviuen amb els treballadors, en fàbriques i empreses. Això els ha permès entrar en nous sectors, com l’alimentació o el farmacèutic, i a noves empreses, principalment petites i mitjanes.

Pere Vallès: “La robòtica col·laborativa és la democratització de l’automatització”.

“La robòtica col·laborativa pot suposar una inversió de 100.000 euros. És molt més democràtica i accessible. És la democratització de l’automatització”, resumeix Vallès. L’objectiu és ajudar a les petites i mitjanes empreses catalanes a automatitzar-se i transformar les seves fàbriques i plantes. “A les pimes hi ha canvis exponencials amb les noves tecnologies”, destaca.

Més flexibilitat per adaptar els robots a noves tasques, una inversió menor i més simplicitat per utilitzar-ho són algunes de les claus que fan de la robòtica col·laborativa una opció de futur.  La supervivència en un món cada vegada més competitiu passa per l’adopció d’aquestes noves tecnologies.

Pere Vallès: “T’estalvies fer patir algú, no fa pauses, no fa vacances, treballar quan li dius”

“Fa 15 anys, cap pime es plantejava una gran automatització. Avui pots contractar un robot col·laboratiu. T’estalvies fer patir algú, no fa pauses, no fa vacances, treballa quan li dius. I el pots fer treballar 24 hores. Això és el que es busca”, explica Vallès.

Mentre amb Wetron treballen amb els grans fabricants, Wecobots arriba a les parts baixes de la piràmide. Per menys de 100.000 euros, s’assoleixen els objectius. NG Brakes, Affinity o Sincrofarm són algunes de les empreses amb qui ja han treballat. I també han portat les seves solucions als Estats Units, amb un projecte una gran empresa d’automoció. 

30 anys després de la seva fundació, Wetron continua sent un referent en l’automatització, des de naus enormes fins a petites empreses. I ara estan obrint camí amb els robots col·laboratius, la porta d’entrada de les pimes al món actual i del futur.

Avui et destaquem
El més llegit