Sabies que el 80% de les ofertes de feina a Catalunya són cobertes de forma "invisible" mitjançant una selecció privada basada en els contactes i el networking? El mercat laboral es troba en un moment clau, ja que vivim una transició generacional important. Mentre que la generació del baby boom comença a jubilar-se, la Generació Z està entrant al mercat laboral com a relleu. La incorporació massiva d’aquesta generació, nascuda a partir de 1997, està transformant profundament l’entorn laboral, cosa que podria representar un repte considerable per als empresaris. Un estudi recent d’Eurofirms Group revela una dada interessant que busca confrontar les "contractacions invisibles": el 70% dels joves confien que les xarxes socials són efectives per trobar feina. A més, sorprèn que el 44% dels enquestats de la Generació Z consideri com un valor afegit la facilitat per enviar el seu currículum a través de xarxes professionals com LinkedIn.
El 70% dels joves confia que les xarxes socials són efectives per trobar feina
Però pocs d'ells saben que 'X' (abans conegut com a Twitter) ha implementat el seu propi sistema de cerca de feina. Igual que les plataformes com LinkedIn, aquest sistema permet explorar ofertes laborals de diverses empreses. La icona de ‘Feina’ és accessible únicament a la versió d'ordinador de la xarxa d’Elon Musk i es troba a la barra lateral esquerra, entre les icones de 'Preferits' i 'Comunitats'.
Amb la recerca de feina cada cop més digitalitzada, LinkedIn i altres xarxes socials han estat les grans protagonistes amb les seves eines per connectar persones amb ofertes laborals. Ara, ‘X’ vol oferir una eina similar i aprofitar la seva gran i variada base d’usuaris per competir en aquest àmbit. "Les xarxes socials permeten a les empreses ampliar el seu abast geogràfic i accedir a una audiència més diversa. Plataformes com LinkedIn, a més, no només faciliten la cerca de candidats actius, sinó que també permeten a les empreses identificar i atreure talent de candidats que no estan buscant feina de forma activa", explica Eloi Tarrés, director de Market Intelligence d'Eurofirms Group a VIA Empresa.
X facilita la cerca de feina amb opcions de filtratge avançades
En fer clic a la icona de ‘Feina’, la plataforma obre una nova finestra anomenada 'Cerca de Feina', que funciona com un cercador d'ocupació molt intuïtiu. Per trobar una oferta, només s’ha d’escriure el terme relacionat amb el lloc que es busca i seleccionar la ubicació.
Després, en seleccionar 'Cercar', s'obre un desplegable amb totes les ofertes que coincideixen amb els termes de la cerca. A més, per poder filtrar més i tenir una recerca més específica, la xarxa social d’Elon Musk ofereix opcions per filtrar per tipus d’ubicació (presencial, remot, híbrid), antiguitat (pràctiques, nivell bàsic, júnior, nivell mitjà, sènior, responsable i directiva), tipus de treball (a temps complet o parcial) i empresa.
Com sol·licitar les ofertes de feina?
Per obtenir més informació i presentar-se a les ofertes de feina, el portal ofereix un enllaç ‘sol·licita-ho ara’ en cada oferta que redirigeix a la pàgina d'ocupació de l'empresa corresponent. Un cop allà, es pot completar la sol·licitud seguint els passos habituals, com la introducció de les dades personals, currículum i carta de motivació.
A diferència de LinkedIn, que se centra en la creació de xarxes i en perfils professionals detallats, el cercador de 'X' es basa en la interactivitat i en la presència constant a la plataforma. Altres plataformes, com Indeed i Glassdoor, segueixen sent competidors importants en termes de bases de dades d'ocupació, però l'enfocament de 'X' en la integració social i la personalització podria oferir una experiència diferenciada.
El 34% de la nova generació valora la possibilitat de trobar una àmplia gamma d'ofertes relacionades amb els seus interessos
Mentre LinkedIn se centra a crear perfils professionals exhaustius, 'X' prioritza la interacció i la presència activa a la seva plataforma. Per què els empresaris haurien de tenir en compte aquest enfocament? Segons un estudi d'Eurofirms Group, la nova generació valora especialment la facilitat per enviar el currículum a través de les xarxes socials (43%), la disponibilitat d'una àmplia gamma d'ofertes relacionades amb els seus interessos (34%), i la informació detallada sobre les ofertes i les empreses (29%). Per tant, és fonamental considerar aquestes preferències i preocupacions.