• Empresa
  • Xifres “desbocades” d’absentisme laboral: cada dia falten a la feina 1,5 milions de treballadors

Xifres “desbocades” d’absentisme laboral: cada dia falten a la feina 1,5 milions de treballadors

L’absentisme laboral costa uns 37.000 milions a l'economia espanyola, un 3,1% del PIB, segons un informe de Foment del Treball

El president de Foment del Treball, Josep Sánchez Llibre | Cedida
El president de Foment del Treball, Josep Sánchez Llibre | Cedida
Gemma Fontseca, cap de redacció de VIA Empresa | VIA Empresa
Cap de redacció
Barcelona
11 de Juliol de 2024
Act. 11 de Juliol de 2024

Per què l’absentisme laboral és el gran maldecap dels empresaris del nostre país? Com pot ser que un milió de treballadors faltin a la feina cada dia? Com s’ha arribat fins aquí? En primer lloc, hi ha quatre factors que hi tenen molt a veure, com és l’entorn regulador del país, la vida personal de cadascú, les condicions de treball i la mida de l’empresa. I un “petit” avanç de L’informe sobre absentisme laboral de Foment del Treball: com més grans són les empreses, més absentisme hi ha.

 

En aquests moments, l’absentisme laboral provoca que, en conjunt, les empreses espanyoles hagin hagut de desemborsar 26.000 milions a la Seguretat Social durant el 2023 per “abordar” les baixes per malalties comunes dels seus treballadors. L’impacte creixerà, encara més, amb un total de 29.000 milions durant el 2024, segons el mateix informe.

Com més grans són les empreses, més absentisme hi ha, segons Foment del Treball

Unes xifres “alarmants” que comporten la pèrdua de competitivitat empresarial i millora de facturació i beneficis, en un context de reunions entre el govern espanyol, les patronals i els sindicats per abordar la reducció a 37,5 hores setmanals i millorar la fórmula del control horari.

 

Com gestionar l’absentisme en una organització?

Com més grans són les empreses, més absentisme hi ha, segons Foment del Treball | Cedida
Com més grans són les empreses, més absentisme hi ha, segons Foment del Treball | Cedida

“No es pot continuar així i som conscients que l’absentisme és un problema polièdric”, afirma Javier Ibars, director de Relacions Laborals i Afers Socials de Foment del Treball. Una problemàtica que els diversos membres de Foment, juntament amb el president Josep Sánchez Llibre, s’han encarregat de catalogar en diverses ocasions de “desbocada”,  “esgarrifosa” i “brutal” durant la presentació de l’informe davant de nombrosos assistents.

Jordi García Viña, catedràtic de Dret del Treball i de Seguretat Social de la Universitat de Barcelona (UB), ha desgranat els principals entrellats de l’informe i té clar que l’absentisme perjudica les empreses, siguin catalanes, espanyoles i globals, tot i que cal abordar dos elements de “gran impacte”: la covid-19 i la salut mental.

El 80% del total de les absències laborals es deuen a situacions d’incapacitat temporal per contingències comunes

Per què l’absentisme és complex d’abordar com a societat? Garcia exposa que es deu als diversos nivells i actors que hi participen, des del treballador, l’empresa, els serveis públics de salut o les mútues col·laboradores amb la seguretat social. I a tenir en compte una xifra considerable: la major part d’absentisme laboral a Espanya, aproximadament el 80% del total de les absències, es deuen a situacions d’incapacitat temporal per contingències comunes.

L’absentisme, segons Garcia, també és difícil de substituir, ja que “hi ha poques persones que vulguin un lloc de feina per pocs dies”. Aquí també s’ha de sumar la complexitat de la posició en concret i la qualificació necessària per desenvolupar-la.

La negociació col·lectiva juga un paper clau en la lluita contra l’absentisme laboral

Finalment, entre les principals solucions que proposa l’informe, es destaca el paper que juga la negociació col·lectiva, l’aplicació d’eines tecnològiques i un pla de gestió integral de l’absentisme. Respecte a les millores pràctiques de la negociació col·lectiva, Garcia considera necessari abordar “immediatament” la col·laboració dels treballadors, els comunicats de baixa i confirmació, els comunicats d’alta, les obligacions de reconeixement mèdic quan el treballador està de baixa, la realització d’activitats contràries al procés curatiu, el règim de les millores voluntàries i les conseqüències jurídiques de l’incompliment de les obligacions per part del treballador.