El nostre teixit empresarial es troba format majoritàriament per micropimes, pimes i autònoms. De manera majoritària, al nostre país, qui paga més impostos són precisament les activitats econòmiques que s’organitzen amb empreses d’aquesta mida. Són els qui aixequen la persiana cada dia i ho fan per generar riquesa que reverteix en tota la societat.
De manera general totes les empreses quan neixen són petites. Quan comença una activitat emprenedora és fruit de voler solucionar genuïnament i de manera innovadora i única, una necessitat no resolta que es troba present en el mercat, i que no estan resolent les empreses existents. Així doncs, les empreses més innovadores acostumen a ser les petites. És el seu motiu més poderós per ser i evolucionar.
Les empreses petites, a més, per desplegar la seva activitat tenen recursos més escassos, així doncs acostumen a ser més eficients en la seva utilització. I al capdavall l’eficiència ben entesa acostuma a estar relacionada amb l’eficàcia, perquè no ens enganyem, sense donar de manera específica un servei real als seus clients, l’empresa petita els acabarà perdent més d’hora que tard. Així doncs, les empreses petites acostumen a ser més eficients amb els seus recursos i més eficaces servint als clients. Si mai heu tingut ocasió de mesurar el temps perdut en reunions interminables, sabreu que es tractava més aviat d’una organització gran, on l’estructura que s’ha formalitzat moltes vegades té vida pròpia i necessita consumir temps per a justificar la seva existència, que no té en molts casos cap valor afegit.
Les empreses petites acostumen a ser més eficients amb els seus recursos i més eficaces servint als clients
Però a més, les empreses petites acostumen a ser més flexibles i resilients. Per què? Doncs perquè tenen la capacitat, fruit de la millor utilització dels seus recursos i de la seva capacitat innovadora i de servei, d’adaptar-se i fer-ho ràpidament i amb flexibilitat. No tenen estructures formals difícils de gestionar i poden donar respostes molt més ràpides a certes necessitats canviants de l’entorn.
Així doncs, les empreses petites i els autònoms són les que hauríem de fomentar, ajudar i preservar des de qualsevol àmbit. Des de la nostra consciència de consumidors, des de la societat, des dels espais institucionals com ho són les cambres de comerç, des de les patronals, des dels departaments de promoció econòmica, entre d’altres. I fer-ho, perquè tenen el potencial d’innovar, ser més eficients i eficaces, més sostenibles, més resilients, flexibles, més innovadores i més orientades a solucionar problemes reals dels seus clients. I al capdavall són les que més contribueixen amb els seus impostos a la societat a la qual serveixen. Tenen més consciència social.