• Goocampus, l'enciclopèdia mèdica online

Goocampus, l'enciclopèdia mèdica online

La start-up vol aplegar tot el coneixement del sector sanitari per posar-lo a l'abast dels professionals d'arreu del món i tenir un benefici global

    L'equip vol consolidar la plataforma per tenir un impacte social
    L'equip vol consolidar la plataforma per tenir un impacte social
    30 de Març de 2016
    Els col·lectius de professionals són una mina de coneixement, però sovint no tenen els recursos suficients per fer que tota aquesta riquesa individual sigui compartida pel conjunt. Un bon exemple és el dels metges, treballadors especialitzats en àrees diferents i amb més o menys facilitat per detectar certes patologies en funció d'on treballen. Això és el que vol aprofitar la start-up Goocampus, un projecte que té l'ambició d'aplegar en una plataforma al núvol tot el coneixement mèdic del món i facilitar a la comunitat internacional la detecció de malalties a les quals no estan habituats. Resumit de manera clara, vol ser una mena d'enciclopèdia online pels metges.

    Un dels seus impulsors és l'Eric Garcia, qui té experiència en l'emprenedoria gràcies a la creació de l'agència de desenvolupament d'aplicacions que ara dirigeix. Treballa pel sector mèdic, pel que sap de primera mà quines mancances a escala tècnica tenen. "Es tracta d'un àmbit on la formació contínua és molt important i on la feina del dia a dia és el que realment els dóna valor", relata sobre el que ha anat veient amb el temps, "però és tan bàsica la formació, i hi ha tan poca consciència, que vaig adonar-me que en el si del sistema sanitari hi havia un nínxol de mercat poc explotat". I d'aquí és d'on surt la idea, de la suma de l'aprenentatge constant i de la medicina.

    Fins al moment, la start-up ha posat a prova l'eina en el sector de la cirurgia. L'equip treballa amb la Reconstructive Microsurgery European Schoolde la UAB en l'elaboració dels continguts de dos dels seus postgraus. "Agafem casos pràctics del dia a dia dels professionals en actiu, ho pugem al núvol i fem que aquest coneixement estigui disponible per a qui el necessiti", detalla Garcia.

    Emprendre en l'àmbit social
    Aquesta primera aplicació els està servint per solucionar mancances, però també per tenir una mostra per corroborar que l'eina funciona. Com que els resultats han estat positius, la stat-up es troba en negociacions amb l'hospital Vall d'Hebron per "investigar alguna possible col·laboració". "Ens interessa perquè estan ben posicionats a escala internacional i tenen una tasca important de voluntariat amb organitzacions com Metges sense Fronteres", assenyala la CMO de la start-up, Katerina Zalamova. Ella veu clarament Goocampus com una "xarxa amb un fort impacte social" que, si s'estén tant com volen i aplega el coneixement desitjat, "podrà arribar als metges rurals i de zones més pobres per millorar la detecció precoç de malalties greus".

    Segueixen la lògica de "a més prevenció, menys despesa", la qual que es pot aplicar tant al Primer Món com al Tercer. "Volem promoure aquesta idea en la cultura mèdica. Volem que, per una banda, els metges comparteixin els seus coneixements generals per la comunitat internacional. I per l'altra, que un contingut local pugui ser bo també pel públic general i que tingui impacte social a la zona més propera", afegeix Zalamova.

    Les dades personals no es toquen

    En l'era digital, una de les principals preocupacions és la protecció de dades. En aquest cas, Goocampus està dissenyada perquè un pacient tingui totes les garanties que les seves dades privades estaran ben protegides. Garcia explica que la xarxa està tancada només pels metges que estiguin subscrits o que formin part d'una entitat que sigui client.



    A més a més, la plataforma filtra per especialitat, de manera que un doctor només veurà els continguts sobre cirurgia, traumatologia o al·lergologia, per posar algun exemple. "Això permet que el nom d'un professional es mogui en una esfera determinada i agafi notorietat dins del sector", relata el CEO de la start-up sobre altres usos de la plataforma, perquè com més continguts comparteixi un professional, més visibilitat i renom tindrà.

    De gira pels congressos
    Ja tenen dissenyada la plataforma, saben quin és el target, quines seran les primeres funcionalitats que oferirà i una primera prova pilot que avala els bons resultats. Per això, ara es troben en l'etapa de promoció del producte per poder fer el llançament definitiu.

    En paral·lel amb les reunions amb la Vall d'Hebron, Goocampus té marcades al calendari les principals trobades i congressos de les diverses especialitats mèdiques. Saben que allà hi trobaran els metges i centres més destacats, pel que preveuen ser-hi presents com una mena de partners amb l'objectiu de pujar al seu núvol tot el contingut del congrés i després donar accés als assistents. Amb aquest primer test, esperen atraure els professionals i aconseguir prou visibilitat per difondre la plataforma.

    D'entrada són optimistes, perquè un dels punts febles dels metges, segons Zalamova, són les dificultats que tenen per promocionar la seva feina sense anar en detriment de les dades personals dels seus pacients. "Nosaltres aportem valor al metge com a professionals i ens assegurem que es protegeix el client. Competim directament amb LinkedIn, on tot el que hi ha a la xarxa és públic, però on els treballadors mèdics no poden mostrar al detall les seves troballes si volem protegir la intimitat dels pacients", resumeix breument.

    Tecnologia d'ús transversal

    Però les accions de promoció no es limiten al sector de la medicina. "El veterinari és un segment interessant i seria el següent per proximitat", assenyala Garcia, qui considera que es tracta d'una tecnologia fàcilment reproduïble per a diversos àmbits. Entre ells, Zalamova esmenta el de les smart cities: "Considerem que és una bona eina per l'Administració estatal i local per crear cursos de prevenció de riscos, de salut, de divulgació educativa... Creiem que pot ser interessant per donar sortida a la informació i al coneixement, apropar-la al ciutadà i fomentar la seva participació en la creació de la ciutat del futur".

    Sabadell és una de les ciutats que podria apostar per la utilització de la start-up. "Tenen una ajuda de mentoring de la Unió Europea per plantejar la ciutat del futur", apunta la CMO per justificar la tria de la co-capital vallesana, "el nostre producte encaixa amb el que busquen i considerem que som una bona eina per acostar, com volen, la idea de la ciutat intel·ligent a la societat. Per això ens trobem en negociacions".

    Creixement lent, però sostingut
    La monetització de la plataforma es farà a través de dos models. El primer està basat en quotes B2C, amb una subscripció mensual de 50 euros; el segon, en B2B, amb un preu d'uns 300 euros per curs i pensat sobretot per centres educatius, clíniques i hospitals.



    Com que a hores d'ara la plataforma definitiva no ha sortit al mercat, intenten tocar de peus a terra i no pensar en beneficis ni facturació i cap altra xifra. Fins ara han comptat amb el suport d'un programa de mentoring impulsat per Nominalia i la Fundació Punt Cat, i esperen entrar també dins d'alguna altra iniciativa pública, com és el cas del Catalunya Emprèn d'Acció. "El capital privat no és l'única via", defensa Zalamova, "considerem que l'Estat i les subvencions públiques locals i europees són una molt bona opció".

    La creació de la companyia i la plataforma s'ha fet tota amb inversió pròpia dels fundadors i amb la tecnologia que han desenvolupat des de l'agència de Garcia, el que els ha permès reduir els costos d'externalització. Una situació atípica i que el mateix CEO vol aprofitar per animar la comunitat científica: "Cada cop hi ha més professionals mèdics que se sumen al carro de la tecnologia i volen ser early adopters de noves eines i solucions que, al final, els estalvien temps i els donen noves oportunitats".