Sobrassada és sinònim de Mallorca

Les empreses incloses a la IGP Sobrassada de Mallorca mouen 15 milions d'euros i incrementen les vendes a l'exterior en gairebé un 20%

Magatzem de sobrassades, producte mallorquí per excel·lència Magatzem de sobrassades, producte mallorquí per excel·lència

Sobrassada és sinònim de Mallorca. La Indicació Geogràfica Protegida Sobrassada de Mallorca és el segell que vetlla per tal que aquest producte tan típic de l'illa mantingui els estàndards ben alts. Avui dia 19 elaboradors hi estan inscrits a més de 29 explotacions ramaderes de porc negre mallorquí, un sector que factura més de 15 milions d'euros. L'any passat es van comercialitzar més de dos milions de quilos de sobrassada i sobrassada de porc negre amb un increment de les vendes del 3%. Mantenir la qualitat del producte, el seu prestigi i promocionar-lo, però mitigar l'impacte sobre la imatge i el preu dels derivats del porc per la pesta porcina són els reptes que la nova junta de la IGP afronten.

El Zagal, Ramaders Agrupats, Can Manxa, Crisol, Can Pastor, Cas Concos, La Luna, Embotits Munar, Embutidos Estrany, Embotits Ferriol, Ca na Paulina, Procam, Sa Caldera, Cas Putxer, Bon gust, Can Llompart, Càrniques Sunyer, Can Company i Embotits Montuïri són les empreses productores de sobrassada llistades per la IGP. Aquestes companyies produeixen amb carn, xulla, sal, pebre bord dolç i coent la sobrassada de Mallorca amb carn de porc blanc i de porc negre, elaborada només per nou d'aquestes cases amb porc de raça autòctona mallorquina.

Tot i que l'exportació de sobrassada representa un 6% del volum de negoci, les vendes als mercats internacionals van créixer un 19% l'any passat

Els 2.058.758 quilograms de sobrassada elaborats l'any passat van anar majoritàriament a la península en un 69%, un 24% és consum intern de les Balears i la resta es destina a l'exportació. I precisament sembla que els mercats internacionals gaudeixen i valoren aquesta carn amb pebre: les vendes a l'exterior van créixer un 19% durant el darrer exercici, mentre les vendes a les Illes ho van fer un 6% i les compres de la península es van estancar amb un minso creixement del 0,1%.

Porc negre i porc blanc

Sense cap mena de dubte, el rei de la sobrassada és el porc blanc, que acapara un 92,86% de total de la comercialització de Sobrassada amb IGP i que ha incrementat un 4% la seva comercialització. A Balears es comercialitza aproximadament el 23%, a la península un 70% i s'exporta un 7%. I la xifra més interessant és que la seva exportació ha crescut gairebé un 20%, mentre a les illes ho ha fet un 7% i a la península un 1%.

D'altra banda, durant 2019 es varen entrar dins el sistema de control de la IGP un total de 4907 porc negres. La Sobrassada de Mallorca de Porc Negre suposà un 7,14% de total de la comercialització de Sobrassada amb IGP i la seva comercialització va experimentar una davallada del 6% fins als 8.579 quilograms. Aquesta sobrassada també es consumeix majoritàriament a la península en un 61%, seguida de les Balears en un 37% i només se n'exporta el 2%. La seva distribució ha caigut en totes les zones, però sobretot a la península i per a l'exportació amb caigudes del 9% i el 8% respectivament, mentre el consum intern s'ha estancat amb una davallada del 0,6%.

59 paisaje cerdos negros 9 02

Porc negre de Mallorca | Cedida

Les xifres revelen una obvietat que confirmen fonts coneixedores del sector i és que la majoria de sobrassada de porc blanc es fa amb animals provinents de la península, donat que la producció càrnia de l'illa no pot abastir la totalitat de la indústria de la sobrassada. Es calcula que el 70% de la sobrassada a Mallorca es fa amb porcs provinents de la península.

La sobrassada de porc negre "representa menys del 10% del total i la complementarietat entre els diversos productors d'altres indrets és beneficiosa per l'elaboració de la Sobrassada de Mallorca. El que és essencial és mantenir la màxima qualitat de les matèries primeres, inclosos els proveïdors de la Península que ofereixen un producte amb les millors garanties", explica el nou president del consell regulador, Andreu Palou.

Una IGP amb bases sòlides

Palou, que presideix la IGP des del mes de desembre del 2019, comenta que el segell "és una garantia de qualitat ja molt consolidada, reconeguda a escala europea i internacional". Segons diu: "Hem de mantenir aquest prestigi, amb un control rigorós de tots els procediments i qualitat del producte, i promocionar-lo sobre aquestes bases sòlides de qualitat, incloent-hi estendre la comercialització en l'àmbit internacional". En la seva presidència esperen incrementar les vendes de les exportacions d'aquest producte, que actualment només són un 6% del total.

Però la pandèmia pot posar bastons a les rodes a aquest objectiu. Palou explica que creu que les vendes es veuran afectades, "sobretot en les empreses que subministren al petit comerç i a Mallorca, més que a les empreses que exporten a la península".

Palou: "Les DOs i IGPs són l'expressió dels productes de màxima qualitat d'un país"

Així, els preus de la sobrassada de Mallorca s'han pogut mantenir "a un nivell competitiu malgrat que importants increments de costos i els muntants de comercialització han anat augmentant, tot i que molt moderadament".

En aquest sentit, l'impacte de la pesta porcina a la Xina s'ha de tenir en compte: "Xina representa entorn de la meitat de la producció porcina mundial, pel qual la pesta porcina, pressionant les exportacions, ha suposat un impacte gran en el preu d'aquesta carn, que sembla tindrà continuïtat". Segons el portaveu, "caldria un esforç per millorar la imatge i les possibilitats de comercialització dels productes carnis derivats, i especialment l'atractiu que pot suposar un embotit fermentat, ben apreciat en aquests indrets. Convenen accions de promoció que ajuntin esforços per potenciar els diferents elaborats carnis, conjuntament, incloent-hi la sobrassada que, per ella mateixa, és difícil que pugui superar tots els obstacles".

 O3I1475

En aquest sentit proposa la unió d'esforços de productes alimentaris protegits per denominacions d'origen (Dos) i Indicacions geogràfiques protegides (IGPs), combinats en accions de promoció exterior, "podria ser determinant per ajudar els nostres productes, ja que les Dos i IGPs són l'expressió dels productes de màxima qualitat d'un país".

La primera IGP d'Espanya

La sobrassada de Mallorca va ser el primer embotit espanyol a rebre la protecció d'una IGP.

El camí per aconseguir la denominació específica va ser llarg, molts anys abans el sector es reunia per tal de trobar punts de consens, ja que del que estaven segurs és que la Sobrassada feta a Mallorca era un producte diferent, únic, amb prestigi, lligat a la nostra terra , tradició i cultura gastronòmica.

L'any 1993 per impuls dels elaboradors de Sobrassada de l'illa es va arribar a un acord per tal de definir, establir i protegir la Sobrassada de Mallorca davant imitacions, ús fraudulent del nom de Mallorca i el perill que la nostra sobrassada perdés la identitat davant productes similars i es va demanar i aconseguir la denominació específica.
També es va instar el reconeixement europeu com a IGP que es va aconseguir l'any 1996.

L'any passat es va complir el 25 aniversari de la Sobrassada de Mallorca i pensem que s'ha pogut arribar a aquesta fita, primer gràcies als impulsors que varen constituir el primer Ple del Consell Regulador, però sense dubte també gràcies a tots els elaboradors inscrits que varen creure en aquest projecte i participen d'ell voluntàriament, així com dels ramaders de porc negre mallorquí.

Més informació
Un pont fins a Mallorca?
Mallorca és la segona illa més bruta del Mediterrani a l'estiu
Sagalés s'adjudica el transport interurbà de 21 municipis de Mallorca
Avui et destaquem
El més llegit