La tecnologia cada vegada més forma part de l'ensenyament científic | iStock
La tecnologia cada vegada més forma part de l'ensenyament científic | iStock

Aprendre Física amb un 'smartphone'

Professors de la Politècnica de València han estat premiats per experimentar amb els sensors dels telèfons intel·ligents i vincular-ho amb l'ensenyament de ciències

Els telèfons intel·ligents ens ajuden en el dia a dia més del que pensem: des de facilitar-nos la ruta on volem anar, donar-nos el temps, despertar-nos amb l'alarma i calcular per nosaltres... ens faciliten la vida, en definitiva, com més d'una vegada ha explicat Ganyet. I també poden ajudar els més joves en el seu camí d'aprenentatge científic. És el que estan treballant quatre professors de la Universitat Politècnica de València (UPV), que acaben de ser guardonats per dissenyar un experiment amb telèfons intel·ligents que permet als estudiants familiaritzar-se amb diferents conceptes de la Física clàssica.

Els professors de la UPV Isabel Salinas Marín, Juan A. Sans, Marcos H. Giménez i Juan A. Monsoriu, tots ells de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria del Disseny (ETSID), han sigut guardonats per la Reial Societat Espanyola de Física (RSEF) i la Fundació BBVA amb el premi al Millor Article d'Ensenyament en les publicacions de la RSEF. El treball premiat porta per títol "Com visualitzar oscil·lacions forçades en el teu telèfon intel·ligent" i va ser publicat l'any passat en la Revista Espanyola de Física. El jurat dels premis ha valorat la capacitat dels autors per a dissenyar un experiment que, aprofitant un dispositiu d'ampli ús i fàcil accés com un telèfon intel·ligent, permet als estudiants familiaritzar-se amb diferents conceptes de Física clàssica, el seu fonament matemàtic i el maneig de programari d'ajustament de dades.

La Reial Societat Espanyola de Física els ha reconegut com el Millor Article d'Ensenyament

"Portem la nostra investigació a l'aula, amb suport en l'enorme potencial didàctic dels telèfons intel·ligents. La seua utilització com a eina de mesura influeix directament en una motivació més gran dels estudiants i permet aconseguir una millor comprensió dels fenòmens estudiats", destaca Monsoriu, tal com recull la Politècnica valenciana.

A més de les aules universitàries, els professors de l'ETSID de la UPV estan impartint també aquests experiments de física amb telèfons intel·ligents en el programa CienciaLab, una iniciativa de la UPV que brinda als més joves una nova manera d'acostar-se a la ciència mitjançant diferents tallers científics, tecnològics i artístics.

A més, tots els experiments dissenyats pels professors de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria del Disseny de la UPV s'integren dins del projecte SmartPhysics, una iniciativa liderada per la UPV i que respon a l'objectiu de generar una nova perspectiva en el camp de les Ciències de l'Educació, introduint elements de desenvolupament tecnològic i social, com els dispositius mòbils d'última generació, en el treball experimental de laboratori.

Avui et destaquem
Comentaris