La mútua Asepeyo ha rebut el Premi Aster d'ESIC Catalunya a la categoria d’innovació digital pels seus projectes en transformació digital, juntament amb altres premiats de la talla de Mercabarna, el Celler de Can Roca o Ametller. Amb l'objectiu principal d'optimitzar l'eficiència dels processos per oferir un servei àgil i innovador al treballador protegit, la mútua compta amb diversos projectes de transformació digital, entre ells relacionats amb l'àmbit de l'eHealth, que la posiciona com a referent d'innovació i li permet continuar liderant la transformació digital al sector salut. I el premi d’ESIC, el reconeixement final.
Però, quin ha sigut el recorregut per arribar fins aquí? En una conversa amb VIA Empresa, Ricard Alfaro, sotsdirector general d'Asepeyo, desgrana el visionari pla estratègic del 2019 i una aposta per la cultura corporativa de l’equip, que els han convertit en els “millors ambaixadors”.
Pels que els sona el nom, però no coneixen a fons l'activitat de la companyia, Asepeyo és una mútua col·laboradora que va néixer el 1915 a Manresa i que, segons Alfaro, és "la primera mútua destacada de l’Estat espanyol, amb més de dos milions de treballadors assegurats al mercat". Principalment es dediquen a les cobertures d'accident de treball i a les malalties que tenen a veure amb l’àmbit professional.
Les claus de l’èxit: el visionari pla estratègic del 2019 i una aposta per la cultura corporativa de l’equip
Disposen d’una altra línia de negoci enfocada en les malalties més comunes i paguen la prestació econòmica dels treballadors amb baixa laboral. I, amb l'aparició de la covid-19, des de l’Estat els van encarregar les prestacions econòmiques dels autònoms per cessament d'activitat. Finalment, també ajuden en la prevenció de riscos laborals i en fan una consultoria i promoció del tema.
Uns visionaris?
Era el 2019 quan els líders de la companyia van aprovar un pla estratègic fins al 2023 que consistia en una digitalització accelerada. Per tal que ens entenguem, van canviar els sistemes de comunicacions, van apostar per les videoconferències i van emmarcar el pla estratègic en quatre línies.
Segons Alfaro, la primera línia consistia en la solvència econòmica; la segona en l'excel·lència del servei; la tercera en la cultura corporativa i la quarta en la innovació, sobretot apostant per la telemedicina. Una visió sobre la medicina en remot que ja tenien al cap des del 2017. Confessa el sotsdirector que "els costava reclutar metges en zones rurals i que els pacients es queixaven i s’avorrien de fer consultes de tràmit”. I gràcies a aquesta aposta, l'expert confessa que s'estan gestionant més de 1.700 teleconsultes al mes.
La comunicació interna, primordial
Alfaro explica que tota transformació digital s'ha de fer alineada amb els treballadors, ja que "no pots tenir un servei digital amb treballadors analògics". El líder conta que és important que el personal tingui consciència i coneixement de què passant i de com afecta el seu dia a dia i com afectarà en un futur. I, sobretot, sense oblidar el lideratge dels recursos humans. El lema amb l'usuari: "innovem amb tu" i, amb el treballador intern, "la transformació comença amb tu". Perquè els treballadors són els primers ambaixadors de la marca.
Des d’Asepeyo estan gestionant més de 1.700 teleconsultes al mes
Entre les altres consideracions per impulsar la transformació digital era crucial "no perdre la humanització dels pacients i clients amb la digitalització". I també apropar-la a uns treballadors que es troben en un mercat molt volàtil amb una rotació alta de personal, com és el sanitari. En aquest cas era primordial estudiar tots els processos i regenerar-los i van construir la primera aplicació del sector i d'aquí en van sorgir diverses. Una pels pacients, una altra per les empreses i l'altra pels treballadors. A part d’estalviar més de vuit milions d’euros l’últim any gràcies a aquesta tecnologia.
Finalment, van digitalitzar les infraestructures, van posar en marxa la firma biomètrica, una cobertura de wifi a totes les instal·lacions i van globalitzar l'atenció telefònica personalitzada. "Abans teníem un desbordament de trucades del 20%, ara és del 3%”, continua Alfaro. I la cirera del pastís: anar tots alineats i comptar amb els millors experts en innovació del país, com ara Genís Roca, Xavier Marcet, Pep Martorell i Victoria Camps, per veure el present i el futur de la companyia.