Com aterrar a Baker Beach

El Managing Director de Desafia San Francisco Christian Prada dissecciona el nord de Califòrnia per facilitar la implantació a la startup espanyola

San Francisco, el principal centre d'innovació tecnològica i de mercat dels Estats Units | iStock San Francisco, el principal centre d'innovació tecnològica i de mercat dels Estats Units | iStock

La camisa blanca i les sandàlies de Joe MacMillan a Halt and Catch Fire són l'avatar espiritual d'una Àrea de la Badia que fa anys que no escolta aquest nom. "Silicon Valley és, principalment, una forma de pensar", opina el Managing Director de Desafía San Francisco, Christian Prada. L'entitat que dirigeix ajuda, amb el patrocini de Red.es i l'ICEX, a les empreses emergents espanyoles, especialment les tecnològiques, a establir-se en el que encara és l'entorn d'innovació més agressiu i concentrat del planeta.

"San Francisco està portant a terme un canvi interessant", opina Prada, que veu la ciutat com un enclavament d'atracció i distribució de talent. "Moltes empreses s'estableixen allà perquè prefereixen les condicions de vida que ofereix per als joves emprenedors". El mateix director ho constata, de fet: La Seattle de Microsoft i la Boston de l'MIT van guanyant sencers pel que fa a la concentració d'emergents tecnològiques, però encara lluny de les possibilitats de la gran metròpoli de nocal.

El talent que més importa a Silicon Valley, però, ja no és el del garatge: és el del Venture Capital. Els serveis financers, que com recorda Prada s'allunyen de Palo Alto per instal·lar-se a Menlo Park, són els veritables comandants del desenvolupament empresarial a la regió. "A Silicon Valley ningú parla de tecnologia – assevera Prada – es parla de mercat". Lluny d'una visió romàntica de l'emprenedoria tecnològica, la San Francisco contemporània té clara la seva posició: "La tecnologia no és un fi en sí mateixa, és un mitjà. La commodization és la part més important del procés".

La tecnologia és, de fet, irrellevant en els processos de la Badia quan no s'aconsegueix una adopció estable. Innovar, al cantó nord de California, ja no vol dir inventar noves tecnologies, sinó noves formes de capturar mercats amb elles. El desenvolupament tecnològic es dóna, en alguns casos, per fet. "La tecnologia ja hi és, i és relativament barata. Les startup han de focalitzar els seus recursos a l'impuls de l'adopció i la recerca d'espais de mercat", reflexiona el Managing Director de DSF.

El Managing Director de DSF, Christian Prada, a la seva ponència a 4YFN

Fer feliç un Venture Capitalist

Un inversor que rebi una sartup en pre-alpha "no preguntarà per les possibilitats d'escalat de l'empresa, sinó per qui és el seu client i què l'hi pot oferir", etziba Prada, que emfatitza el desenvolupament sovint linear d'una startup obligada a anar cremant etapes. Les empreses emergents han de tenir clar el seu target i què hi ofereixen abans de, per exemple, establir processos de compra, de monetització o d'escalada del negoci.

La trampa d'aquesta necessitat, però, està en les exigències dels inversors. "Els Venture Capitalists no volen veure una evolució linear com la de les pimes; volen un creixement hockey stick" - és a dir, una transició molt ràpida de la falta de cashflow de les primeres fases als creixements explosius. La dificultat radica en equilibrar l'establiment en un espai de mercat amb els salts que permetin créixer amb velocitat, alerta Prada.

"El producte, per als inversors, no és un producte tecnològic, sinó financer". Els processos pels quals el producte tecnològic ha de penetrar en mercats de consumidors són semblants, segons Prada, als que s'han de seguir per entrar als entorns financers. "Igual que el founder ha de saber a qui vendrà el seu producte, també ha de saber amb quins inversors encaixa la seva proposta".

La importància del terreny

"Les empreses espanyoles tenen dificultats contractant professionals", lamenta Christian Prada. Els grans noms de la programació o l'enginyeria de Silicon Valley, el talent necessari per al desenvolupament tecnològic de les startup, prefereix treballar a firmes nord-americanes amb més renom que els serveixin com a trampolins per al creixement a l'entorn que a empreses desconegudes, per molt que es pagui – i, com alerta el ponent, a San Francisco cal pagar.

El salt atlàntic requereix diverses condicions prèvies que, si no ineludibles, sí molt agraïdes. "Tenir clients als EE.UU. sempre és un punt a favor", aconsella Prada, que manté que fer-se un nom a la Badia és indispensable. "També tenir experiència internacional ajuda molt" per coordinar la gestió en mercats tan diferents com la fragmentada Europa i els homogenis Estats Units.

Un estudi de mercat previ és també indispensable, ja que, com destaca Prada, "el que passa a San Francisco 18 mesos per davant del que passa a la resta del món". Una idea disruptiva a Barcelona pot ser, doncs, una notícia d'ahir a Silicon Valley, i entrar als mercats abans que ningú és la millor manera de'aconseguir-ne el control. "La mentalitat de frontera, trencar les normes i anar a l'oest per crear oportunitats és molt important a Silicon Valey", conclou Prada, tot animant als emprenedors a superar les dificultats per entrar en un entorn startup, diu, molt més "positiu" que l'europeu.

Més informació
Les startup barcelonines més prometedores
Silicon Valley: passaport a la Lluna
4YFN, el retorn de les startups
Avui et destaquem
El més llegit