
La cinquena temporada de Joc de trons ja ha fet la volta al món. L'estrena es va fer el passat diumenge 12 d'abril als Estats Units, però la destresa dels fans de tot arreu ha fet que els primers episodis es filtrin. Sigui com sigui, aquesta és una mostra més del comportament que Jaime Jiménez descriu: "La indústria ja no escull què veu la gent, és el consumidor el que tria quina pel·lícula o sèrie vol veure".
Jiménez és el fundador de Bag Movies, una start-up creada a Barcelona que "guarda les converses que es generen al voltant d'un film i proporciona a l'usuari una manera segura de veure el producte". És a dir, permet llegir els comentaris dels membres cinèfils de la comunitat, relacionar-los segons interessos i donar una URL definitiva per gaudir del film o episodi en qüestió. I sempre dins la legalitat a través de proveïdors.
Emprenedors en sèrie
Bag Movies està encapçalada per dos socis: Jaime Jiménez i Nacho Rapallo, dos emprenedors amb experiència en diversos projectes. Tenien entre mans diversos projectes, però cap els va convèncer com aquest. El primer llançament va ser en fase beta el setembre de 2014, i el seu èxit els va permetre treure el web definitiu el febrer.
Tot ha estat finançat amb capital propi. I no per decisió personal, sinó per les "dificultats que hi ha a Espanya per trobar diners tot i tenir experiència en l'àmbit", assegura Jiménez. Tanmateix, subratlla que el desenvolupament d'una start-up tecnològica no requereix una gran inversió: "Més que diners, cal temps. El pagament de serveis és molt baix i al principi gaudeixes de moltes promocions i plans gratuïts. L'únic cost important que hi ha és el cost d'oportunitat per invertir bé".
La pàgina compta amb prop de 20.000 comentaris i un creixement mensual del 25% en nombre d'usuaris. Està disponible tant en anglès com en espanyol i rep visites d'usuaris de tots els continents. Tota una fita per un equip de només quatre persones repartides entre Barcelona, Granada i Buenos Aires.
Resposta a la pirateria
Jiménez identifica dos problemes que una persona té quan vol veure una pel·lícula. El primer, "què veig?"; i el segon, "on ho trobo?". Això és el que resol Bag Movies.
"Ens integrem amb proveïdors legals per dir-te on hi ha una pel·lícula. Portem l'usuari a Amazon, iTunes o Waki.tv, per exemple, perquè trobi com adquirir el film", explica el co-fundador sobre la plataforma, qui subratlla que no venen, només diuen "on comprar-lo".
En aquest sentit, apunta a la creació d'alternatives legals per combatre la pirateria. "Imagina que vols veure una pel·lícula històrica. No hi ha manera de trobar-la, perquè és tan antiga que ja no es ven físicament o els portals online no la tenen. Així doncs, com la veus? El més fàcil és anar a les descàrregues il·legals", posa com a exemple.
Ara per ara Bag Movies es posiciona com una de les bases de dades més completes. Té 3 milions de referències enfront de les 14.000 de Wuaki.tv; iTunes, que és la llibreria més gran del món, supera les 300.000 mil. "És cert que la gran majoria del cine que tenim és estranger i dels anys 80 i 90, però aquí està i demostra que tenim un bon volum de títols", justifica Jiménez.
La llibreria de la start-up s'alimenta dels enllaços que els proporcionen els proveïdors. Es tracta d'un model de negoci que nodreix a les dues parts. Per un costat, Bag Movies es posiciona com un portal de referència per a cinèfils. Per l'altre, el proveïdor en qüestió rep un trànsit i uns clients addicionals.
Per aquest motiu no consideren al 100% que ells siguin la seva competència. "Ho són, això segur, però ens ajudem i això fa que la relació sigui diferent", aclareix. En canvi, als portals il·legals ni els considera, perquè "no tenen la mateixa dignitat".
La xarxa social dels amants del cinema
Bag Movies té tres pilars: escriure comentaris sobre les pel·lícules i sèries, llegir-los per orientar-se sobre la tria del film i un algoritme que entén els gustos dels usuaris i recomana altres títols.
A més a més, la xarxa social posa en contacte persones amb gustos similars i permet interactuar entre els membres de la comunitat.
Decidir sobre la marxa
Des del primer llançament en fase beta, fins avui, només han passat 7 mesos. És poc temps i l'experiència els ha demostrat que a vegades és millor decantar-se per una estratègia al moment.
Els seus objectius pels pròxims mesos són mantenir el gran ritme de creixement que tenen i anar avançant a poc a poc. El més primordial és acabar el web i l'app, i després ampliar la cartera de proveïdors amb els principals d'Espanya i Llatinoamèrica.