Adéu a les cues, hola a la realitat virtual: la muntanya russa de canvis als parcs d'atraccions

Des d'ulleres de realitat virtual a les atraccions fins a la personalització dels visitants: parcs com el Tibidabo o PortAventura ja proven la tecnologia del futur

Muntanya russa amb realitat virtual al Parc d'atraccions Tibidabo | Cedida Muntanya russa amb realitat virtual al Parc d'atraccions Tibidabo | Cedida

La tecnologia ha permès l'impossible: un parc d'atraccions que només existeixi amb ulleres de realitat virtual. L'any 2018, Pequín va inaugurar SoReal VR Park, el primer parc temàtic d'aquest àmbit al món. Les muntanyes russes i les rodes passaven a existir només digitalment. Un any abans, a Catalunya, el Parc d'atraccions Tibidabo va estrenar la primera experiència virtual: el famós tren Tibidabo Express incorporava unes ulleres VR que complementaven l'atracció. Un pas inicial que ha desencadenat una bateria de preguntes des de llavors: amb l'arribada de la realitat virtual, continuaran existint els parcs d'atraccions tal com els coneixem? Com pot canviar l'experiència dels clients en aquests espais amb la intel·ligència artificial? I, quin és el paper de la realitat augmentada?

Més info: Desxifrant l'ADN de la diversió: el nou rumb de PortAventura

No existeix una resposta unànime per part del sector de parcs temàtics. Cadascú aposta per implementar la tecnologia d'una manera diferent per dominar el procés de transformació que es va iniciar fa poc més de cinc anys. Només hi ha una coincidència: tot i que cada cop estan sorgint més espais exclusius de realitat virtual, els parcs d'atraccions no desapareixeran. "És com si diem que l'experiència d'una pintura de Picasso o una música tocada per una orquestra seran substituïdes per la realitat virtual. Parlem d'un gran recurs, però sempre serà un complement", assegura a VIA Empresa Rosa Ortiz, directora del Parc d'atraccions Tibidabo.

Realitat virtual i física, un model híbrid

"El públic sempre vol sorpresa i innovació, i aquesta tecnologia és el següent pas. Penso que anem cap a un model híbrid, perquè els visitants continuen buscant una experiència amb els seus familiars i éssers estimats", opina Manuel Ginés, arquitecte d'Amusement Logic, una empresa valenciana que es dedica al disseny, arquitectura i construcció d'espais d'oci, entre ells d'atraccions. A Catalunya, precisament el Tibidabo i PortAventura World són dos exemples de conciliació de la part física dels parcs d'atraccions i el nou component de la realitat virtual. Tot i això, els dos negocis ho han fet d'una forma molt diferent.

El primer va ser pioner amb Tibidabo Express, però actualment ofereix dues experiències més: la muntanya russa del parc també ha incorporat ulleres de realitat virtual (previ pagament d'un tiquet extra de cinc euros), i Beyond, un espai en què es projecten imatges que permeten als visitants endinsar-se a diferents mons. "Aquesta combinació ens permet convertir una atracció en dues d'una forma molt fàcil. Nosaltres tenim un parc d'atraccions amb un espai molt limitat, i per tant aquest és un recurs molt interessant", reconeix Ortiz.

Tobella: "PortAventura és el resort-parc temàtic més important del sud d'Europa i, per tant, no només tenim el dret, sinó també el deure de començar a definir el futur i liderar el canvi"

Per la seva banda, a PortAventura World són extremadament ambiciosos. "Som el resort-parc temàtic més important del sud d'Europa i, per tant, no només tenim el dret, sinó també el deure de començar a definir el futur i liderar el canvi", apunta a VIA Empresa el director digital de PortAventura World, Andreu Tobella. El seu parc va estrenar el passat 2023 el VRX by Zero Latency, un espai de 200 metres quadrats que acull partides de vuit jugadors per un preu de 15 euros. Els jugadors s'enfronten a una apocalipsi zombi durant 15 minuts d'una forma totalment lliure. "Quan la gent ho prova, surten i els hi brillen els ulls. Tothom vol repetir", relata Tobella. De fet, segons els informes de PortAventura, la ràtio de repetició en aquesta atracció de pagament és d'entre el 18% i el 20%.

A més, el parc també va incloure una experiència de realitat virtual a la seva atracció Uncharted: El Enigma de Penitence, dirigida per a persones amb discapacitats. En aquest cas, la tecnologia s'utilitza per replicar l'experiència que el visitant no pot experimentar a causa de les seves limitacions físiques. "Emocionalment, és molt important. Moltes famílies van als parcs d'atraccions i s'ho passen molt bé, mentre que aquestes persones potser se senten més aïllades", subratlla Tobella.

PortAventura VRX by Zero Latency va ser la gran novetat del resort el passat 2023 | Cedida
PortAventura VRX by Zero Latency va ser la gran novetat del resort el passat 2023 | Cedida

De moment, però, encara és massa d'hora per saber com impactarà la realitat virtual en l'estratègia de futur dels dos principals parcs d'atraccions catalans. "No contemplem tenir una àrea sencera ara mateix, potser més endavant ens ho plantegem, però encara estem estudiant i provant", admet el director digital de PortAventura World. Per la seva banda, Ortiz remarca la importància de l'atracció mecànica convencional, però obre la porta a canvis. "Continua sent l'essència dels parcs d'atraccions, però el recurs tecnològic es pot convertir en una altra vivència totalment diferent", afirma la directora del Parc d'atraccions Tibidabo.

Més info: Nou reconeixement pel Parc Tibidabo: nominat als prestigiosos 'Loop Design Awards'

La realitat augmentada: l'eina que transforma l'entorn

La realitat virtual només és l'últim actor del sector tecnològic a afegir-se a la transformació digital dels parcs d'atraccions. Hi ha altres branques que interessen molt a les empreses d'entreteniment, com ara la realitat augmentada, és a dir, aquella que permet barrejar la física i la virtual. Tot i això, el seu impacte no es troba a les atraccions, sinó en l'espai. "Aquesta tecnologia permet interactuar amb l'entorn del parc. El que abans era una ambientació estàtica ara s'ha convertit en una atracció més", apunta Manuel Ginés. És a dir, els visitants poden trobar una altra forma d'entretenir-se més enllà de les atraccions.

En aquest sentit, hi ha dos parcs que estan marcant la pauta a la resta del món, Disneyland i Universal Studios. En el cas del primer, amb Star Wars: Galaxy's Edge, una funció en què els clients poden jugar a ser caça-recompenses i buscar personatges amagats a diferents racons del parc. A Universal succeeix el mateix amb The Wizarding World of Harry Potter. A l'entrada, els visitants poden comprar una vareta; posteriorment, a l'aplicació del parc mostren uns encanteris que es poden conjurar en diferents punts de l'espai i fer volar o moure elements virtuals.

PortAventura va crear el 2022 un departament propi anomenat Adventure Labs per estudiar la implementació de la tecnologia al seu resort

A Catalunya, de moment no hi ha cap projecte tan definit, però els parcs ho estan estudiant. L'any 2022, PortAventura va crear un departament propi anomenat Adventure Labs. Aquest té com a objectiu estudiar la implementació de la tecnologia al resort en tots els sentits. "Llancem proves de conceptes per després tallar-les molt ràpidament. Les que funcionen les mantenim i les escalem, i les que no les matem. La gràcia de PortAventura és que tenim cinc milions de visitants a l'any i, per tant, podem detectar molt ràpidament el que funciona i el que no", explica Andreu Tobella.

Eliminar les cues, una odissea possible

Cada cop que anem a un parc d'atraccions, un dels principals inconvenients són les cues. Novament, l'ús de la tecnologia pot ajudar als parcs d'atraccions a neutralitzar una de les seves grans problemàtiques. Alguns negocis han incorporat a les seves aplicacions els temps d'espera actualitzats al minut per evitar aglomeracions. D'altres fins i tot han habilitat un horari de reserva de les atraccions. "Als parcs no els interessen les cues, per ells és molt millor tenir 100 persones a una atracció i 100 més comprant souvenirs o fent-se fotos", comenta Ginés.

Colas de personas en la atracción de Furius Baco, de PortAventura World | Cedida
Colas de personas en la atracción de Furius Baco, de PortAventura World | Cedida

La majoria de parcs ofereixen unes tarifes fast pass per no haver d'esperar tant. "Això també és un negoci per ells i fins que no hi hagi un espai que permeti reservar atraccions de franc, la situació no canviarà", afegeix Ginés, que també recorda que ara per ara una atracció sense cues "encara es percep com a dolenta perquè aquest sistema encara no està implantat del tot".

De moment, les cues continuen sent inevitables. Per això, alguns parcs han optat per altres solucions tecnològiques. Per exemple, aplicar la realitat augmentada als llocs d'espera, sigui caçant petites recompenses que donen punts com enregistrar coses. És una estratègia similar a l'escenografia que normalment acompanya les grans atraccions dels parcs. PortAventura World ho va implantar el passat estiu a atraccions com Furius Baco o Hurakan Condor, on els visitants podien entretenir-se jugant al Pictionary a les cues. Tot i això, encara són idees relativament noves.

Més info: PortAventura i Wayra s'uneixen per buscar startups innovadores en el sector de l'entreteniment

El gran salt de la personalització

Si parlem d'objectius, la personalització de l'experiència és la gran fita a aconseguir per als parcs d'atraccions catalans. La idea és oferir a cada client una experiència única a partir dels seus gustos. Per accedir a ells, però, han de conèixer a fons a cada visitant. A Amusement Logic treballen amb una eina basada en la tecnologia facial, per la qual una aplicació modela digitalment la cara de cada visitant i li crea un avatar propi. "Està pensat perquè t'acompanyi durant tot el dia. Pot pujar amb tu a una atracció, té efectes de llums, projeccions a terra... D'aquesta manera, interactues amb les atraccions i les personalitzes, però alhora hi afegeixes la creativitat en confeccionar aquest personatge com tu vols", explica Ginés. No és l'única idea innovadora: a Països Baixos, per exemple, el parc d'atraccions Efteling ofereix una polsera intel·ligent que permet que els visitants seleccionin la seva música favorita perquè els acompanyi a les atraccions.

Parc d'atraccions Tibidabo | iStock
Parc d'atraccions Tibidabo | iStock

A Catalunya, el Parc d'atraccions Tibidabo té molt clara la seva estratègia. "Tenim un projecte de digitalització que serà una realitat a finals del 2025 o principis del 2026. L'experiència començarà ja des de l'inici de la compra d'entrades, que serà una cosa de molt valor i molt dirigit al que vol viure el client des del primer moment", explica Rosa Ortiz. La idea del parc és que es pugui comprar un servei integral que inclou quelcom més que l'entrada i que "potencia l'experiència personal".

Per la seva banda, PortAventura World també treballa amb la idea d'explotar al màxim la personalització. "El 30% dels visitants ja són generació alfa i Z, és a dir, formen part de l'era TikTok i estan acostumats als algoritmes de personalització de les aplicacions", recorda Tobella. Per això, han afegit log-ins i registres a l'aplicació de PortAventura, amb l'objectiu de "saber quina és la persona que hi accedeix i així poder oferir-li més producte i experiència". De moment, el primer pas és generar un pla personalitzat de la jornada i enviar fotos a cada client.

El Tibidabo estrenarà un projecte de digitalització a finals del 2025 o principis del 2026; PortAventura World també treballa amb la idea de la personalització

PortAventura, però, treballa a 10-20 anys vista. "Ara mateix, si visites el parc tindries la mateixa experiència que el teu veí. Nosaltres volem que cada experiència sigui de cadascú; encara més, volem que cada experiència sigui de cadascú avui. És a dir, que si demà hi tornes, sigui una experiència totalment diferent", assegura Tobella. En aquest sentit, l'últim pas seria que cada client construís la seva pròpia experiència a cada visita. "Tot això encara és molt intangible, per això a mitjà termini estem mirant temes d'IA generativa. Volem crear records del dia per a cada visitant, però d'una manera escalable", apunta. Són els primers passos d'una nova era digital a la qual els parcs d'atraccions encara només han tret el cap.

Més informació
El Tibidabo tanca el 2022 amb 620.000 visitants
PortAventura World assumeix la gestió de l'Hotel Dorada Palace de Salou
Avui et destaquem
El més llegit