La (obligada) digitalització de la signatura

La transformació digital acosta el comiat de la paperassa i la signatura alhora que certifica les transaccions que fins ara acapara el paper

La digitalització de la signatura és un estalvi de temps i diners per a empreses i clients La digitalització de la signatura és un estalvi de temps i diners per a empreses i clients

Rebre document, descarregar, imprimir, signar, escanejar i tornar a enviar. És una tasca comuna, encara que en perill d'extinció. La certificació electrònica i la signatura digital s'han convertit en els dos grans enemics de la paperassa i dels processos tediosos. En temps de transformació digital, la lògica demana rebre el document, signar-lo i tornar-lo. La startup Signaturit és un exponent del potencial d'aquestes solucions i el Banc Sabadell és un dels seus grans socis que aprofita per reduir paperassa i ser més a prop del client.

L'entitat financera va començar a col·laborar amb Signaturit a finals de 2014 mitjançant el programa d'acceleració BStartup, en què va seleccionar a l'empresa per realitzar una injecció de capital de 100.000 euros i fer-li mentoring. Fins ara, Banc Sabadell ha invertit més d'un milió d'euros en la startup i ha confiat en ella per a múltiples casos d'ús, des de processos hipotecaris fins recobraments, passant pel rènting de vehicles i la signatura de documents amb algunes de les empreses que treballen pel grup.

Quibus: “Signaturit és un element que ens aporta molt valor perquè complementa la capacitat que tenim actualment de relacionar-nos amb els clients i la manera com generem certificacions"

Per descomptat, la implantació d'aquesta tecnologia també ha estat útil perquè el Banc Sabadell aconsegueixi un factor molt apreciat en l'actualitat: fer que els seus serveis siguin cada vegada més customer centric. “Signaturit és un element que ens aporta molt valor perquè complementa la capacitat que tenim actualment de relacionar-nos amb els clients i la manera com generem certificacions i firmes d’alguns dels processos operatius”, assegura Sonia Quibus, responsable de processos operatius de l'entitat.

Més info: Signaturit: firmar documents amb l'smartphone

La directiva explica que “hi ha clients que volen un model de relació amb el banc fora del que és l'ecosistema de l'aplicació mòbil o el web, pel que utilitzem Signaturit com a element de certificació i validesa”. Així, Banc Sabadell envia correus electrònics amb la tecnologia de la startup, que “dóna garantia que els clients els han rebut i, per tant, genera confiança en tant que allò que es vol transmetre a l'usuari s'està fent”.

Dues claus: temps i costos

El conseller delegat de Signaturit, Juan Zamora, afirma que el valor afegit d'una solució com la que ofereix la seva empresa està marcada per dos factors clau: “un és el temps, ja que processos que abans trigaven dies ara es redueixen a minuts, i altre és la reducció de costos”. Segons Quibus, aquesta tecnologia “aporta eficiència, ja que es redueix la paperassa i, per tant, permet millorar tota l'estructura de costos del banc”.

Signaturit, fundada l’any 2013 per Zamora i Javier Martínez, està enfocada en cuatre sectors: financer, assegurador, recursos humans i legal. La startup també treballa orgànicament en altres àmbits, com el real estate o l’energètic. Els seus principals serveis estan relacionats amb la comunicació, la signatura i la identificació, el que dóna peu a un onboarding 100% digital a una companyia i amb un sol proveïdor.

El Sabadell està realitzant proves per digitalitzar la contractació d'assegurances mitjançant la tecnologia de Signaturit

Ara, per exemple, el Sabadell està realitzant proves per digitalitzar la contractació d'assegurances mitjançant la tecnologia de Signaturit. “El que plantegem és que el client no hagi d'imprimir i signar tota la documentació associada a una nova pòlissa”, explica l'executiva. El que farà el banc a partir del mes vinent és enviar al client per correu electrònic tota la documentació, de manera que “directament ja ens donarà tota la certificació de què, efectivament, aquella pòlissa està contractada des d'un punt de vista legal”, assenyala Quibus.

Per tant, no només es genera eficiència sinó que aporta a ambdues parts cobertura legal dels processos operatius. Dins el nou projecte de contractació d’assegurances digitals que implantarà pròximament, Banc Sabadell estima que es produirà un increment d’aproximadament el 30% en el nombre de contractacions, gràcies a la simplificació aportada per Signaturit en el procés de certificació i notificació d’operacions a clients.

Aquest és un cas d'ús dels múltiples que es poden fer. Zamora assegura que, amb la nova llei hipotecària, Signaturit garanteix que totes les comunicacions amb el notari es realitzen de forma fefaent, en els terminis corresponents i sense haver de fer ús d'un mètode més tradicional, com podria ser un burofax. “Certifiquem que s'han enviat els documents, l'oferta vinculant i les condicions en un termini anterior als deu dies que marca la llei”, afirma.

“És una tecnologia que té una barbaritat de casos d'ús”, assegura Quibus. Per exemple, és útil per a qualsevol modificació de condicions econòmiques que tingui contractades el client, com pot ser un canvi de tarifa. En aquest sentit, Banc Sabadell té clar que la integració d'aquesta classe de solucions digitals li permet guanyar en transparència de cara als seus clients.

La importància de la transversalitat

Un banc té molts processos, serveis i línies d’actuació, el que provoca que una solució com la de Signaturit sigui transversal per a qualsevol departament. “Les configuracions que es fan amb cada producte varien més que en altres sectors”, afirma Zamora. La startup està treballant amb l’entitat financera en un contracte marc per poder executar projectes dins del Banc d’una forma més àgil.

“El 40% del temps de molts administratius es dedica només a la gestió de paper, i això no té cap sentit”

“Hem tancat un contracte global, de forma que qualsevol departament que tingui una necessitat pot contractar els nostres serveis sense haver de fer un contracte per cada línia de negoci”, explica el conseller delegat de Signaturit. Zamora té clar que un professional de qualsevol àrea aporta més valor a la seva empresa quan deixa de fer tasques mecàniques. En diferents sectors, “el 40% del temps de molts administratius es dedica només a la gestió de paper, i això no té cap sentit”, assenyala.

Una solució digital a escala europea

Signaturit opera al mercat espanyol i té intenció d’expandir la seva presència a altres països europeus. Regne Unit, França, Itàlia i Alemanya són els objectius principals, tot i que la startup no tanca la porta a cap dels territoris de la Unió Europea. L’empresa compta amb el suport del fons francès 360 Capital, que va liderar la ronda de finançament de set milions d’euros que va tancar el mes passat. Es tracta del primer inversor internacional que entra en el capital de la companyia.

En només cinc anys, Signaturit ha establert una cartera de més de 10.000 usuaris en 40 països. Entre els seus clients s'inclouen grans multinacionals com Volkswagen, EY, Gartner, Admiral Insurance, AXA, Acciona, DAS Insurance, Cuatrecasas, Decathlon, Sense i Damm, així com centenars de petites i mitjanes empreses.

Més informació
Digitalització del moble: oportunitat o risc?
Com es digitalitza una rentadora?
Els CDR de l’Administració en paper
Avui et destaquem
El més llegit