Digue'm on t'ubiques i et diré si vens

Dues empreses catalanes estudien la millor ubicació per situar un negoci mitjançant el tractament de dades amb noves tecnologies

    L’eina de TC-Street analitza el trànsit de vianants de ciutats com Barcelona
    L’eina de TC-Street analitza el trànsit de vianants de ciutats com Barcelona
    08 d'Octubre de 2013
    Act. 22 d'Octubre de 2013
    Escollir on ubicar un negoci no es pot deixar a l'atzar. Una correcta o deficient ubicació pot ser el que faci decantar la balança cap a l'èxit o el fracàs. Estudiar aspectes com els negocis de l'entorn, serveis o el número de persones que passen per un carrer determinat, serveix per entreveure les probabilitats d'èxit del negoci. L'estudi d'aquestes variables i el tractament de les dades és el dia a dia de T-Cuento i Eixos.cat; empreses B2B que ofereixen els seus serveis per trobar la ubicació més idònia per a cada negoci.

    Principals eixos comercials
    T-Cuento, fundada el 2007 i dins del grup Abantia des del 2010, és líder en el desenvolupament d'eines de mesura i anàlisi del comportament del consumidor en establiments comercials. Més enllà d'aquestes eines per optimitzar els recursos dins del negoci, l'empresa, de 15 treballadors i amb tres milions d'euros de facturació, ha desenvolupat l'eina TC-Street, que analitza el trànsit de vianants pels principals eixos comercials de grans ciutats com Barcelona.

    Marta Fernández, directora de Màrqueting, va presentar els avantatges d'aquest sistema en el marc del BeMarketingDay d'EADA. "Saber quantes persones passen per aquests carrers ajuda a identificar els avantatges o riscos d'una determinada ubicació", assegura. Sensors instal·lats a les principals artèries comercials aporten informació sobre el número de persones que hi passen, de manera que es poden comprovar quins són els carrers més transitats, i les diferències per dies i hores. "Cada client pot fixar així el seu llindar mínim de trànsit per considerar acceptable una ubicació", explica Fernández, que assegura que "un negoci pot passar de l'èxit al fracàs per pocs metres en l'elecció de la ubicació, com relata l'experiència a Madrid de la firma Vinçon en el seu propi blog".

    T-Cuento proposa una nova unitat de mesura per valorar la idoneïtat d'una ubicació per un negoci: el preu per client potencial. Reunint les dades de persones que passen per davant d'un local i el preu del metre quadrat de lloguer, amb una simple divisió es pot obtenir un resultat que mostri com d'amortitzable pot ser la inversió.

    On és el millor local?
    Des d'una altra òptica treballen a Eixos.cat, una empresa de vuit treballadors, creada el 2011, que ja factura mig milió d'euros aprofitant el nínxol de mercat que van saber detectar. Carlos Carrasco, un dels socis, explica que la idea sorgeix "d'una falta de dades manifesta de l'administració de Barcelona en temes de comerç". El registre d'altes i baixes de llicències no resulta una informació "prou fiable" per conèixer l'autèntica realitat comercial dels carrers de la ciutat, i per això van decidir automatitzar la recollida de dades amb sistemes més eficients per tal de crear mapes acurats. "Ni tan sols amb el Google Maps tens actualment una certa fiabilitat", assegura Carrasco.

    Amb molt treball de camp, especialment als principals eixos comercials que revisen periòdicament, han desenvolupat un software que mostra automàticament les característiques d'una determinada ubicació en el rang de metres al voltant que es vulgui consultar. D'aquesta manera es valoren factors positius com la presència de comerços de béns complementaris, els transports, aparcaments o proveïdors; i es tenen en compte factors negatius com una dura competència.

    "Fem històrics i veiem com evoluciona cada zona", detalla Carlos Carrasco. Entre els perfils de clients d'Eixos.cat "hi ha qui vol analitzar el voltant de la seva ubicació, els qui volen buscar la millor ubicació per a un negoci concret, o qui té un local i vol saber quins negocis hi podrien funcionar millor". Fins i tot "hi ha administradors de finques que ens consulten sobre els locals que tenen disponibles per saber a quin target oferir-lo", explica el soci. El principal valor afegit és "la qualitat de les dades" d'un sistema pel qual ja s'han interessat gegants com Nokia, amb qui han arribat a un acord per proveir-los de dades pels seus mapes.