• Innovació
  • Els Estats Units legislen per als cotxes sense conductor

Els Estats Units legislen per als cotxes sense conductor

El govern nord-americà revisarà la normativa per facilitar l'entrada al mercat dels vehicles autònoms

Google ha afirmat que incloure controls de conducció podria suposar un risc per als ocupants
Google ha afirmat que incloure controls de conducció podria suposar un risc per als ocupants
quico domingo
Soci i director de Mortensen
12 de Febrer de 2016 - 05:30
Més enllà de tots els dubtes ètics i tecnològics que pot suscitar un futur –cada cop més proper– replet de cotxes sense conductor, una de les grans incògnites que encara quedaven per resoldre era si aquests vehicles serien legals segons les lleis de circulació de cada país on es comercialitzin. A l'Estat espanyol, sense anar més lluny, és habitual veure casos com els d'Uber o BlaBlaCar com la tecnologia avança molt més ràpid que la llei, provocant sovint problemes entre les empreses que innoven i els sectors més tradicionals.

Pel que fa als cotxes autònoms, els Estats Units han decidit avançar-se a la tecnologia i començar a legislar al respecte. Així doncs, segons els reguladors nord-americans, el cotxe autònom de Google pot ser considerat un conductor segons les lleis federals del país. Una de les coses que amoïnava als responsables del projecte Google Self-Driving Car era el fet que, a efectes legals –o en cas d'incident– algun dels ocupants del vehicle –que difícilment podrien tenir cap incidència en la conducció– poguessin ser considerats responsables.

En aquest cas, els reguladors han declarat estar d'acord amb Google en el fet que el seu cotxe autònom no tindrà un "conductor" en el sentit tradicional de la paraula, i de la manera amb la qual els vehicles l'han tingut durant més de 100 anys. Cal destacar que aquest és un pas importantíssim en el camí que cal recórrer perquè aquest tipus de vehicles –que ja són capaços de funcionar pràcticament a la perfecció–, aconsegueixin obtenir els permisos i certificats necessaris per circular lliurement per tot tipus de vies.

Tot i això, encara hi ha obstacles que cal salvar, doncs actualment, per exemple, les lleis requereixen que els vehicles tinguin sistemes de frenada que s'activin amb el peu del conductor.

En aquest sentit, Google ha afirmat que el fet d'incloure controls de conducció que permetessin al conductor suprimir les decisions preses pel vehicle podria suposar un risc per als ocupants del vehicle o per a terceres persones. No obstant això, el govern nord-americà s'ha compromès a revisar aquestes normatives i fer-les més laxes per tal de facilitar l'entrada al mercat dels cotxes autònoms.

De totes maneres, les administracions ja poden començar a plantejar-se que, en un futur on els vehicles siguin els mateixos encarregats de complir el codi de circulació, la recaptació per multes d'aparcament o excés de velocitat podria veure's reduïda fins a la mínima expressió.