• Innovació
  • Fairphone revela què costa realment un mòbil

Fairphone revela què costa realment un mòbil

Els costos desglossats permeten veure als clients com es gasten els seus diners

Fairphone ha publicat de forma detallada què costa produir un telèfon mòbil
Fairphone ha publicat de forma detallada què costa produir un telèfon mòbil
Redacció
12 de Setembre de 2015
Aquesta setmana Fairphone, el telèfon lliure produït amb el model de comerç just, ha publicat els costos de producció desglossats del seu nou model Fairphone 2; compartint d'aquesta manera la informació detallada sobre com aquesta empresa social calcula el preu de venda del seu darrer smartphone. L'infografia mostra als consumidors el cost real de produir un telèfon mòbil, incloent-hi impostos, producció, inversions i fabricació.

Amb un disseny modular que canvia l'estructura per millorar-ne la longevitat i les reparacions, el Fairphone 2 va ser dissenyat per expandir les ambicions de l'organització per a una electrònica justa. Igual que el primer Fairphone, el nou telèfon es ven amb un model de precomandes per assegurar que l'organització pugui operar sense la inversió externa. Fairphone espera vendre 15.000 telèfons a finals de setembre per posar en marxa la producció del Fairphone 2. Fins ara, més de 10.000 mòbils ja han estat encarregats per partidaris de Fairphone.

Mostren als compradors on van els seus diners
La transparència és un dels principis rectors de la filosofia de Fairphone per a una electrònica de consum més responsable. A més d'augmentar la traçabilitat i treballar per millorar les pràctiques de la indústria, l'organització vol donar als consumidors un major coneixement del seu model de negoci, incloent-hi el que costa fer, vendre i donar servei a un telèfon.

El preu mitjà de venda al públic del Fairphone 2 és de 525 euros, amb un 20% d'IVA. El desglossament dels costos visualitza totes les despeses relacionades amb el disseny i l'enginyeria d'un smartphone, així com les inversions de Fairphone en programes socials i ambientals. Basat en un volum de producció mitjana de 140.000 telèfons a l'any, que inclou tant els costos fixos (com certificacions), així com les estimacions que poden canviar amb el temps. En la mesura que el document és una projecció, ha de ser vist com un exercici de transparència i no com un informe oficial de comptabilitat.

Impostos i marges dels venedors
Per cada telèfon venut, 118 euros van destinats a impostos com l'IVA, gravàmens com el WEEE (una directiva de reciclatge de productes electrònics de la Comunitat Europea) i descomptes per a socis revenedors. Per tant, des del preu total de venda, Fairphone reté 407 euros per cobrir la creació dels telèfons, les inversions i les operacions.

Producte
Més de la meitat del preu de venda del telèfon (65%) es dedica a l'elaboració del producte real. Com a petit fabricant amb una relativament petita sèrie de producció, els materials representen una part especialment significatiu de la despesa total. A més dels components, la fabricació i la logística, el cost de productes inclou les primes per a projectes d'innovació social com el Fons de Benestar dels Treballadors a la Xina i la recol·lecció de les deixalles electròniques a Ghana.

Inversions
Una de les inversions clau per al Fairphone 2 va ser la creació d'un disseny original que fa que el telèfon sigui fàcil d'obrir i reparar. Juntament amb el desenvolupament de productes, Fairphone inverteix en la creació i gestió de projectes que contribueixen a una cadena de subministrament més ètic, com el proveïment de minerals lliures de conflicte de la República Democràtica del Congo.

Operacions
Part dels ingressos del Fairphone 2 cobreixen les operacions generals, incloses les comunicacions, els sous dels empleats i oficines. Gràcies a l'entusiasme de la comunitat Fairphone, l'organització pot limitar les despeses de publicitat, aprofitant el màrqueting boca-orella i les xerrades.