Google contra l'ISIS

Jigsaw treballa per redirigir els usuaris que cerquen temes relacionats amb el grup terrorista cap a vídeos de Youtube que els fan reflexionar

La filial de Google treballa per la seguretat des de la tecnologia
La filial de Google treballa per la seguretat des de la tecnologia
quico domingo
Soci i director de Mortensen
10 de Setembre de 2016
Una part molt important del negoci de Google es basa en el Big Data. La companyia de Mountain View és la més eficaç del món en tecnologia de cerca i en publicitat contextual precisament perquè és capaç d'analitzar les dades que generen els seus usuaris d'una manera extremadament eficient. Ara, des de la seva divisió Jigsaw, el laboratori d'idees de la companyia, abans denominat Google Ideas, ha presentat els resultats d'un prometedor programa que intenta frenar el reclutament de nous jihaidistes a les files de l'ISIS.

És ben conegut per tothom que els radicals islamistes fan servir les xarxes socials com a principal canal de captació d'adeptes. Twitter ha explicat en diverses ocasions com ha tancat sistemàticament milers de comptes d'usuari que servien aquest objectiu. Alguns comptes simplement es reactiven al cap de poc temps, mentre que altres emigren a serveis més privats com ara Telegram.

En aquest sentit, la filial de Google creu que pot fer servir els algorismes de cerca, publicació d'anuncis i Youtube per identificar aquells usuaris que cerquen informació per enrolar-se a l'ISIS i, en última instància, mirar de treure'ls la idea del cap.

Yasmin Green, cap de R D de Jigsaw, dirigeix el programa Anti-ISIS.

El programa, batejat amb el nom de "Redirect Method" –mètode de redireccionament–, afegeix anuncis als resultats relacionats amb l'Estat Islàmic. Aquests anuncis enllacen a canals de Youtube disponibles en àrab i anglès amb vídeos seleccionats per fer reflexionar els espectadors. Aquests clips inclouen pel·lícules ja existents al fons del cercador, a més de metratge enregistrat especialment per aquest experiment, entre el qual es pot veure testimonis d'antics extremistes o imams que denuncien la corrupció de l'islam per part de l'ISIS.

La proposta ja té espectadors 
Els resultats de la primera fase del programa han estat sorprenents: en només 2 mesos, més de 300.000 usuaris van anar a parar als canals de Youtube Anti-ISIS. De fet, els anuncis inserits per Google a tal efecte han estat entre 3 i 4 cops més efectius que una campanya estàndard d'AdSense. I per si això no fos suficient, aquells que han acabat veient els vídeos, s'hi ha estat més del doble de temps mirant-los que qualsevol de les llistes de reproducció més exitoses de YouTube.

El següent pas del projecte que arrencarà aviat se centrarà a intentar combatre els extremistes nord-americans, a més dels grups de supremacia racial.