Qui posa ordre en un hospital?

Asho és una firma catalana que codifica gran part de la informació hospitalària i altres àmbits del sector sanitari

Imatge de l'interior d'un hospital | iStock Imatge de l'interior d'un hospital | iStock

Un metge rep un pacient a la consulta d'un hospital per revisar el seu estat o poques hores més tard supervisa la seva condició, després d'una operació. Ell o alguna persona auxiliar anota la situació de la persona i les indicacions que s'han de seguir per intentar millorar la seva condició de vida. Com es posa en ordre tot aquest trànsit de dades i processos?

Asho és una opció que ofereix una resposta sòlida a la pregunta. Des de la seva seu del carrer Pallars de Barcelona, l'activitat principal de la firma catalana és la codificació dels informes. "Parlem d'unes dades que han de seguir uns codis internacionals i, a la vegada, ens serveixen per determinar quants pacients hem atès i la raó", apunta Ruth Cuscó.

L'activitat principal de la firma catalana és la codificació dels informes

En aquest sentit, la directora gerent d'Asho visualitza que la missió de la seva empresa "és que una màquina pugui fer les tasques d'un ésser humà". Durant el període 2021-2022, Asho ha registrat una facturació de fins a 2 milions d'euros, xifra que des de la direcció es preveu superar de cara al nou any.

Lideratge a Catalunya i a la resta de l'Estat

Els principals clients de l'empresa barcelonina són els centres hospitalaris. De fet, Asho controla el 47% de les codificacions (800.000 processos) del sector sanitari a Catalunya i la resta de l'Estat. En clau més local, el software forma part de tots els hospitals de la xarxa de l'Institut Català de la Salut o altres espais privats com la Clínica Diagonal.

A escala estatal, la borsa de clients d'Asho es reparteix per Castella-la-Manxa, Lleó, Extremadura, Andalusia i Comunitat de Madrid, entre altres territoris. Pel que fa al mercat internacional, durant l'any 2022, la firma catalana ha aterrat a Xile, a través d'un acord amb el soci local Metamodelo, per distribuir un programari d'intel·ligència artificial.

La plantilla d'Asho, a les oficines de Barcelona, està formada per 23 treballadors i un grup de 26 col·laboradors. Malgrat el parèntesi de la dificultat general de la crisi de la covid-19, Cuscó destaca "la constància" com un element clau per entendre el creixement del negoci. 

Intel·ligència artificial, un pas endavant

Amb la boca petita, la directora gerent vaticina que la intel·ligència artificial tindrà un protagonisme destacat en el dia a dia de l'empresa, en aquest recentment estrenat any 2023. Aquest àmbit de negoci va més enllà d'una simple extracció d'informació automatitzada.

1
Ruth Cuscó, directora gerent d'Asho | Cedida


El camí d'Asho passar per la persona com a supervisora dels processos i que aquests s'autoregulin. El 2021, el sector de la salut aplicat a la intel·ligència artificial va mobilitzar 6.500 milions d'euros. Els experts calculen que la xifra es multiplicarà per 10 en els pròxims sis anys.

En paral·lel a l'aspecte purament tecnològic, la plantilla d'Asho també acompleix tasques de consultoria com l'anàlisi dels sistemes d'informació d'un hospital, estudi de la qualitat de l'informe de l'alta clínica, elaboració de quadres de comandament, gestió assistencial, planificació estratègica o els costos sanitaris.

Més informació
Quan el Sistema Sanitari entra en fallida (malgrat els aplaudiments des del balcó)
Catalunya rep 50 milions per a equipament sanitari d’alta tecnologia
Passaport sanitari, el salvavides d'Europa?
Avui et destaquem
El més llegit