
08
de Gener
de
2016
Act.
08
de Gener
de
2016
La mort imminent i inesperada de Fotolog ha deixat KO a molts dels que van passar gran part de la seva adolescència compartint fotografies i comentaris. Estaríem parlant de més de 200 milions d'imatges i records de prop de 33 milions d'usuaris, la majoria millennials que van alimentar l'auge de la plataforma entre els anys 2005 i 2007 i que van emigrar després cap a Facebook.
Però la història amb final 'no feliç' de Fotolog és la mateixa que han viscut altres portals nascuts a principis del segle XXI i que han vist com els mòbils i les aplicacions ja substitueixen els ordinadors i les pàgines web.
MSN Messenger, Groups i Spaces
L'MSN Messenger vindria a ser el pare del WhatsApp. És un producte que va crear Microsoft el 1999, però que no es va popularitzar a Espanya fins a l'any 2001. Les seves emoticones, els zumbidos, els nickname quilomètrics o el seu característic to de notificació són alguns dels símbols que ens vénen a la memòria quan veiem el nom d'aquesta eina.
El 2005 el primer MSN Messenger va ser substituït per una versió més moderna –una mena d'evolució feta per Microsoft- anomenada Windows Live Messenger, tot i que això no va afectar el seu ús. Cap al 2008, Facebook ja va començar a eclipsar les converses al Messenger i finalment el 2011 Skype va acabar absorbint-lo.

Amb Fotolog podíem compartir fotografies i deixar comentaris; amb Messenger, converses privades. Facebook va aglutinar tot això en una sola plataforma, el que va fer que l'invent de Mark Zuckerberg pugui ser considerat com el botxí de Fotolog i Messenger.
De la mà de Messenger, Microsoft també va fer diversos intents fallits per ampliar el seu abast. El primer va ser l'obertura d'MSN Groups, una pàgina per a grups que, tan de forma pública com privada, podien compartir o intercanviar continguts específics. En paral·lel, va crear MSN Spaces, que durant un temps va competir amb Fotolog i que era una mena de blog o pàgina personal.
MySpace
Plataforma per excel·lència dels grups de música. En aquest cas, MySpace no és una eina que hagi desaparegut, més aviat ha quedat en l'oblit.
El cantant Justin Timberlake va ser l'encarregat d'impulsar la plataforma, llançada el 2003, la qual ha experimentat diversos canvis pel que fa a la presentació dels continguts però no ha perdut la seva utilitat: compartir els gustos musicals i aficions a partir dels perfils personals.
El seu auge se situa entre el 2005 i 2008, i també es pot considerar que la seva decadència arriba amb Facebook.
Terra
Bàsicament, Terra es va fer popular pels seus xats i per les notícies de Societat. Tot i que era el portal predilecte dels adolescents, atreia usuaris de totes les edats pel fet d'operar com una mena de portal de notícies.
Pot fer la sensació que Terra ha perdut presència, però el cert és que, segons les dades d'Alexa, la pàgina web ocupa la posició 443 en el rànquing de pàgines més visitades a Espanya. La famosa web Asco de Vida, per fer una comparació, ocupa el lloc 815, el que demostra que Terra no està gens morta.
Hi5 i Tuenti
Hi5 va néixer el 2003, mentre que Tuenti ho va fer el 2006. Cadascuna va viure els seus anys de glòria cap al 2007 i 2009 respectivament, però amb la diferència que no han aconseguit fer a escala mundial com Facebook o Twitter.
En el cas de Hi5, la xarxa social va ser la reina a Amèrica Llatina, tot i que el seu ús va decaure fins a ser venuda el 2011 a la Tagged per intentar sobreviure com a plataforma per a jocs socials.

Amb Tuenti, en canvi, ens trobem amb una plataforma que bàsicament ha tingut el seu ús a Espanya. També estem davant un cas d'empresa que s'ha reinventat per trobar altres vies de negoci. Ho ha fet mitjançant la conversió de Tuenti en una Operadora Mòbil Virtual de Movistar, que pretenia així mirar de captar el segment de clients que busquen tarifes low cost.
Badoo
Si volies conèixer gent, Badoo era una altra de les opcions per ampliar la xarxa d'amics. O millor dit, lligar. Va sortir al mercat el 2006, va assolir l'èxit a escala mundial l'any 2011 i just un any després va començar a patir amb l'arribada de l'aplicació per a mòbils Tinder.
Si es consulta el trànsit d'usuaris de Badoo, Meetic i eDarling a Alexa, es pot comprovar que la línia cau en picat. Tots els que abans lligaven a través dels xats d'Internet ho fan ara des del mòbil? Sembla que, ara mateix, les apps guanyen la partida.
Fòrums, xats i pàgines webs virals
A més de la llista de plataformes populars, es podria fer una llista de pàgines virals que poden haver estat afectades, per bé o per mal, pel poder de dos grans com Facebook i Twitter.
A Espanya, juntament amb Terra, el ja desaparegut Portal Mix va ser un dels webs de referència pel que fa a jocs i notícies a principis del 2000. En canvi, en l'àmbit català, els fòrums del 3xl.net i el xat del programa Prohibit als Pares de ràdio Flaixbac són dues de les plataformes que més van ajudar a fer créixer l'entorn digital.
Entre les pàgines més actuals, s'hi troben Asco de Vida o Cuánta Razón. Ocupen les posicions 815 i 253 al rànquing espanyol d'Alexa, però els seus continguts tan virals són uns clàssics en els murs de Facebook.
I entre els oblidats també s'ha de contemplar el portal Mini Juegos. Les apps dels mòbils i els jocs de Facebook explicarien el descens lent, però constant, del trànsit d'usuaris del web.
Però la història amb final 'no feliç' de Fotolog és la mateixa que han viscut altres portals nascuts a principis del segle XXI i que han vist com els mòbils i les aplicacions ja substitueixen els ordinadors i les pàgines web.
MSN Messenger, Groups i Spaces
L'MSN Messenger vindria a ser el pare del WhatsApp. És un producte que va crear Microsoft el 1999, però que no es va popularitzar a Espanya fins a l'any 2001. Les seves emoticones, els zumbidos, els nickname quilomètrics o el seu característic to de notificació són alguns dels símbols que ens vénen a la memòria quan veiem el nom d'aquesta eina.
El 2005 el primer MSN Messenger va ser substituït per una versió més moderna –una mena d'evolució feta per Microsoft- anomenada Windows Live Messenger, tot i que això no va afectar el seu ús. Cap al 2008, Facebook ja va començar a eclipsar les converses al Messenger i finalment el 2011 Skype va acabar absorbint-lo.

Amb Fotolog podíem compartir fotografies i deixar comentaris; amb Messenger, converses privades. Facebook va aglutinar tot això en una sola plataforma, el que va fer que l'invent de Mark Zuckerberg pugui ser considerat com el botxí de Fotolog i Messenger.
De la mà de Messenger, Microsoft també va fer diversos intents fallits per ampliar el seu abast. El primer va ser l'obertura d'MSN Groups, una pàgina per a grups que, tan de forma pública com privada, podien compartir o intercanviar continguts específics. En paral·lel, va crear MSN Spaces, que durant un temps va competir amb Fotolog i que era una mena de blog o pàgina personal.
MySpace
Plataforma per excel·lència dels grups de música. En aquest cas, MySpace no és una eina que hagi desaparegut, més aviat ha quedat en l'oblit.
El cantant Justin Timberlake va ser l'encarregat d'impulsar la plataforma, llançada el 2003, la qual ha experimentat diversos canvis pel que fa a la presentació dels continguts però no ha perdut la seva utilitat: compartir els gustos musicals i aficions a partir dels perfils personals.
El seu auge se situa entre el 2005 i 2008, i també es pot considerar que la seva decadència arriba amb Facebook.
Terra
Bàsicament, Terra es va fer popular pels seus xats i per les notícies de Societat. Tot i que era el portal predilecte dels adolescents, atreia usuaris de totes les edats pel fet d'operar com una mena de portal de notícies.
Pot fer la sensació que Terra ha perdut presència, però el cert és que, segons les dades d'Alexa, la pàgina web ocupa la posició 443 en el rànquing de pàgines més visitades a Espanya. La famosa web Asco de Vida, per fer una comparació, ocupa el lloc 815, el que demostra que Terra no està gens morta.
Hi5 i Tuenti
Hi5 va néixer el 2003, mentre que Tuenti ho va fer el 2006. Cadascuna va viure els seus anys de glòria cap al 2007 i 2009 respectivament, però amb la diferència que no han aconseguit fer a escala mundial com Facebook o Twitter.
En el cas de Hi5, la xarxa social va ser la reina a Amèrica Llatina, tot i que el seu ús va decaure fins a ser venuda el 2011 a la Tagged per intentar sobreviure com a plataforma per a jocs socials.

Amb Tuenti, en canvi, ens trobem amb una plataforma que bàsicament ha tingut el seu ús a Espanya. També estem davant un cas d'empresa que s'ha reinventat per trobar altres vies de negoci. Ho ha fet mitjançant la conversió de Tuenti en una Operadora Mòbil Virtual de Movistar, que pretenia així mirar de captar el segment de clients que busquen tarifes low cost.
Badoo
Si volies conèixer gent, Badoo era una altra de les opcions per ampliar la xarxa d'amics. O millor dit, lligar. Va sortir al mercat el 2006, va assolir l'èxit a escala mundial l'any 2011 i just un any després va començar a patir amb l'arribada de l'aplicació per a mòbils Tinder.
Si es consulta el trànsit d'usuaris de Badoo, Meetic i eDarling a Alexa, es pot comprovar que la línia cau en picat. Tots els que abans lligaven a través dels xats d'Internet ho fan ara des del mòbil? Sembla que, ara mateix, les apps guanyen la partida.
Fòrums, xats i pàgines webs virals
A més de la llista de plataformes populars, es podria fer una llista de pàgines virals que poden haver estat afectades, per bé o per mal, pel poder de dos grans com Facebook i Twitter.
A Espanya, juntament amb Terra, el ja desaparegut Portal Mix va ser un dels webs de referència pel que fa a jocs i notícies a principis del 2000. En canvi, en l'àmbit català, els fòrums del 3xl.net i el xat del programa Prohibit als Pares de ràdio Flaixbac són dues de les plataformes que més van ajudar a fer créixer l'entorn digital.
Entre les pàgines més actuals, s'hi troben Asco de Vida o Cuánta Razón. Ocupen les posicions 815 i 253 al rànquing espanyol d'Alexa, però els seus continguts tan virals són uns clàssics en els murs de Facebook.
I entre els oblidats també s'ha de contemplar el portal Mini Juegos. Les apps dels mòbils i els jocs de Facebook explicarien el descens lent, però constant, del trànsit d'usuaris del web.