"La intel·ligència artificial és una coctelera on barregem totes les dades"

Albert Isern, CEO de Bismart, assenyala la capacitat predictiva com el següent pas endavant del Big Data

En un dimarts on obre portes l'IoT Solutions World Congress a Barcelona és difícil trobar una estona per parlar amb Albert Isern. CEO de Bismart, soci mundial de referència per Microsoft en el camp del Big Data, presenta en aquest congrés un nou robot digital que vol convertir-se en el millor personal shopper, fent recomanacions fins i tot a través dels miralls dels emprovadors. "És com Alícia en el país de les meravelles. Travessem el mirall i arribem a un món ple de regals especialitzats per a cadascú", compara Isern a VIA Empresa.

Rep la trucada d'aquest mitjà just quan acaba de presentar les solucions de Bismart als comercials de Microsoft Ibérica perquè "puguin adreçar-se al mercat explicant casos d'ús, i no siguin uns purs venedors de llicències". La resta d'aquesta setmana se centrarà al congrés mundial de la Internet de les Coses, on Bismart és finalista als seus premis i el mateix Isern en serà ponent aquest dimecres.

En aquest IoT Solutions World Congress a Bismart presenteu un robot digital. En què consisteix?
Imagina ser en una botiga i que un mirall intel·ligent et detecti la cara, les aficions i et recomani el millor producte totalment alineat amb el teu estil de vida. El millor producte per tu, per aquella cita o dia important. És una cosa espectacular per millorar l'experiència de compra. El món de l'anàlisi de les dades ve de l'àmbit descriptiu: què està passant i per què. I ara va cap a un món predictiu: què passarà i què puc fer perquè passi. Aquesta predicció la fem relacionant dades de l'historial de compres, demogràfiques, del tipus de llars de la zona on vius, etc. Correlacionem aquesta informació per poder-te recomanar el millor producte per tu.

I en un exemple pràctic?
Imaginem que una persona entra en una botiga o un e-commerce buscant un televisor. L'empresa de distribució d'electrònica li ofereix el model d'oferta d'aquest mes; però si conec el teu perfil i sé que vius en un habitatge gran, amb un menjador ampli, família nombrosa, alt poder adquisitiu... et puc oferir l'últim model de televisor corbat amb els darrers gadgets que estàs buscant. L'oferta es pot personalitzar i anar d'un màrqueting de masses a un màrqueting totalment pensat pels gustos i preferències de cadascú.

Això com ho veurà cada consumidor?
És un bot, un robot digital intel·ligent amb els algorismes d'intel·ligència artificial de Bismart que permet dialogar amb tu oferint-te les millors recomanacions a cada moment. La forma d'interactuar pot ser des d'una pàgina web escrivint en un xat fins a un mirall intel·ligent en una botiga. Ja estem treballant amb una gran empresa de retail que aquest mirall estigui a la botiga, identifiqui la imatge, i si has donat el permís per accedir a la teva targeta de fidelitat, et podrà oferir una oferta personalitzada. Això sí, sempre sent molt curosos de respectar la privacitat. Fins i tot també podria ser un robot físic amb el qual podrem interactuar-hi per veu. És el millor personal shopper, el que et coneix millor i et fa viure aquesta experiència de compra.

Com es monetitza aquest bot?
Tot aquest machine learning que hi ha al darrere és un servei que oferim a les empreses. Les màquines aprenen i poden prendre decisions per elles soles.

La intel·ligència artificial serà el tema estrella d'aquest IoT Solutions World Congress?
Sens dubte, és una coctelera on posem tots els ingredients que són la immensa quantitat de dades que barregem. Amb el Big Data capturem tota la informació complexa i el machine learning hi aplica el caràcter predictiu. La intel·ligència artificial té aquesta part cognitiva, aquesta interfície humanitzada que et permet interactuar amb la màquina per text, veu o imatge.

Ja estem preparats per assumir aquesta relació amb les màquines?
Ja ho estem fent, no ens ha d'espantar per res! Ara busquem quin restaurant tenim més a prop, on s'ubica el festival que volem veure... i ho fem de forma natural amb les màquines a través dels mòbils, les tauletes o els smart tv. En el nostre dia a dia ja anem interactuant amb aquest Big Data i amb aquest machine learning. El que fem ara és potenciar-ho i democratitzar-ho perquè arribi a tot tipus d'empreses de tot tipus de sectors i que ajudin el ciutadà en el seu dia a dia.

Vivim un bon moment pel sector del Big Data i la Internet de les Coses?
Sí, és un moment molt dolç. Les grans firmes, entitats financeres, retail, etc. estan posant molts diners en el Big Data per desenvolupar plataformes que ofereixin un millor servei als seus clients. I ho fan recolzant-se en empreses com la nostra.

Quina importància té per a les empreses catalanes del sector comptar amb aquest congrés a casa?
És un aparador mundial espectacular, aquest i altres com el Mobile World Congress. La nostra participació ens ha obert oportunitats a Alemanya, amb una firma d'automoció que ens ha comprat un pilot; o a l'Àsia. Poder treballar des de Catalunya amb l'aparador que ens cedeix Acció en aquestes fires, és fantàstic per al talent local. El talent català no té res a envejar a la resta del món. Al contrari, ens tenen posicionats com un referent mundial.

Fa un any i mig, amb el canvi en el govern municipal a Barcelona, deia a VIA Empresa que esperava que "es mantingui el sentit comú i es consolidi Barcelona com a referent mundial". Ha estat així?
Justament fa poc hem vist la notícia que s'ha reprès el projecte de Cisco a Ca l'Alier, pel que sembla que estan arrencant els motors. Me n'alegro molt que se segueixi mantenint l'Smart City Expo i el Mobile World Congress. No ens podem permetre renunciar a aquest aparador mundial per l'empresa catalana i l'ocupació de qualitat. S'entén que en tots els governs hi ha un procés d'aterratge, però ara que ja s'ha fet aquest pas cal pitjar l'accelerador i mantenir aquestes posicions. Si no, tot aquest aparador marxarà a altres continents i perdrem una gran oportunitat de generar ocupació de valor. Si volem créixer com a poble i donar les millors oportunitats als nostres ciutadans, necessitem aquest tipus de congressos i tenir Barcelona al primer lloc del món.

Ha afectat d'alguna manera en l'activitat comercial de Bismart la indecisió de Barcelona en Comú amb la Smart City i el Big Data?
Sí, evidentment ens hem vist part d'aquesta aturada de l'Ajuntament. Esperem que es reactivi i puguem reprendre aquests projectes tan il·lusionants que, alhora, eren un aparador mundial per a la ciutat. Ens trucaven d'arreu del món i he anat a fer ponències a Nova York, Varsòvia, Berlín, Amsterdam o Dubai perquè els ensenyéssim els projectes innovadors de Big Data que fèiem amb la ciutat de Barcelona. Pensem en la importància que té això per crear oportunitats per al talent català! Aquesta simbiosi era màgica.

Més enllà de Catalunya, Bismart acaba d'obrir oficina a Singapur. Quines perspectives ofereix el mercat asiàtic?
Moltes! És el mercat amb més creixement del món, tenim a Microsoft que fa anys que ens demana que obrim oficina a l'Àsia-Pacífic i que ubiquem la seu a Singapur, que és on la tenen ells. El nostre equip que estava desplaçat a Qatar, el millor talent que tenim, l'hem portat a Singapur a obrir l'oficina. És un nou somni fet realitat per a nosaltres.

Quin tipus de projectes hi desenvoluparan?
Ja estem treballant oportunitats de Big Data per smart cities, que són les primeres que hem identificat amb Microsoft en països com Malàisia, Indonèsia o Vietnam.
Avui et destaquem
El més llegit