La UB és la reina de les xarxes entre les universitats catalanes

L'Autònoma i la Pompeu Fabra completen el podi dels centres més influents a Internet

La UB és el centre que lidera els rànquings de notorietat en la conversa digital, tant en nombre de mencions com en nombre d'usuaris. La UAB i la UPF ocupen el segon i el tercer lloc. En la resta de la taula, destaca la quarta posició de la UVic-UCC en volum de mencions. La UOC registra un bon comportament d'acord amb la seva naturalesa digital. La UPC té una notorietat inferior a la que es podria esperar per volum d'alumnes. Aquestes són algunes de les conclusions de l'Informe sobre reputació online de les universitats catalanes 2016.

Conversa en català
Un dels aspectes que mostra l'estudi és que la conversa digital és predominantment en català (61,42%); mentre que els missatges en castellà representen el 29,94% del total. En canvi, l'anglès és utilitzat en el 6,7% de les ocasions, i en el 2,2% restant s'empren altres idiomes. La UdG, amb un 77,75%, i la UCC-UVIC, amb un 75,89%, són les universitats amb major predomini del català, mentre que la Universitat Abat Oliba CEU (UAO) n'és la de castellà (62,92%). La UPF és el centre on les llengües estrangeres tenen pes més gran (12,56%); i la Universitat de Lleida (UdL), on menys (2,83%).

Diferents comportaments
També hi ha diferències entre la cobertura que fan de l'actualitat els mitjans i els blocs i la conversa que mantenen els usuaris a les xarxes socials. En mitjans, les quatre universitats públiques de referència a Barcelona (UB, UAB, UPF i UPC) reforcen posicions respecte altres centres com la UOC o la UVic-UCC. La UdL aconsegueix una posició destacada com a conseqüència d'un episodi de conflicte. En xarxes, per contra, la UOC i la UVIC mostren un comportament molt competitiu.

Pel que fa a l'abast de les publicacions, la UB i la UAB se situen a gran distància de la resta de centres, amb la UPF completant el podi.

Les crisis
La conversa a la xarxa també ha tingut, inevitablement, episodis de crisi amb una alta viralitat i durada curta, i temes recurrents que responen a certa estacionalitat. Entre les crisis, destaquen les polèmiques per tweets de dos professors (Àlex de Jaureguízar per la UB i Héctor López Bofill per la UPF), els enfrontaments entre estudiants i representants de Societat Civil Catalana a la UAB, l'accident d'autocar de Freginals on moriren un grup d'estudiants Erasmus de la UB i, per últim, la tancada d'estudiants a la UdL. Entre els temes estacionals, figuren les jornades, els simposis i els rànquings. Alhora, destaquen maig i novembre com els mesos amb més volum de conversa en temes referits a l'activitat ordinària de les universitats.

Temes preferits
L'estudi també permet percebre la preferència de les xarxes per uns temes, com ara Màsters, alumnat, o simposis, i dels mitjans periodístics per a uns altres, com ara recerca o innovació.

La conversa generada a partir dels canals corporatius es distingeix de l'externa, que és aquella que tracta de la universitat sense al·ludir a cap dels seus comptes oficials. El percentatge de conversa externa més habitual se situa entre el 24,5 i el 32,5%: els casos de UB, UAB, UPF, UdG, UPC i Universitat Rovira i Virgili (URV). La UdL, en canvi, té un volum excessiu: 54,06%; i la UVic-UCC està en el 33,87%. En la franja baixa se situen la UAO, amb un mínim del 5,91%, la Universitat Internacional de Catalunya-UIC Barcelona (14,86%), la Universitat Ramon Llull - URL (18,71%) i la UOC (19,19%).

Aquest estudi s'ha realitzat a partir d'una monitorització independent de la conversa digital al voltant dels centres universitaris, recollint preferiblement l'àmbit d'Espanya. Les plataformes monitoritzades han estat Twitter, Facebook (versió pública), Instagram, YouTube, Vimeo, Google , llocs web, diaris digitals, blocs i fòrums.

El volum total recollit ha estat de 381.099 mencions entre l'1 de gener i el 31 de desembre de 2016. Es calcula que l'abast potencial de totes les mencions (l'indicador conegut en anglès amb el nom de reach), ha estat de 128.020.200. La recollida s'ha efectuat mitjançant una plataforma tecnològica proveïda per Websays, i l'anàlisi ha anat a càrrec de Sibilare, consultora especialitzada en serveis de comunicació i Big Data.
Avui et destaquem
El més llegit