
Quan Facebook va comprar Instagram es va crear certa expectació sobre quin seria el model de la companyia per rendibilitzar una xarxa social amb un creixement sense precedents. De moment –pel que hem anat veient–, la principal via de monetització de l'empresa de Zuckerberg és la inserció d'anuncis –sovint en format vídeo–, enmig del nostre feed d'imatges. La solució, dins del que cap, és relativament poc intrusiva i força agradable per a l'usuari.
Ara bé, com és habitual a Internet, sempre hi ha qui aconsegueix inventar solucions imaginatives per aconseguir fer diners mitjançant plataformes de tercers. Aquest és el cas de Lefty, una start-up que pretén convertir el fons d'imatges d'Instagram –que creix a un ritme de 80 milions d'instantànies al dia– en una companyia de fotografies d'estoc.
Però, què vol dir exactament això? Una companyia d'imatges d'estoc és, bàsicament, una empresa que es dedica a exposar fotografies fetes per professionals per tal que mitjans de comunicació, agències de publicitat i qualsevol que pugui necessitar una imatge d'una temàtica concreta la pugui localitzar i comprar.
L'aproximació de Lefty és força curiosa. Des de la seva pàgina web, podem cercar imatges a Instagram fent servir un hashtag. Els resultats es poden refinar amb dades geolocalització, data, color predominant de la imatge i fins i tot, indicant si la imatge conté persones, arquitectura, animals o altres elements.
Un cop localitzem la foto que més s'ajusta a les nostres necessitats, a través de la mateixa pàgina web de Lefty podem deixar un comentari a la fotografia que volem fer servir en el qual demanem permís d'ús al seu autor.
Posteriorment, decidim quant estem disposats a pagar per utilitzar la imatge –o fins i tot si la volem demanar gratuïtament–. De fet, els creadors de Lefty asseguren que força usuaris d'Instagram estan disposats a cedir les seves imatges sense rebre'n res a canvi.
Cessió d'imatges amb etiqueta
A partir d'aquí l'autor disposa de 36 hores per respondre a la petició, mitjançant un enllaç al comentari o simplement responent amb el hashtag #yes. En cas que la resposta sigui afirmativa, es procedirà al cobrament de l'import al sol·licitant i a la transferència de fonts a l'usuari d'Instagram via Paypal.
A més, segons fonts de la companyia, el sistema de Lefty s'encarrega de comprovar que la fotografia publicada sigui realment propietat de l'usuari en qüestió i fins i, en cas que sigui necessari, de gestionar-ne els drets d'autor.
Lefty és un clar exemple d'un servei beneficiós per a tots els públics als quals es dirigeix: d'una banda, els usuaris d'Instagram poden monetitzar el seu perfil, i de l'altr, les empreses i mitjans de comunicació disposen d'un portfoli d'imatges d'estoc pràcticament infinit i d'una companyia capaç d'intervenir per aconseguir-ne una cessió de drets d'autor.