La necessària digitalització de la floristeria per sobreviure

Els floristes tenen clar que, tot i ser un sector molt tradicional, s’han d’adaptar a la transformació digital i als nous hàbits de consum

La venda de flors online obliga a les floristeries tradicionals a transformar se alhora que apareixen nous models de negoci | Cedida La venda de flors online obliga a les floristeries tradicionals a transformar se alhora que apareixen nous models de negoci | Cedida

“Les botigues que estan de cara al públic acabaran desapareixent i tot es farà online. I les floristeries es convertiran totes en tallers florals”. Així de clar veu el futur de les floristeries Maria del Mar Duran, tercera generació de Floristalia, nascuda l’any 1950 al Carrer Mercat de l’Hospitalet de Llobregat. Una floristeria que en els seus setanta anys d’història s’ha hagut de transformar, adaptant-se a la digitalització i apostant més per la venda online que per la botiga tradicional. Una transformació digital del sector que ha portat també a l’aparició de noves startups i models de negoci com Colvin, una floristeria nativa digital.

Més info: BonBee, l'app de les flors a domicili

Colvin neix fa tres anys amb la idea de revolucionar l’àmbit de les flors, “un sector molt gran a escala global però molt fragmentat en petites empreses i també bastant analògic, on hi ha hagut molt poca innovació durant molts anys”, explica Andrés Cester, CEO i cofundador de la startup. Una oportunitat de negoci que Colvin va saber detectar per tal de redissenyar el sector “principalment a través de la tecnologia i la logística”.

Amb la digitalització, Floristalia s'ha convertit més en un taller floral que en una botiga tradicional

Colvin té l’avantatge que és una empresa nativa digital, la qual cosa permet “plantejar-ho tot des de zero, ja que no hi ha res que estigui escrit”, afirma Cester a VIA Empresa, alhora que afegeix que “normalment som gent que no entenem gaire del sector però sí de tecnologia i de com aquesta pot dibuixar nous models de negoci”. Un benefici que no tenen les floristeries tradicionals, que han de saber adaptar-se de forma ràpida a aquest nou entorn digital si volen sobreviure.

Duran va tenir clar fa uns deu anys que havia de fer alguna cosa amb la floristeria que havien arrancat els seus avis i que després havia agafat la seva mare. “Fins que no ho vam agafar el meu marit i jo, Floristalia era el típic comerç tradicional que obria de cara el públic i el poc que es feia a distància era venda telefònica”, explica Duran. Una transformació del model de negoci de Floristalia que els ha portat a donar més importància a la venda a través de la seva pàgina web que a la botiga: “Abans s’obria a les 5 del matí i es tancava a les 8 de la nit de dilluns a diumenge, i ara hem reduït l’horari i només obrim entre setmana. Ens hem convertit més en un taller floral que en una botiga tradicional”, afirma l’empresària.

Les flors: un sector en risc si no es transforma

Ara bé, mentre que Floristalia ha passat de ser un establiment tradicional a enfocar-se cada cop més en la venda online, Colvin va néixer com a un ecommerce de flors i ha acabat obrint una botiga física: “El món digital i el món del comerç de tota la vida no són mons aïllats, sinó que es creuen, i el negoci online es beneficia de tenir una botiga i a la inversa”, assenyala Cester. De fet, la startup va començar online perquè hi ha menys barreres d’entrada però amb el temps es van adonar que necessitaven apropar la marca a la gent amb un establiment a peu de carrer.

Duran: "La pujada de l'IVA, en mig de la crisi econòmica, ens va afectar molt perquè l'increment en els impostos el vam acabar suportant els floristes" 

Tradicionalment el de les floristeries era un sector amb molts establiments al carrer, però la transformació digital i la pujada de l’IVA que es va realitzar l’any 2012 van fer patir molt als floristes. De fet, fins aquell any, les flors, les plantes vives de caràcter ornamental, i les llavors, bulbs i altres productes tributaven al 8%. “Aquesta pujada de l’IVA, en mig de la crisi econòmica, ens va afectar molt perquè l’increment en els impostos el vam acabar suportant els floristes”, explica Duran. Un fet que, encara que es revertís tres anys després, “va fer que tanquessin moltes floristeries”, afegeix.

Més info: Cester: "La flor té un gran poder per crear comunitat"

Però aquest no ha estat l’únic factor que ha propiciat una davallada del nombre de floristeries, sinó la poca preparació del sector per a les noves necessitats d’un client cada vegada més digital. “La digitalització és una realitat, un fet innegable que afecta a totes les empreses, siguin floristeries, mercats o peixateries. I les companyies que descuidin massa la part digital, tindran més problemes per tirar endavant”, augura Cester. Un punt en el qual coincideix Duran, en afirmar que “el futur és digital i, al final, tots comprarem qualsevol cosa per Internet”.

Cester: "El sector de les flors és molt fluctuant i la tecnologia ha aconseguit suavitzar els pics de vendes durant l'any"

I és que els hàbits de consum dels clients també han canviat amb la tecnologia, rejovenint un sector que tradicionalment comptava amb un públic més gran. “Abans la gent jove no regalava tantes flors i ara això està canviant perquè Internet ha facilitat la compra”, apunta Duran. A més, tot i que el sector de les flors és molt fluctuant, amb dies marcats de l’any en els quals s’incrementa molt la demanda, com és Sant Valentí, Sant Jordi o el Dia de la Mare, “la tecnologia ha aconseguit suavitzar aquests pics de vendes”, conclou Cester.

Més informació
The Colvin Co, el 'marketplace' català de flors a domicili
Cester: "Com s'aixequen 700.000 euros amb 24 anys? Sent perseverant"
D’on vénen les roses de Sant Jordi?
Avui et destaquem
El més llegit