L’obsessió dels pares 'millennials'

Els experts alerten que diverses aplicacions no estan validades per professionals mèdics i comprometen la seguretat de les dades dels infants

Parennials són pares nascuts a l'era d'Internet| IStock Parennials són pares nascuts a l'era d'Internet| IStock

L’aplicació Cry Translator promet: "Analitzem el plor del teu bebè i et recomanem solucions útils en menys de 5 segons!". N'hi ha prou amb apropar el telèfon a l’infant perquè l’app digui si té gana, està avorrit o incòmode. Alhora, l’aplicació Baby Log ofereix estadístiques diàries de l’activitat dels fills, monitorant les hores que dorm, la mitjana de bolquers que embruta i els centímetres que ha crescut en un mes. 

Aquest tàndem d'aplicacions és només un exemple de criança habitual entre els parennials. També coneguts com a pares nascuts a l'era d'internet i que ara fan servir les noves tecnologies activament per monitoritzar l’activitat dels seus bebès. De fet, fan un ús intensiu d’aplicacions per a telèfons mòbils, un mercat en constant creixement a escala mundial, i que ha vist com les aplicacions especialitzades en salut i benestar han augmentat gairebé un 20% el darrer any.

Segons l’estudi Sociedad Digital en España 2017, els usuaris utilitzen una mitjana de dotze apps al mes per a gestionar les tasques quotidianes, i s’hi passen dues hores al dia. Als Estats Units, les vendes de programari educatiu, contingut digital i serveis relacionats són d’uns 7.800 milions de dòlars a l’any, segons l'Associació de la Indústria del Software i la Informació. Les escoles en són els clients més grans, però ara els parennials hi han entrat amb força.

Perfectament insegurs

Pares i mares millennials "són persones amb nivells de formació alts, que han crescut en plena era digital", explica Mireia Montaña, professora de Ciències de la informació i comunicació de la UOC. L’experta assegura que els parennials "s’han hagut d’esforçar tant en els estudis com en la feina, per això també ho faran com a pares. Són perfeccionistes, i valoren el fet de saber-ho tot de manera immediata."

Per la seva banda, la professora de Ciències de la salut de la UOC, Carme Carrion, considera que la quantitat d’informació que hi ha a la xarxa els juga a la contra, "especialment als pares primerencs que se senten insegurs i han de prendre decisions constantment, i costa destriar el gra de la palla i saber quines informacions donaran resposta a la necessitat concreta". 

Pediatria o màrqueting?

Totes dues expertes coincideixen que cal estar alerta de qui hi ha al darrere de qualsevol aplicació mèdica. Segons Carrion, per tal de desenvolupar una app fiable és important "comptar amb la presència dels professionals de la salut, alhora que cal que es basi en estudis validats, revisions o guies clíniques ben fetes", i alerta que hi ha estudis assenyalen que el percentatge d’apps en què hi ha professionals de la salut involucrats és més aviat petit.

"L'ecommerce creix en el moment de ser pares, per tant les xarxes socials i les apps són un bon aparador per a vendre qualsevol tipus de producte", afirma la professora Montaña. L’experta considera que tot i que hi ha aplicacions que es basen en experiències relatives a la maternitat i l’intercanvi de coneixement com Winnie o MyKangu també poden incloure "recomanacions de productes o experiències que sí que poden tenir un interès comercial".

Després de la filtració de dades personals que han patit empreses rellevants com Facebook o Grindr, la seguretat de les xarxes socials i les aplicacions està sota sospita. Un estudi de l’Escola de Medicina de la Universitat de Michigan assegura que moltes de les apps mèdiques més populars que permeten compartir dades personals ho fan mitjançant "mètodes insegurs", i una de cada tres no disposa de "polítiques de privacitat clares". 

Més informació
BebedeParis, el regal pels nous pares
Agoopa, la xarxa social per a mares i pares moderns
Afterscool, la connexió entre escoles i pares del segle XXI
Avui et destaquem
El més llegit