Transformació digital? Real i profunda, més enllà de Troia

El Pick&Pack analitza els reptes futurs de la tecnologia

Pick and Pack 2020 | Cedida Pick and Pack 2020 | Cedida

Si féssim triar a qualsevol assistent del Pick&Pack​ una àrea que sobresortís entre les novetats que presentava la fira, segurament molts d'ells ens dirien: la digitalització. Caminar pels passadissos de l'esdeveniment és adonar-se de com la tecnologia és, gairebé exclusivament, la protagonista de totes les novetats. Màquines d'embalatge precises i mal·leables copen gran part dels estants. Amb un simple cop d'ull veus que la digitalització dels modes de producció s'apodera de la indústria i, conseqüentment, aquesta es transforma.

Però és això la transformació digital? Són màquines? Programes informàtics? En definitiva, que és ben bé allò que està en boca de tothom i que cada un defineix diferent? Per rescatar-nos d'aquesta tessitura l'organització ha convidat Genís Roca, empresari, arqueòleg i expert en tecnologia, i Lluís Juncà, director general de Promoció Econòmica, Competència i Regulació de la Generalitat. Els dos vénen d'àmbits molt diversos i allunyats del packaging, fet que els permet presentar noves perspectives en aquest sector marcat pel dinamisme i el canvi continu. 

"No transformes res si no toques aquests àmbits: estratègia, processos productius i cultura" 

Una excusa com qualsevol altra

"Transformació digital és un terme per evitar. El fem servir per convèncer els nostres o per demanar subvencions" ha sentenciat Roca. L'empresari ha assegurat que actualment "transformació digital" és un concepte buit. Tothom el fa servir com un cavall de Troia en què cadascú hi introdueix els canvis que vol fer a la seva empresa, tinguin més o menys a veure amb la digitalització.

En l'imaginari col·lectiu quan parlem del -a partir d'ara maleït- concepte "transformació digital" irremeiablement pensem en la compra de tecnologia que se situï en un escenari a l'estil de Blade Runner. Però és que les empreses no han comprat nova tecnologia sempre? Roca respon amb un rotund "sí".

L'empresari ha assegurat que el procés cap a una indústria més digitalitzada no se sustenta únicament en la tecnologia nua, sinó que una transformació real se sustentarà en tres eixos: estratègia, processos productius i cultura. Per una banda, les empreses hauran de replantejar com enfoquen el seu negoci. En l'àmbit dels processos de producció s'obren portes a produir d'altres maneres. I finalment, però no menys important, cal un canvi cultural, una nova manera d'entendre les coses. "No transformes res si no toques aquests àmbits. En cada cas es prioritzarà un o altres, però han d'estar els tres presents" ha assegurat Roca.

Més info: Al Pick&Pack, bioplàstics, reciclatge, 'ecommerce' i neuromàrqueting

Col·laboració, la força del teixit empresarial català

Lluís Juncà al seu torn ha volgut compartir dues idees fonamentals, que tenen una incidència directa en aquests processos de canvi i digitalització. "L'entorn català es caracteritza per tenir moltes empreses, molt petites i moltes institucions" ha recordat Juncà. Pel director això implica necessàriament que s'han de construir relacions sòlides de confiança entre tots els actors implicats. "Hem de ser capaços de crear projectes que es facin grans a través de la col·laboració" ha emfasitzat Juncà.

La segona idea que ha volgut remarcar ha estat la grandària. Des de les institucions volen lluitar i promoure el creixement a través d'incentivar les exportacions. Aquí el terme col·laboració ha tornat a protagonitzar el final del seu discurs, ja que el director ha assegurat que la col·laboració entre les institucions i les empreses ha de ser contínua.

Més informació
Pick&Pack tanca la primera edició amb més de 7.000 assistents
Tecnologia i sostenibilitat, el segell del Pick&Pack
Avui et destaquem
El més llegit