Rastrejar el comprador online

L'anàlisi de dades del comerç durant el 'Black Friday' és una eina molt útil per trobar nous clients i aprofitar els que ja es tenen

El Black Friday és una batalla campal (a vegades literal) que aquest any mourà 1.267 milions d'euros només en venda online a Espanya. 4 de cada 10 ciutadans aprofitarà aquest dia per fer les compres de Nadal, i el 5,3% d'ells ho farà per Internet, segons dades d'American Express i de la Asociación Española de la Economía Digital. Tot i que el volum de l'ecommerce encara no supera la venda en botigues físiques, el sector està en ple creixement. Es calcula que les vendes online creixeran més d'un 13% respecte al Black Friday de l'any passat i que un 81% de les botigues online faran descomptes especials.

Amb aquests volums de negoci, és necessari anar ben preparat. Cal trobar nous compradors potencials i aprofitar els clients habituals. El Big Data ofereix moltes possibilitats d'anàlisi encarat al màrqueting online. Segons un estudi d'Accenture Analytics, dos terços dels retailers als Estats Units consideren l'anàlisi de dades massives "extremadament important" pel seu negoci; i més de tres quarts creuen que ha canviat la seva manera de fer negoci. Però, com pot aplicar-se el Big Data en aquest àmbit?

Conèixer els clients potencials
Res explica millor els patrons de compra dels usuaris com les seves targetes de crèdit. Mastercard Advisors, el braç de serveis professionals de MasterCard, ofereix estudis d'audiència segons les compres dels seus usuaris. L'eina MasterCard Audiences permet fragmentar 23 milions de transaccions reals segons el públic o el nínxol de producte; i indica clients potencials per les empreses d'acord amb compres anteriors.

Analitzar la conversa a Twitter abans i durant el Black Friday també pot ser útil per torbar nous clients. Es poden esbrinar els productes de què es parla; les companyies que són tendència, etc. L'amo de totes aquestes dades és GNIP, la tecnològica que gestiona l'API de Twitter. D'altres empreses, com Audiense o Websays, beuen d'aquesta API, li donen sentit, i ofereixen estudis de mercat i audiència.

Una darrera eina, potser més evident, és Google Trends. Segons les seves dades, des del passat 31 d'octubre, les cerques sobre el Black Friday a Espanya no han parat de créixer. Media Markt, El Corte Inglés, Amazon, Zara i Apple han estat les empreses que més han buscat els usuaris. Entre les companyies que més han augmentat el seu impacte a Google en aquestes dates destaca la botiga online de moda zalando.com. El producte més cercat ha estat la Play Station 4 Pro.



Conèixer els mateixos clients
Un exercici molt important per a qualsevol negoci online és la gestió i anàlisi de les mateixes bases de dades. En elles s'hi poden trobar les tendències de compra, els productes estrella, el perfil del públic recurrent... Amb aquesta informació es pot decidir, per exemple, quins productes prioritzar a la portada del web o quins s'han de posar en oferta. A més de calcular les vendes potencials segons els exercicis anteriors.

En aquesta tasca, també resulta molt útil estudiar el comportament dels clients a la mateixa web. L'eina més utilitzada en aquest sentit és Google Analytics. Aquest servei ofereix dades tan útils com el perfil del visitant, el canal per on han arribat els usuaris o el temps que passen els internautes a cada pàgina. Però aquesta no és l'única eina d'anàlisi web del mercat. La companyia israeliana ClickTale s'ha especialitzat explicar a les botigues online què fan els clients a la seva web.

A més de dades semblants a les que ofereix Google Analytics, ClickTale permet observar amb visualitzacions els punts on els usuaris han fet clic, les zones per on han passat el mouse, o la velocitat amb què han fet scroll. L'Adobe Marketing Cloud també ofereix dades per l'estil i permet saber, per exemple, què ha adquirit un usuari després de la primera compra; o quines cerques ha fet al portal.

Avui et destaquem
El més llegit