Retrat de la Catalunya que innova

L'empresa innovadora catalana tipus té menys de cinc anys, és capdavantera en productes i serveis i preveu tenir guanys durant el 2015

L'empresa catalana que innova ho fa, sobretot, en productes i serveis; és o molt jove o molt consolidada; i preveu incrementar la seva facturació més d'un 80% durant aquest 2015. Això és el que es desprèn del darrer (i primer) Baròmetre de la Innovació a Catalunya, realitzat per l'agència per la competitivitat de l'empresa de la Generalitat de Catalunya (ACCIÓ).

La majoria d'empreses catalanes que van innovar l'any 2014 (un 70,8%) ho van fer en productes i serveis. La segona àrea per la qual més van apostar va ser el màrqueting i la comercialització (54,2%), seguit de prop per les innovacions en reputació i valor de marca (52,8%) i el disseny (52,7%). Aquest darrer entès com a disseny de nous productes, i no pas com a R D o nous prototips. Les companyies catalanes només van invertir en models de negoci en un 25,1% dels casos.

El gruix de les innovacions del 2014 les van dur a terme, o bé empreses emergents, o bé companyies amb una llarga trajectòria. Les empreses amb menys de cinc anys de vida van invertir en innovació en un 86,3% dels casos, mentre que les de més de 50 anys ho van fer en el 74,7% dels casos. Un 57,22% les empreses que el 2014 tenien entre 6 i 49 anys van declarar haver innovat.

Pel que fa al retorn de la inversió en innovació, el 84,6% de les empreses esperen incrementar la seva facturació durant el 2015. Un 71,3% de les empreses esperen augmentar la productivitat; un 46,6% esperen rebaixar el cost mitjà dels seus processos i un 36,8% creuen que augmentaran en nombre de treballadors. Només el 9,7% de les empreses esperen obtenir-ne un retorn en forma de llicències o royalties aquest any.

Avui et destaquem
El més llegit