• Innovació
  • Robotrack, el nou autòmat que construeix vies de tren

Robotrack, el nou autòmat que construeix vies de tren

El projecte, en què participen diverses entitats catalanes, suposa la robotització de les obres ferroviàries d'un nou concepte de via de tren

Andana de tren d'una estació catalana
Andana de tren d'una estació catalana
Redacció VIA Empresa
26 d'Agost de 2016
Un robot que s'instal·la en una plataforma mòbil i es va desplaçant per a la col·locació de les plaques de la via del tren. És el nou concepte de robot en què participa el centre tecnològic Eurecat (membre de Tecnio). Robotrack suposa la implantació de la robotització dels sistemes de posada en obra ferroviària, mitjançant un nou concepte de via de tren en placa alleugerida, que és més sostenible des del punt de vista econòmic i mediambiental.

Tal com explica la directora de la Unitat de Robòtica i Automatització d'Eurecat, Pepa Sedó, "el robot s'instal·la en una plataforma mòbil", en un procés que introdueix un sistema de construcció ferroviària "molt més econòmic, vinculat a la utilització de materials més lleugers i que requereix menys manteniment".

El consorci del projecte Robotrack està coordinat per l'empresa VIAS i compta amb un equip multidisciplinari format per Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, CEMOSA, la Unitat de Robòtica i Automatització d'Eurecat i la Universitat Politècnica de València, a través del Grup de Recerca en Enginyeria Ferroviària (GIIF).

Segons explica Eurecat, la utilització del sistema de via en placa està altament recomanada en la construcció de línies de metro i de tramvia, línies d'altes prestacions per a trànsit pesat de mercaderies i línies d'Alta Velocitat de circulació, per sobre de 350 km/h. A la vegada, el sistema de via en placa és extensament utilitzat en túnels de gran longitud, estacions terminals i a les de parada obligada, així com en trams amb moltes obres de fàbrica, ponts i viaductes.