El sector legal busca la manera de digitalitzar-se | iStock
El sector legal busca la manera de digitalitzar-se | iStock

Bufets d'advocats buits de lletrats

La transformació digital en el sector legal obliga els professionals a canviar la seva manera de treballar i a deixar d'oferir serveis que siguin automatizables

Pot la robotització deixar els bufets d'advocats sense lletrats? Poden els robots substituir la vessant intel·lectual de la seva feina? Quins beneficis aporta la digitalització del sector legal? Això és justament el que sotmeten a debat Esade i Lefebvre sota el títol Startups legals: com ajuden a créixer. Ho fan amb la intenció d'abordar una de les preocupacions que més es viuen en els seus despatxos: un canvi de cultura i mentalitat que doni pas a les noves metodologies més àgils i que brinden la solució en molt poc temps perquè, cada vegada més, "el temps de resposta és crític". Així ho apunta el director d'innovació de Gómez Acebo & Pombo, Carlos Álvarez, que, no obstant això, adverteix de la dificultat d'introduir un canvi d'aquestes magnituds en el sector legal perquè, afirma, "solen ser persones adverses a les noves tecnologies".

Més info: Els advocats de les startups

L'entrada de centenars d'startups en aquest sector no crida massa l'atenció als bufets tradicionals, que es lamenten que existeixen "unes 3.000 startups en el món legal en un mercat que no és tan gran" i sostenen que, a més, "no hem trobat startups que aportin coses noves per al client". Segons Álvarez, si hi ha aquesta allau d'empreses de nova creació en el sector és justament perquè es tracta d"un sector on ha trigat molt a arribar la transformació digital" i, ara, moltes startups volen entrar dins d'aquest món. Ara bé, també estima que aquest "és un sector molt interessant on hi haurà molts canvis en els propers anys".

Esteve: "Hi haurà una estandardització de serveis, que donarà més protagonisme a l'altre tipus de servei, a l'assessorament, de més valor afegit"

Canvis com per exemple el que ha aportat Bigle Legal, una startup que va néixer amb l'objectiu d'automatitzar documents legals i tenir-los a punt fins a 20 vegades més ràpid. D'aquesta manera, l'advocat pot centrar-se en el treball intel·lectual i deixar la mecanització per a la tecnologia (i els enginyers). Segons el CEO de l'empresa, Alejandro Esteve, amb això, "hi haurà una estandardització de serveis, que donarà més protagonisme a l'altre tipus de servei, a l'assessorament, de més valor afegit". De fet, la idea de Bigle Legal es va gestar mentre Esteve dedicava moltes hores a la seva feina com a advocat i va preferir aprendre a programar perquè "ens ensenya a tenir una forma de pensar lògica". A més, explica que amb una formació de dues hores, el lletrat comença a automatitzar els processos i té clar que "això s'anirà aplicant a les universitats perquè tota aquesta feina de copiar i enganxar s'acabi".

Superar la crisi gràcies a un CRM

"La clau perquè superéssim la crisi és que ja havíem elaborat un CRM que controlava els processos". La vicepresidenta del Consell Mundial de Desenvolupadors i Inversors de Fiabci, Mercedes Blanco, té clar que si la seva empresa continua al mercat és precisament per haver dut a terme la seva transformació digital. Ho han fet, justament, de la mà de Bigle Legal, i, per com parlen i es miren, es nota que estan satisfets amb la col·laboració.

Álvarez: "Podria passar que el major despatx d'advocats del món no tingués advocats?"

Blanco sap bé que "cal reinvertar-se" per sobreviure al mercat, així com "veure on podem aportar aquest valor afegit i, si tota la resta es pot automatitzar, cal ser pràctics i focalitzar-nos més temps a les persones". Però la història ja no va solament de poder treballar una atenció més personalitzada i propera feta a mida per a cada client particular, si no també d'estalviar-se temps i diners. Un contracte suportat per tecnologia -o smart contract- no solament redueix el volum de treball del professional, si no que, en poder dedicar més temps a altres coses, també permet reduir els costos.

La pregunta de torn es converteix, doncs, en el fet de si, a part d'automatitzar els processos més mecànics, la tecnologia pot acaparar també el vessant intel·lectual del professional. "Si la major empresa de serveis de pernoctació és Airbnb que no té ni un establiment, podria passar que el major despatx d'advocats del món no tingués advocats?", es qüestiona Álvarez, que ell mateix respon que "ho veig complicat, però no asseguraré que no hagi de passar en els propers 10 anys".

Sortir de la zona de confort

El debat està servit. Mentre el director innovació de Gómez Acebo & Pombo considera que "la part més intel·lectual no serà reemplaçada fins als propers 50 anys" i reclama que les solucions siguin integrals i no "puntuals", la vicepresidenta del Consell Mundial de Desenvolupadors i Inversors de Fiabci sosté que, malgrat que "hi ha certa resistència al canvi, una vegada ho han provat, ho utilitzen cada dia".

Blanco: "El dia a dia dels advocats no permet realitzar canvis tret que el canvi se't posi per davant"

Per implementar-ho, Blanco proposa "reinventar el concepte advocat-client", però cal posar les coses fàcils als lletrats i més tenint en compte que "el dia a dia dels advocats no permet realitzar canvis tret que el canvi se't posi per davant". I per això estan les startups que han nascut per satisfer aquestes necessitats.

"Cal implementar una sèrie de mesures de seguretat en la companyia i confiar en empreses d'alt nivell, tenir protocols, ser transparent...", apunta el CEO de Bigle, al mateix temps que conclou que les persones que entren a treballar per satisfer aquestes necessitats han de tenir com a ADN la filosofia del" be curious or adventurous", és a dir, que "la gent que entra, li agradi estar fora de la zona de confort".

Més informació
Gay de Liébana: “Administratius, comptables o advocats: reinventeu-vos!”
LexGoApp, el TripAdvisor dels advocats
Lawyers Survivors, l'app que necessitaven els advocats
Avui et destaquem
El més llegit