
04
de Juny
de
2015
Act.
05
de Juny
de
2015
"Tekstum permet anticipar un best seller" diu Marc Santandreu, co-fundador i CEO d'aquesta empresa instal·lada a la incubadora Almogàvers Business Factory de Barcelona Activa. Santandreu i el seu equip han desenvolupat un algoritme basat en tecnologia Big Data i intel·ligència artificial en la branca de llenguatge natural que el que fa és analitzar les emocions que un llibre pot transmetre a un lector i transformar això en dades útils per a la indústria editorial.
Big data pel món editorial
Santandreu va veure el negoci en observar que "la intuïció pesa molt en les decisions del sector" i que fan servir un model "molt basat en la oferta i poc en la demanda". A més, comenta l'emprenedor, cada cop es crea més informació al voltant dels llibres: "comentaris, opinions, ressenyes, escrits, informació qualitativa" i tot això fa que es pugui arribar a conèixer molt millor el lector. "A partir de la combinació d'aquests factors amb el big data vam decidir engegar el projecte de Tekstum", diu Santandreu.
Aquesta eina analitza comentaris i opinions que es troben en plataformes en línia com Amazon o blocs, xarxes socials i webs especialitzades. Tekstum pot detectar quants missatges es produeixen, amb quina rapidesa es creen o creixen, en quin àmbit i a més, fer-ne un anàlisi qualitatiu. "Així podem preveure quines tendències hi ha al mercat, si un autor agrada més o menys creant un núvol de paraules claus sobre el llibre i, fins i tot, arribar a preveure un best seller", diu Santandreu. Les aplicacions de Tekstum poden ser molt importants a l'hora de prendre decisions en el món editorial i pot estalviar molt temps i diners: "La informació quantitativa indica si el llibre funciona o no funciona, però no diu per què", explica l'emprenedor.
A tall d'exemple, el web de Tekstum ofereix els resultats de l'anàlisi d'alguns llibres publicats recentment: El guardián invisible, de Dolores Redondo ha estat analitzat a partir de 426 ressenyes, 1167 classificacions, 1.593 comentaris, en base a aquestes dades es classifiquen en comentaris i tweets positius, neutrals o negatius, es crea un núvol de conceptes, n'analitzen les dades demogràfiques per sexe del lector, l'edat i la localització, a més de l'impacte a les xarxes com likes a facebook, vídeos de youtube, visites a la Viquipèdia i llibres relacionats.
D'aquesta manera si una editorial vol apostar per un llibre que s'acaba de publicar en un altre país i traduir-lo, amb Tekstum podrà analitzar quin impacte esta tenint i preveure quina és la millor estratègia a seguir. A més, afegeix Santandreu, aquesta és una eina específicament pensada pel món editorial, "perquè és molt diferent analitzar les ressenyes d'un restaurant o les d'un hotel a les d'un llibre".
Roda el món i acaba a l'editorial
Santandreu va estudiar direcció i administració d'empreses i també periodisme. Va treballar a Caixa Penedès durant vuit anys i després va decidir provar amb el periodisme. Aquest emprenedor va treballar amb TV3 i Regió7, però també va voltar el món amb Bloomberg i, dins del sector editorial, va treballar a les Filipines per l'empresa nord-americana Author Solutions.
Juntament amb en Marc Martínez, el seu soci, van posar en marxa Tekstum, una empresa en què ara hi treballen cinc persones amb perfils molt diversos provinents de la informàtica, la intel·ligència emocional, desenvolupadors web, lingüística i el sector editorial. Instal·lats a Incubio de Barcelona Activa, l'emprenedor diu que aquesta incubadora especialitzada en big data van ser els primers que els van fer confiança quan van presentar el projecte ara fa un any.
En aquests moments Tekstum és una versió beta, però ara que ja han copsat que "la recepció del projecte és bona" començaran a plantejar-se monetitzar l'eina. "Ja hi ha diverses editorials que s'han posat en contacte amb nosaltres", apunta Santandreu. En un any de trajectòria, l'empresa es va presentar el 28 d'abril de l'any passat, Tekstum ja està preparat per sortir al mercat i precisament pel Sant Jordi d'enguany va ser presentat oficialment.
Segons explica l'empresari, el que mostren actualment és "una foto estàtica del que acabarà sent aquesta eina". El futur de Tekstum ara es planteja de manera clara: "Ara toca acabar de polir el producte per poder monetitzar-lo" i és que segons diu Santandreu, la intenció és fer que Tekstum mostri a temps real quina és l'acceptació o recepció d'un llibre, "de manera dinàmica per poder creuar dades i treure informació molt valuosa".
Big data pel món editorial
Santandreu va veure el negoci en observar que "la intuïció pesa molt en les decisions del sector" i que fan servir un model "molt basat en la oferta i poc en la demanda". A més, comenta l'emprenedor, cada cop es crea més informació al voltant dels llibres: "comentaris, opinions, ressenyes, escrits, informació qualitativa" i tot això fa que es pugui arribar a conèixer molt millor el lector. "A partir de la combinació d'aquests factors amb el big data vam decidir engegar el projecte de Tekstum", diu Santandreu.
Aquesta eina analitza comentaris i opinions que es troben en plataformes en línia com Amazon o blocs, xarxes socials i webs especialitzades. Tekstum pot detectar quants missatges es produeixen, amb quina rapidesa es creen o creixen, en quin àmbit i a més, fer-ne un anàlisi qualitatiu. "Així podem preveure quines tendències hi ha al mercat, si un autor agrada més o menys creant un núvol de paraules claus sobre el llibre i, fins i tot, arribar a preveure un best seller", diu Santandreu. Les aplicacions de Tekstum poden ser molt importants a l'hora de prendre decisions en el món editorial i pot estalviar molt temps i diners: "La informació quantitativa indica si el llibre funciona o no funciona, però no diu per què", explica l'emprenedor.
A tall d'exemple, el web de Tekstum ofereix els resultats de l'anàlisi d'alguns llibres publicats recentment: El guardián invisible, de Dolores Redondo ha estat analitzat a partir de 426 ressenyes, 1167 classificacions, 1.593 comentaris, en base a aquestes dades es classifiquen en comentaris i tweets positius, neutrals o negatius, es crea un núvol de conceptes, n'analitzen les dades demogràfiques per sexe del lector, l'edat i la localització, a més de l'impacte a les xarxes com likes a facebook, vídeos de youtube, visites a la Viquipèdia i llibres relacionats.
D'aquesta manera si una editorial vol apostar per un llibre que s'acaba de publicar en un altre país i traduir-lo, amb Tekstum podrà analitzar quin impacte esta tenint i preveure quina és la millor estratègia a seguir. A més, afegeix Santandreu, aquesta és una eina específicament pensada pel món editorial, "perquè és molt diferent analitzar les ressenyes d'un restaurant o les d'un hotel a les d'un llibre".
Roda el món i acaba a l'editorial
Santandreu va estudiar direcció i administració d'empreses i també periodisme. Va treballar a Caixa Penedès durant vuit anys i després va decidir provar amb el periodisme. Aquest emprenedor va treballar amb TV3 i Regió7, però també va voltar el món amb Bloomberg i, dins del sector editorial, va treballar a les Filipines per l'empresa nord-americana Author Solutions.
Juntament amb en Marc Martínez, el seu soci, van posar en marxa Tekstum, una empresa en què ara hi treballen cinc persones amb perfils molt diversos provinents de la informàtica, la intel·ligència emocional, desenvolupadors web, lingüística i el sector editorial. Instal·lats a Incubio de Barcelona Activa, l'emprenedor diu que aquesta incubadora especialitzada en big data van ser els primers que els van fer confiança quan van presentar el projecte ara fa un any.
En aquests moments Tekstum és una versió beta, però ara que ja han copsat que "la recepció del projecte és bona" començaran a plantejar-se monetitzar l'eina. "Ja hi ha diverses editorials que s'han posat en contacte amb nosaltres", apunta Santandreu. En un any de trajectòria, l'empresa es va presentar el 28 d'abril de l'any passat, Tekstum ja està preparat per sortir al mercat i precisament pel Sant Jordi d'enguany va ser presentat oficialment.
Segons explica l'empresari, el que mostren actualment és "una foto estàtica del que acabarà sent aquesta eina". El futur de Tekstum ara es planteja de manera clara: "Ara toca acabar de polir el producte per poder monetitzar-lo" i és que segons diu Santandreu, la intenció és fer que Tekstum mostri a temps real quina és l'acceptació o recepció d'un llibre, "de manera dinàmica per poder creuar dades i treure informació molt valuosa".