Jugar a l'oficina

El joc de taula Binnakle, finalista als Premis del Gamification World Congress, converteix els treballadors en aventurers en una illa per fomentar la innovació i la creativitat

"Treballes jugant o jugues treballant?". Molts dubtarien a l'hora de respondre, però encara molts més empleats serien incapaços de respondre. 'Joc' i feina' poden anar de la mà? Segons Philippe Delespesse i Lourdes Cateura, sí. Ells són els creadors de Binnakle, un joc de taula que vol fomentar l'ús de la gamificació en les empreses i que ja ha vist reconeguda la seva feina en ser finalista als Premis del Gamification World Congress que se celebra aquesta setmana a Barcelona.

Aquest joc, com qualsevol altre, compta amb un taulell, monedes i cartes. També hi ha equips i reptes, però l'objectiu final és fomentar la innovació en una companyia. Això és possible gràcies al fet que s'ha sintetitzat en Binnakle els 12 anys d'experiència de Delespesse i Cateura al capdavant de la consultoria Inteligencia Creativa i d'un any de molta feina de co-creació amb empreses com Repsol i Nestlé.

Les quatre missions de la innovació
"Moltes vegades la gent creu que la creativitat es limita a les pluges d'idees i realment trobar bones idees i emplenar la paret de post-its no és difícil, el més complicat és que no siguin les idees de sempre", critica Delespesse. Per això, el joc proposa convertir els treballadors en aventurers en una illa i donar-los una empenta cap a la innovació en un context totalment oposat al de l'oficina.

A Binnakle tot comença amb un repte, pregunta o dilema que requereix una resposta diferent. Consta de quatre missions i és precisament a la primera on els jugadors –dividits per equips- proposen solucions. El més habitual és veure la gamificació en els departaments de màrqueting i recursos humans, però Delespesse assegura que és una estratègia molt més transversal: "Com es pot reinventar el procés de compra de matèria primera? Nous mètodes per fidelitzar el client? Quins altres indicadors financers ajudarien a mesurar la salut de l'empresa? Com es pot ajudar al treballador perquè tingui més en compte la seguretat laboral? Qualsevol pregunta serveix, perquè el joc consisteix a reformular un problema i a donar-li resposta".

El joc comença al centre de l'illa, que té forma de cervell, i acaba a la platja. Cedida


A la segona missió s'hi destrien les millors idees que han sorgit i tot seguit, a la tercera part, uns equips han de buscar els pros de les opcions i els altres els contres. "Estar obligat a atacar o defensar una idea permet separar les opinions. Sovint només veiem la part negativa o la positiva, així que si ets dels que pensa que una idea és bona i t'ha tocat atacar-la, hauràs de valorar-la de manera diferent. A més a més, totes les contres que es donen serveixen després per millorar la idea", detalla el director de la consultoria.

Finalment, els equips arriben a la quarta etapa amb una idea sòlida, en la que hi creuen i amb la que consideren que poden innovar tant a l'empresa com al mercat. Aleshores arriba el moment de presentar-la, el que Delespesse considera dels més difícils: "Més de la meitat de vegades que una idea no tira endavant és per la forma, no pel contingut. Aquí donem consells i instruccions de com fer un pitch amb ganxo i convèncer l'audiència que és l'hora de fer una prova pilot".

En aquest sentit, Delespesse insisteix a dir que l'equivocació és una situació recorrent en el procés d'innovar i per això algunes companyies opten directament per no arriscar. Per tal de minimitzar les conseqüències, assegura que l'última etapa de Binnakle és com una prova de foc. "És un test ràpid i barat, els mateixos treballadors valoren el tot d'una idea i serveix per veure si el pilot que proposen és factible", conclou.

De la vida real al taulell de joc
A més de les cartes amb eines i tècniques de treball que poden servir de guia per avançar al joc, Binnakle també té monedes, els Bikles. Cada equip comença amb 15 Bikles i en va guanyant i perdent en funció de tres criteris: sort, quantitat i qualitat. "La sort és un factor important a la vida real i al joc també hi havia de ser. També es donen monedes als que més continguts generen, i també als qui formulen els millors, ja que al final qualitat va lligada a quantitat. Com més idees tinguis, més possibilitats que siguin bones", detalla.

I en la llista de complements que formen part del joc no hi pot faltar el peluix: "És un cocodril que es diu Croqui i que ataca qualsevol persona que critica les aportacions dels companys a les missions un i dos. Aprendre també vol dir equivocar-se, sempre hi ha d'haver moments sense judici, el judici ja vindrà després".

Les multinacionals també juguen
Tot i que des de fora pot semblar un procediment confús, Binnakle ja ha demostrat que funciona. Novartis, Desigual, Sanofi o Danone eren clients de la consultoria i ara usen el joc.

Lourdes Cateura i Philippe Delespesse han recollit tota l'experiència en Binnakle. Cedida


En ser preguntat pel secret de l'èxit, Delespesse considera que ho és el fet de sortir de l'entorn de sempre el que ajuda a sortir del bloqueig permanent que hi ha davant els reptes. "Comptar amb una mirada diferent del problema fa augmentar el nombre de possibilitats de trobar una resposta nova. Sembla evident, però ningú ho fa a les empreses", apunta el creador. En això es basa la gamificació, una estratègia que per a Delespesse encara és "massa desconeguda" i que necessitarà dos anys més per poder dir que la major part de les empreses l'han aplicat en algun departament.

Certament, la innovació és l'atribut principal de l'aplicació dels jocs en l'entorn empresarial, però la llista no acaba aquí: "Jugar desinhibeix els treballadors, s'atreveixen a dir coses trencadores i surten habilitats desconegudes. I com que, al final, és una competició, se surt del cercle de comoditat i sorgeixen noves idees. També s'aprèn de l'experiència, fins i tot més que amb una formació, on el treballador no integra el que li expliquen".

Interès d'empreses estrangeres
Es pot adquirir Binnakle des de 950 euros si s'opta només per la capsa amb el joc. No obstant això, l'empresa també ofereix formacions i sessions de treball conjuntament amb l'equip.

Fins ara, han apostat pel joc de taula català empreses espanyoles, sud americanes i recentment russes, pel que la consultoria ja planeja la internacionalització a Colòmbia, Xile, Argentina, Panamà i Rússia i la traducció a altres llengües. És un objectiu ambiciós però factible, molt més després de ser un dels finalistes dels premis del Gamification World Congress, el que el creador considera que els dóna "prestigi, visibilitat i credibilitat".

Més enllà del premi en si, Delespess creu que el més important de tot és haver sigut seleccionats en la categoria Best Non-Software Innovation. "La gent creu que tots els jocs que surten ara són digitals, quan dic que això no és una app, se sorprèn. Això ens ajuda a deixar clar que hi ha tot un món de coses físiques que funciona", relata, i puntualitza tot seguit que no hi ha res més important que la interacció en el desenvolupament de la creativitat.

Avui et destaquem
El més llegit