• Opinió
  • L'expert
  • De Hallowen a Ciber Monday: dos mesos frenètics per salvar l’any del comerç

De Hallowen a Ciber Monday: dos mesos frenètics per salvar l’any del comerç

La pandèmia va posar de manifest que el món del comerç viu dues realitats molt divergents

De Hallowen a Ciber Monday: dos mesos frenètics | iStock
De Hallowen a Ciber Monday: dos mesos frenètics | iStock
presidente del Club Marketing Barcelona
Barcelona
01 de Novembre de 2022
Act. 01 de Novembre de 2022

Encarem els dos darrers mesos de l’any amb una important incertesa econòmica motivada per uns núvols que auguren una crisi que encara té l’ombra allargada de la covid-19 i que mira amb recel els efectes de la guerra d’Ucraïna.

 

Després d’un estiu -el primer amb la pandèmia sota control- on hem recordat com érem de feliços el 2019, hem tornat a consumir com feia temps, però avui tots els indicadors i els experts apunten que amb l’arribada del fred el dia a dia es complicarà. I les primeres previsions arriben de la patronal d’empreses logístiques que preveu una caiguda del 5,3% en els enviaments de la campanya de Nadal, que no fa més que corroborar una tendència a l’estalvi per part dels consumidors.

Així doncs, amb els ingressos congelats, una inflació amb interessos a l’alça i el preu de l’energia pels núvols, el comerç es prepara per intentar contrarestar la previsible davallada oferint preus competitius en dos mesos de campanyes promocionals. Són els mesos del Halloween, de la Castanyada, de Tot Sants, del Black Friday i del Cyber Monday, de la Nit de Nadal, de Nadal i de Sant Esteve, de Cap d’Any i de Reis. No és casual doncs, que tot aquest festival de campanyes comercials finalitzi amb el Blue Monday, conegut com el dia més trist de l’any, ideat el 2005 per l’agència Sky Travel per promoure els viatges com a antídot al desànim dels consumidors.

 

La pandèmia va posar de manifest que el món del comerç viu dues realitats molt divergents

Curiosament, la pandèmia va posar de manifest que el món del comerç viu dues realitats molt divergents. Mentre el comerç local ha patit implacablement el tancament i les restriccions -i els que han pogut aguantar s’han hagut d’endeutar- les grans plataformes d’ecommerce van obtenir durant la covid-19 uns beneficis històrics, com és el cas d’Amazon que incrementà la xifra de negoci un 38% el 2020 i un 21,7% el 2021 amb beneficis que van créixer més d’un 50% cada any.

Però tot això, avui ja és història. L’escenari és incert, però les xifres del 2022 -a excepció de la temporada turística- no permeten ser molt optimistes. Posant el mateix indicador, Amazon ha presentat resultats un 117% inferiors en el que portem del 2022 respecte al mateix període de l’any anterior, i aquesta tendència sembla que no canviarà els pròxims mesos, on els consumidors es veuran obligats a fer mans i mànigues per arribar a final de mes.

Amb tot, el comerç -i sobretot el petit comerç- és la base de la nostra economia com a país, i en aquest panorama, es juga bona part del resultat en aquests dos mesos. El problema rau que avui més que mai el preu és un fet cabdal en la decisió de compra i, per tant, el marge de benefici es veurà reduït. En aquest context les grans plataformes, com ja sol ser habitual, juguen les cartes del volum i la logística per (ficar-s'ho) a la butxaca i fan encara més costeruda la complicada subsistència del retail de proximitat, malgrat que en molts casos hagin fet l’esforç d’incorporar la venda online i ser més omnicanals i que valoren el servei personalitzat.

Particularment em costa d’entendre que concentrem en poc mes de dos mesos un calendari de rebaixes tan intens com l’actual

Particularment em costa d’entendre que concentrem en poc més de dos mesos un calendari de rebaixes tan intens com l’actual que, a més a més, no fa res més que esprémer la butxaca del mateix consumidor. Un consumidor que cada vegada compta amb menys recursos per “regalar”.

Només ens queda apel·lar a la consciència com a consumidors i aplicar-la en la decisió de compra. El petit comerç només podrà subsistir si la nostra decisió de compra no es basa en “ho vull demà” i “ho vull al 50% de preu”, sinó en el “ho necessito”, “a un preu raonable que puc pagar” i “amb un tracte personalitzat”. Només així podrem garantir que les grans plataformes logístiques puguin conviure amb el botiguer de tota la vida.