‘Black Friday’: el cataclisme que no arriba

Amazon empeny, les botigues aguanten i els regals de Nadal es compliquen

El 'Black Friday' ofega el petit comerç | iStock El 'Black Friday' ofega el petit comerç | iStock

El Black Friday és el 26 de novembre, d’aquí 13 dies, però Amazon ja el va fer començar dilluns passat. De fet, és complicat trobar una època de l’any en què internet no estigui ple de descomptes i promocions. La guerra de preus hi és, però no tots els negocis poden lluitar-hi. Són les empreses més petites les que tenen marges més estrets i, per tant, més dificultats per competir amb les grans. I el famós a Europa des de fa pocs anys Black Friday n’és un exemple. Amazon es pot permetre fer tres setmanes seguides d’ofertes i les botigues aguanten com poden. Tot i així, el cataclisme esperat des de fa anys que havia d’acabar amb el comerç físic i suposar la victòria de l’ecommerce no arriba.  

Les botigues no desapareixeran i ja ho han deixat clar moltes vegades tant els experts en retail com els mateixos comerciants. El col·laborador de VIA Empresa i moderador de la taula rodona Els reptes digitals del ‘retail’ al Bizbarcelona, Josep-Francesc Valls, ja advertia que des de l’aterratge i popularització del comerç electrònic i fins que s’acabin els efectes de la pandèmia hauran desaparegut fins a un 30% dels punts de venda. Davant aquesta situació, hi ha negocis que tenen la voluntat d’escapar-se dels descomptes.

És el cas de Textura. Durant la 19a Jornada Retail organitzada per Comertia aquesta setmana, el seu director general, Jordi Codony, indicava: “Creiem que cal fugir dels descomptes i fixar un preu just per a cada producte”. És per això que la seva companyia tracta d’explicar als clients el valor afegit que tenen els articles que venen, per tal de “diferenciar-nos de la competència de productes que semblen similars però a preus inferiors”.

Més info: Fins on arriba la resiliència del 'retail' presencial

La necessitat i possibilitat de posar traves als gegants tecnològics del comerç o de facilitar les coses al petit comerciant es va debatre durant una altra jornada, aquesta organitzada per VIA Empresa i Ibercaja a finals d’octubre. La conclusió, però, va ser que molts països europeus s’ho han plantejat sense arribar a implantar mesures en aquest sentit. Però el Black Friday té molts adeptes i, segons una enquesta de Milanuncios, cada persona gastarà una mitjana de 242 euros a l’Estat espanyol aquestes dates. Una altra xifra significativa és la que ofereix l’Aecoc: un 34% d’espanyols té previst anticipar les compres de Nadal pel divendres negre.       

Jordi Codony (Textura): "Creiem que cal fugir dels descomptes i fixar un preu just per a cada producte"

Tindrem regals aquest Nadal?

La lluita contra els descomptes d’alguns negocis de retail és ara més ferma que mai, davant el que consideren una tempesta perfecta que els ha obligat a reduir marges. L’augment del preu de la llum, dels contenidors per a mercaderies i de les matèries primeres s’ha notat a tots els sectors. A això s’hi afegeixen els problemes d’abastament, que a finals d’octubre ja van aparèixer als mitjans en to alarmista: pot haver-hi escassetat d’alcohol al Nadal. Tot i que més tard s’ha desmentit aquest extrem, sí que se segueixen porduint retards en l’entrega de cotxes, per exemple, a causa de la manca de microxips. La crisi dels semiconductors també afecta el sector tecnològic. El gegant xinès Lenovo ha anunciat que no farà descomptes ni pel Black Friday ni per Nadal per l'escassetat de producte. 

I aquest dimecres s’ha sumat encara una altra amenaça a la placidesa consumista del Nadal d’aquest 2021: els transportistes per carretera han anunciat una vaga el 19 i 24 de desembre. Consideren que el Govern central els té "abandonats". L'executiu, per la seva banda, vol negociar i veu "marge" per evitar les aturades prenadalenques. Ha estat la patronal del sector, el Comitè Nacional de Transport de Carretera qui ha convocat la vaga, fet pel qual alguns camioners han volgut deixar clar que es tracta d'una aturada patronal i no d'una vaga impulsada pels treballadors. 

Tant comerços físics com ecommerce s'armen amb personal per fer front a la campanya de Nadal; una vegada més, canals offline i online coexisteixen

Tot i les traves, el retail es prepara, com és habitual, per a la campanya de Nadal. Decathlon, Fnac i El Corte Inglés són només algunes de les grans empreses del sector que han obert centenars d'ofertes de feina temporals a tot el país per cobrir l'augment de la demanda per la compra de regals de Nadal i els Reis, que sovint s'ha ampliat per incloure també la del Black Friday. Però la logística també s'arma: cada vegada més consumidors prefereixen comprar els regals a través d'internet. Seur, per exemple, contractarà 3.300 persones a l'estat espanyol des de finals de novembre fins a finals de gener. Demanen repartidors, mossos de magatzem i atenció al client. 

Una vegada més, ecommerce i botigues coexisteixen. Montse Soler, experta i consultora en temes sobre el futur del retail, veu aquesta convivència com a inevitable i duradora. En base a les premisses del fundador de Walmart, Sam Walton, afirma que: "El comerç en botigues físiques pot seguir essent un procés important en els nostres models de consum, sempre que es reformi al voltant de les necessitats del client". Als comerciants els toca fer diagnòstic, repensar i actuar.  

Més informació
La posada en escena que salvarà el retail
Amazon i la igualtat d’oportunitats
Avui et destaquem
El més llegit