Sense l'embalatge no es podrien consumir aliments, ni medicaments, ni podríem rebre paquets a casa i, per descomptat, no hagués estat possible mantenir la temperatura d'una cosa tan elemental com les vacunes. Per això, en uns dies on el Packaging Cluster celebra el seu desè aniversari, volia començar el meu escrit reivindicant i fent valdre el sector de l'embalatge a Catalunya, tan important (representa el 4% del PIB i aglutina 723 empreses) com desconegut. Aquell que és present en tots els àmbits de la nostra vida per facilitar-nos el dia a dia.
Una reivindicació que també faig extensiva a la percepció del nostre sector com a tradicional. Una visió que contrasta amb els avenços que hem aconseguit en matèria d'innovació i disseny, dos dels factors de competitivitat més rellevants que tenim en un sector que no deixa d'evolucionar i créixer. El nostre objectiu és canviar aquesta visió i ser capaços de captar talent jove i empreses emergents com ho fa el sector tecnològic.
Un futur marcat per un canvi de paradigma
El món està canviant molt ràpidament i el sector de l'embalatge no és aliè. Venen canvis legislatius – amb l'entrada en vigor al gener de l'impost al plàstic no reciclat – i noves tendències que canviaran les regles del joc i obligaran les empreses a reinventar-se. En aquest sentit, Europa està marcant la pauta amb l'objectiu d'introduir un 30% de plàstic reciclat el 2030, la qual cosa requereix un esforç de la indústria per avançar en el reciclatge i la reutilització dels envasos. Igualment, aquests propòsits seran inassolibles si no va acompanyat d'un replantejament dels models productius i un canvi en el model de consum.
La nostra responsabilitat com a Cluster és fer pedagogia i entendre el dinamisme del sector
I és que moltes vegades es posa el focus en l'embalatge, quan l'impacte del mateix és molt menor que, per exemple, la producció d'aliments. La nostra responsabilitat com a Cluster és fer pedagogia i entendre el dinamisme del sector per ajudar els nostres socis a adaptar-se als canvis que s'aproximen. Ho fem, per exemple, a través de l'impuls de projectes innovadors (més de 46, entre propostes ja presentades, en curs i en preparació), detectant noves tendències, ajudant les empreses a adaptar-se i entendre la nova legislació o connectant empreses que poden ser complementàries per a millorar els seus serveis.