
Les cues més llargues del primer dia de la vaga dels vigilants dels controls de seguerat de l'aeroport del Prat s'han format principalment entre les sis i les set del matí, amb una gran afluència de passatgers que tenien por de perdre el vol i que s'han avançat a l'hora que els hauria tocat passar el filtre. Però després s'han anat reduint, passades les vuit del matí, i a dos quarts de nou el ritme era el normal per a les dates, amb entre 15 i 5 minuts d'espera, segons el moment.
Tot i aixó, només entrar a la T1 del Prat la vaga de vigilants de seguretat es fa notar. A diferència del que és habitual, el passadís per fer les cues per passar el control de seguretat comença al mig del vestíbul, quan normalment ho fa més endavant, més a prop dels diltres. Els treballadors de Trablisa –obligats a fer el 90% de serveis mínims– fan les seves tasques amb normalitat a primera hora del matí, cosa que estava en dubte davant la possibilitat d'una vaga de zel, que ells han negat en tot moment.
Diversos treballadors d'Aena són al vestíbul per dirigir el trànsit de viatgers, indicant-los on comença la cua. Un cop s'accedeix a les taules on s'ha de situar l'equipatge per al control, una treballadora demana els passatgers que avancin cap a taules més llunyanes per evitar acumulacions. A més, un agent de la Guàrdia Civil l'assisteix en les tasques de control.
La cua era força llarga a les sis del matí. "Mare meva", deien alguns passatgers en veure-la. Tot i així, el control es passava amb agilitat, en menys de 20 minuts.
Però a dos quarts de nou, el funcionament dels controls de seguretat, s'ha normalitzat. Les cues, si bé no han desaparegut del tot, han quedat en petites esperes d'entre 5 minuts i 15. Els serveis mínims elevats i l'experiència caòtica del 2017 han ajudat a prevenir els mals majors. "Sembla que han après la lliçó i, si us hi fixeu, tot va com cal. Però si us quedeu més tranquils, jo us porto a la zona d'embarcament i així ja heu passat la zona de la vaga", explicava un treballador de l'aeroport a uns clients amb mobilitat reduïda que necessiten la seva assistència.
Fonts d'Aena detallen que els 20 minuts màxims que fins ara s'han acumulat en algun moment del matí responen a "un divendres qualsevol d'agost", especialment en els pics d'arribada de gent. "Quan surten diversos vols de Vueling o arriba un tren a la T2 acostuma a pujar lleugerament el temps d'espera al control", sentencien.
Passatgers que arriben massa d'hora i han de matar el temps
Els viatgers tampoc no semblen molestos per una vaga poc perceptible. El Marc i el Biel, dos joves de 18 anys, marxen a Irlanda amb la seva "família de vacances", diuen, referint-se a qui els va acollir quan feien un curs d'anglès d'estiu l'any passat. La bona relació amb els seus amfitrions ha fet que repeteixin experiència. "Ens amoïnava arribar tard i el Biel m'ha vingut a picar a casa a dos quarts de cinc de la matinada. Ara em paga ell l'esmorzar", diu, per compensar-l'hi. Demanen dos entrepans, un cafè i un suc de pinya a la cafeteria de La Tramoia, a la planta baixa de la T1. "I ara, a menjar tranquil·lament", s'acomiaden.
Votació unànime a favor de l'aturada
Els treballadors de l'empresa Trablisa, els encarregats dels controls de seguretat a l'aeroport de Barcelona, van decidir ahir mantenir la vaga que començarà gairebé per unanimitat. Es van refermar en una assemblea amb votació per valorar l'oferta de l'empresa. Així doncs, l'aturada laboral indefinida s'ha iniciat aquesta mitjanit i durarà, 24 hores al dia, indefinidament, tot i que el 90% de serveis mínims dictats pel ministeri de Foment en mitiga molt els efectes. De fet, els treballadors han advertit que són "abusius".
Segons va informar ahir l'assesor del comitè de vaga, Juan Carlos Giménez, a la decisió hi van participar 177 treballadors d'un total de mig miler. En la votació, únicament dues persones van votar sí a la proposta de l'empresa que té adjudicat el servei d'Aena. Les 175 restant van optar pel no. Aquesta participació a la baixa es va atribuir al fet que "molts treballadors havien defensat que no valia la pena votar una proposta de no-res", va apuntar el portaveu. Encara i així, Trablisa va aprofitar aquestes xifres per desmerèixer la votació.
En aquesta protesta, els 500 treballadors que donen el servei reclamen un increment salarial d'un euro a l'hora, que es garanteixi una plaça de pàrquing gratuïta, descansos i rotacions entre feines més o menys pesades. Els vigilants es queixen que no es respecta la paritat i que no es comparteixen les feines pesades dels controls, ja que no hi ha rotacions entre filtres amb més feina i d'altres amb menys.
Accions i cues
Els treballadors han anunciat que es concentraran des de les 12h i fins les 15h a l'entrada de la Terminal 1.
Ara bé, sobre el compliment dels serveis mínims del 90% decretats per la Delegació del govern espanyol a Catalunya, Giménez ha aclarit que "ningú incomplirà els serveis mínims perquè ningú vol acabar acomiadat". Alhora, però, ha expressat que "si hi ha cues és perquè l'aerport del Prat s'ha quedat petit i hi ha pocs controls".
En referència a altres queixes d'anys anteriors, quan s'han produït cues, ha insistit en subratllar que el problema és d'infraestructura. "Sempre s'ha acusat els vigilants que les cues les provocacen ells i és fals". En canvi, els represnetants de Trablisa consideraven ahir que la "vaga de zel" –que treballin a un ritme lent com a protesta– era "una possibilitat".
Tal com ha recollit l'ACN, també s'ha dirigit als periodistes un dels membres del comitè de vaga, Ricardo Mora, per criticar l'empresa adjudicatària i afirmar que la diferència entre Trablisa l'anterior empresa que proporcionava el servei i que també es va veure involucrada en un conflicte laboral és que "almenys Eulen tenia ganes d'arreglar el problema, ells no".
Sobre aquest eventual caos que pot haver, Aena ha demanat els viatgers que s'anticipin a l'hora del seu vol i hi vagin amb antelació. Per la seva banda, Trabilsa ha volgut calmar els usuaris de l'aeroport i ha sentenciat que "el servei es desenvoluparà amb professionalitat". Fins i tot ha defensat que el trasllat dels vigilants d'altres indrets a l'aeroport per cobrir els llocs necessaris durant la vaga, fonts de l'empresa han garantit a Europa Press que és un "procediment habitual" quan falta personal.