
09
de Juliol
de
2015
Cada dia a la regió metropolitana Barcelona es fan 2 milions de desplaçaments curts amb el cotxe per motius ocupacionals. Segurament si som a la carretera i mirem enrere veurem multitud de vehicles amb només un conductor i cap més passatger. "Nosaltres volem que la gent comparteixi els seus trajectes habituals i per això hem creat Mok Mok Cars", diu Lluis Torres, impulsor d'aquesta aplicació d'economia col·laborativa.
Posar en contacte conductors i passatgers per compartir vehicle
"A diferència del que existeix fins avui dia, el que volem és que la gent comparteixi els trajectes habituals a la feina o a l'escola, per exemple", explica Torres, CEO de Mok Mok. L'emprenedor indica que altres aplicacions ofereixen quelcom similar però centrat en trajectes llargs i puntuals, "en què el cost del viatge és més llarg i per tant la comissió és més alta". Torres diu que la seva aplicació està pensada a uns viatges que són més curts però són majors en nombre i que "a escala mediambiental tenen un impacte més fort".
Havent descarregat l'aplicació de manera gratuïta, tant per a Andoid com per a iOs, l'usuari pot actuar com a conductor o com a passatger. Els conductorspubliquen els trajectes marcant en un mapa el punt de sortida i d'arribada, l'hora i fins a deu dates en què es vol realitzar el trajecte. A més, triaran el vehicle. Seguidament l'aplicació calcula el cost del viatge sense ànim de lucre, només per cobrir les despeses del trajecte en funció del preu de la gasolina, assegurança i dividit entre el nombre de passatgers apuntats, comptant el conductor.
Els passatgers marquen també els mateixos paràmetres que els conductors però amb un marge de distància des de l'origen i el destí i el temps. Així es poden adaptar a les opcions que ofereixen els conductors. Si un passatger fa tard, el conductor pot confirmar la seva localització mitjançant un sistema de geoposicionament i si no es presenta, el cotxe podrà marxar cinc minuts més tard i cobrar igualment la part acordada. Cada usuari té un saldo i és l'aplicació directament la que fa les transferències de diners entre conductors i passatgers. Trenta minuts després de l'inici del trajecte s'actualitzen els saldos de tots els usuaris i s'efectua el cobrament. L'app inclou també un sistema de confiança de manera que passatgers i conductors es valoren entre ells.
Compartir durant anys
En Lluís comenta que durant anys, per anar a la universitat o a treballar, sempre havia compartit cotxe i se'n va adonar que "la voluntat de compartir de les persones no era el problema, sinó la gestió". Segons Torres, els dos factors més importants per solucionar a l'hora de compartir cotxe són la puntualitat i els pagaments: "Sempre hi havia algú que arribava tard, i això ens feia anar malament. D'altra banda la decisió sobre el preu també era un problema, perquè és difícil anar canviant el preu i calcular-lo a temps real segons el nombre de persones que venien, sobretot si el trajecte val 1,82 euros i no tens canvi".
"Havia de fer alguna cosa per poder gestionar aquests dos problemes de manera ràpida i fàcil", diu Torres. La idea global és convertir els trajectes que cada usuari fa cada dia en petits autobusos de línia: "Els desplaçaments repetitius que es fan cada dia al voltant de Barcelona es podrien aprofitar i compartir, així va néixer la idea", afirma l'emprenedor.
L'aplicació està activa des de l'1 de febrer i l'empresa es va constituir un mes abans, l'1 de gener del 2015. En aquest temps a la iniciativa s'hi han apuntat, de moment, 1.100 usuaris que comparteixen trajectes cada dia. Per intentar ampliar aquesta base de conductors i passatgers i seguir creixent, Mok Mok iniciarà una campanya de publicitat aviat per donar-se a conèixer. D'acord amb aquesta campanya, l'empresa valorarà quin serà el següent pas "per buscar finançament amb capital risc o alguna entitat bancària".
Torres admet que ara ve la part més difícil i que hi ha feina a fer: "Esperem donar-nos a conèixer i que cada dia més i més gent comparteixi cotxe".
Posar en contacte conductors i passatgers per compartir vehicle
"A diferència del que existeix fins avui dia, el que volem és que la gent comparteixi els trajectes habituals a la feina o a l'escola, per exemple", explica Torres, CEO de Mok Mok. L'emprenedor indica que altres aplicacions ofereixen quelcom similar però centrat en trajectes llargs i puntuals, "en què el cost del viatge és més llarg i per tant la comissió és més alta". Torres diu que la seva aplicació està pensada a uns viatges que són més curts però són majors en nombre i que "a escala mediambiental tenen un impacte més fort".
Havent descarregat l'aplicació de manera gratuïta, tant per a Andoid com per a iOs, l'usuari pot actuar com a conductor o com a passatger. Els conductorspubliquen els trajectes marcant en un mapa el punt de sortida i d'arribada, l'hora i fins a deu dates en què es vol realitzar el trajecte. A més, triaran el vehicle. Seguidament l'aplicació calcula el cost del viatge sense ànim de lucre, només per cobrir les despeses del trajecte en funció del preu de la gasolina, assegurança i dividit entre el nombre de passatgers apuntats, comptant el conductor.
Els passatgers marquen també els mateixos paràmetres que els conductors però amb un marge de distància des de l'origen i el destí i el temps. Així es poden adaptar a les opcions que ofereixen els conductors. Si un passatger fa tard, el conductor pot confirmar la seva localització mitjançant un sistema de geoposicionament i si no es presenta, el cotxe podrà marxar cinc minuts més tard i cobrar igualment la part acordada. Cada usuari té un saldo i és l'aplicació directament la que fa les transferències de diners entre conductors i passatgers. Trenta minuts després de l'inici del trajecte s'actualitzen els saldos de tots els usuaris i s'efectua el cobrament. L'app inclou també un sistema de confiança de manera que passatgers i conductors es valoren entre ells.
Compartir durant anys
En Lluís comenta que durant anys, per anar a la universitat o a treballar, sempre havia compartit cotxe i se'n va adonar que "la voluntat de compartir de les persones no era el problema, sinó la gestió". Segons Torres, els dos factors més importants per solucionar a l'hora de compartir cotxe són la puntualitat i els pagaments: "Sempre hi havia algú que arribava tard, i això ens feia anar malament. D'altra banda la decisió sobre el preu també era un problema, perquè és difícil anar canviant el preu i calcular-lo a temps real segons el nombre de persones que venien, sobretot si el trajecte val 1,82 euros i no tens canvi".
"Havia de fer alguna cosa per poder gestionar aquests dos problemes de manera ràpida i fàcil", diu Torres. La idea global és convertir els trajectes que cada usuari fa cada dia en petits autobusos de línia: "Els desplaçaments repetitius que es fan cada dia al voltant de Barcelona es podrien aprofitar i compartir, així va néixer la idea", afirma l'emprenedor.
L'aplicació està activa des de l'1 de febrer i l'empresa es va constituir un mes abans, l'1 de gener del 2015. En aquest temps a la iniciativa s'hi han apuntat, de moment, 1.100 usuaris que comparteixen trajectes cada dia. Per intentar ampliar aquesta base de conductors i passatgers i seguir creixent, Mok Mok iniciarà una campanya de publicitat aviat per donar-se a conèixer. D'acord amb aquesta campanya, l'empresa valorarà quin serà el següent pas "per buscar finançament amb capital risc o alguna entitat bancària".
Torres admet que ara ve la part més difícil i que hi ha feina a fer: "Esperem donar-nos a conèixer i que cada dia més i més gent comparteixi cotxe".