• Mok Mok Cars, compartir cotxe en trajectes curts

Mok Mok Cars, compartir cotxe en trajectes curts

Aquesta aplicació d'economia col·laborativa vol fomentar que els seus usuaris comparteixin cotxe en els desplaçaments diaris

Mok Mok Cars posa en contacte conductors i passatgers per fer trajectes curts amb cotxe
Mok Mok Cars posa en contacte conductors i passatgers per fer trajectes curts amb cotxe
Aiats Agustí
Periodista
09 de Juliol de 2015
Cada dia a la regió metropolitana Barcelona es fan 2 milions de desplaçaments curts amb el cotxe per motius ocupacionals. Segurament si som a la carretera i mirem enrere veurem multitud de vehicles amb només un conductor i cap més passatger. "Nosaltres volem que la gent comparteixi els seus trajectes habituals i per això hem creat Mok Mok Cars", diu Lluis Torres, impulsor d'aquesta aplicació d'economia col·laborativa.

Posar en contacte conductors i passatgers per compartir vehicle
"A diferència del que existeix fins avui dia, el que volem és que la gent comparteixi els trajectes habituals a la feina o a l'escola, per exemple", explica Torres, CEO de Mok Mok. L'emprenedor indica que altres aplicacions ofereixen quelcom similar però centrat en trajectes llargs i puntuals, "en què el cost del viatge és més llarg i per tant la comissió és més alta". Torres diu que la seva aplicació està pensada a uns viatges que són més curts però són majors en nombre i que "a escala mediambiental tenen un impacte més fort".

Havent descarregat l'aplicació de manera gratuïta, tant per a Andoid com per a iOs, l'usuari pot actuar com a conductor o com a passatger. Els conductorspubliquen els trajectes marcant en un mapa el punt de sortida i d'arribada, l'hora i fins a deu dates en què es vol realitzar el trajecte. A més, triaran el vehicle. Seguidament l'aplicació calcula el cost del viatge sense ànim de lucre, només per cobrir les despeses del trajecte en funció del preu de la gasolina, assegurança i dividit entre el nombre de passatgers apuntats, comptant el conductor.

Els passatgers marquen també els mateixos paràmetres que els conductors però amb un marge de distància des de l'origen i el destí i el temps. Així es poden adaptar a les opcions que ofereixen els conductors. Si un passatger fa tard, el conductor pot confirmar la seva localització mitjançant un sistema de geoposicionament i si no es presenta, el cotxe podrà marxar cinc minuts més tard i cobrar igualment la part acordada. Cada usuari té un saldo i és l'aplicació directament la que fa les transferències de diners entre conductors i passatgers. Trenta minuts després de l'inici del trajecte s'actualitzen els saldos de tots els usuaris i s'efectua el cobrament. L'app inclou també un sistema de confiança de manera que passatgers i conductors es valoren entre ells.

Compartir durant anys
En Lluís comenta que durant anys, per anar a la universitat o a treballar, sempre havia compartit cotxe i se'n va adonar que "la voluntat de compartir de les persones no era el problema, sinó la gestió". Segons Torres, els dos factors més importants per solucionar a l'hora de compartir cotxe són la puntualitat i els pagaments: "Sempre hi havia algú que arribava tard, i això ens feia anar malament. D'altra banda la decisió sobre el preu també era un problema, perquè és difícil anar canviant el preu i calcular-lo a temps real segons el nombre de persones que venien, sobretot si el trajecte val 1,82 euros i no tens canvi".

"Havia de fer alguna cosa per poder gestionar aquests dos problemes de manera ràpida i fàcil", diu Torres. La idea global és convertir els trajectes que cada usuari fa cada dia en petits autobusos de línia: "Els desplaçaments repetitius que es fan cada dia al voltant de Barcelona es podrien aprofitar i compartir, així va néixer la idea", afirma l'emprenedor.

L'aplicació està activa des de l'1 de febrer i l'empresa es va constituir un mes abans, l'1 de gener del 2015. En aquest temps a la iniciativa s'hi han apuntat, de moment, 1.100 usuaris que comparteixen trajectes cada dia. Per intentar ampliar aquesta base de conductors i passatgers i seguir creixent, Mok Mok iniciarà una campanya de publicitat aviat per donar-se a conèixer. D'acord amb aquesta campanya, l'empresa valorarà quin serà el següent pas "per buscar finançament amb capital risc o alguna entitat bancària".

Torres admet que ara ve la part més difícil i que hi ha feina a fer: "Esperem donar-nos a conèixer i que cada dia més i més gent comparteixi cotxe".