Expert en transformació digital i innovació

L'educació del futur ja és aquí

14 de Juny de 2023
Jordi Marin | VIA Empresa

El nostre entorn està impactat pels canvis accelerats. Cada dia assistim a disrupcions que ens posen de ple en una era que tot just estem descobrint. Si parlem en concret de la tecnologia, la digitalització, la transformació digital, la robotització, les smart cities, no ens podem oblidar tampoc de la IA, el IoT, el 6G, el Big Data, el BI o la computació quàntica. De fet, estan transformant les nostres vides, els nostres negocis, els nostres governs i les nostres ciutats. Ens caldria no solament una aposta decidida per aquestes tecnologies (que avui són claus per la competitivitat de tot el país i tots els sectors de manera transversal), sinó també per iniciar un camí de noves formes de govern, d’educació, de salut, nous negocis i nous professionals. Avui tot és digital i, per tant, hem de ser digitals.

 

En aquest context, vull centrar-me i parlar d’educació. He tingut la gran sort aquest últim any de viure molt a prop aquest repte, treballant i assessorant la nova direcció general d’Abacus en la construcció del que és avui Abacus Educació. I en base aquesta experiència us vull traslladar alguns dels meus aprenentatges i de les claus d’aquesta nova era en l’educació.

El sistema educatiu ja ha reconegut la importància d'adaptar-se a aquest canvi i ha començat a integrar les tecnologies emergents, l'educació STEAM (ciència, tecnologia, enginyeria, art i matemàtiques) i la robòtica educativa en els seus plans d'estudi. De fet, a partir del curs vinent (2023-2024) serà obligatori a la primària i a la secundària. Per la qual cosa, intentaré donar algunes claus de l'impacte d'aquestes noves tendències en l'educació (ho he fet en algun tema concret amb l’ajuda del ChatGPT, per tant aprofitant els recursos que la tecnologia posa al nostre abast).

 

Començo per una pinzellada de l’impacte que poden tenir en les habilitats i l’aprenentatge dels nostres estudiants.

  • Aprenentatge pràctic i motivador. La robòtica educativa i l'enfocament STEAM brinden als estudiants l'oportunitat d'aprendre de manera pràctica i participativa. Mitjançant la construcció i programació de robots, els alumnes s'enfronten a desafiaments reals i es veuen involucrats activament en el procés d'aprenentatge. Això promou la motivació intrínseca, el pensament crític i la resolució de problemes, habilitats essencials per al seu desenvolupament acadèmic i professional futur. A la vegada incorpora de manera creuada moltes disciplines acadèmiques en la resolució del repte. Podem estar treballant i aprenent a la vegada matemàtiques, física, medi ambient o programació, per resoldre un cas tal com faríem en la vida real.

 

El sistema educatiu ja ha reconegut la importància d'adaptar-se a aquest canvi i ha començat a integrar les tecnologies emergents, l'educació STEAM (ciència, tecnologia, enginyeria, art i matemàtiques) i la robòtica educativa en els seus plans d'estudi

  • Foment d'habilitats del segle XXI. La integració de la robòtica i les tecnologies emergents en el currículum escolar fomenta habilitats del segle XXI, com la creativitat, la col·laboració o la comunicació. Els estudiants aprenen a treballar en equip, a comunicar les seves idees de manera efectiva i a buscar solucions innovadores als desafiaments plantejats, aprendre dels seus errors, a corregir i reorientar. Aquestes habilitats són fonamentals per adaptar-se a un món en constant canvi i per enfrontar els desafiaments futurs.

 

  • Preparació per al mercat laboral. La incorporació de la robòtica educativa i les tecnologies emergents en l'educació també busca preparar els estudiants per al mercat laboral actual i futur. Estem experimentant una creixent demanda de professionals en camps relacionats amb la tecnologia, l'enginyeria i la ciència. En proporcionar als estudiants una base sòlida en aquests camps, se'ls brinda l'oportunitat de desenvolupar habilitats altament demandades i augmentar les seves perspectives d'ocupació.

 

  • Equitat i diversitat. La introducció de la robòtica educativa i les tecnologies emergents en el sistema educatiu té també el potencial de reduir la bretxa de gènere i promoure l'equitat i la diversitat. En proporcionar oportunitats d'aprenentatge equitatives per a tots els estudiants, independentment del seu gènere o rerefons socioeconòmic, es fomenta la inclusió i s'enderroquen barreres tradicionals en el camp de la tecnologia i la ciència.

Aquestes tendències estan canviant la forma en què els estudiants aprenen i es preparen per al futur. En fomentar habilitats del segle XXI, promoure l'equitat i preparar els estudiants per al mercat laboral actual, la integració d'aquestes noves tecnologies està desenvolupant un paper fonamental en la transformació del sistema educatiu. Com a resultat, els estudiants estaran més ben preparats per enfrontar els desafiaments del món digital i contribuir al desenvolupament d' una nova societat amb les seves noves regles.

El canvi i els avantatges pels estudiants i el seu aprenentatge estan clars, ara això no passarà solament per la incorporació a l’aula dels robots, de noves eines tecnològiques, o per que una norma diu que és obligatori en el currículum escolar, el repte i el canvi vindrà del professor, del docent, el veritable agent del canvi.

La integració d'aquestes noves tecnologies està desenvolupant un paper fonamental en la transformació del sistema educatiu

Ens cal i em consta que s’estan fent esforços en aquest sentit, capacitar digitalment i dotar de les competències necessàries al nostre professorat. Són els primers que caldrà que dominin aquestes noves eines i el seu desenvolupament i evolució i la seva incorporació a la docència. I es tracta d’un canvi de no retorn. Per tant, caldrà tenir clar que serà necessària una capacitació continua.

Però també estem parlant d’un canvi de sistema d’aprenentatge clau pel nostre futur i cal entendre que no és solament substituir el paper o una pissarra de guix per un robot o per un nou panell digital. Es tracta d’ensenyar de manera diferent, de canviar l’aula, de canviar el ritme, els objectius, les avaluacions, la barreja de matèries o els valors vinculats. Caldrà treballar per dibuixar aquest nou escenari de canvi disruptiu.

El repte és majúscul i em consta que ja s’estan donant passes importants en aquesta direcció, però cal posar focus en què no solament cal un esforç de mitjans o de recursos, sinó també de nova gestió, de nous lideratges, de noves complicitats

Si ho mirem com a sistema, tenim clars els avantatges d’aquest nou aprenentatge i l’impacte i els beneficis pel nostre estudiant, tenim clar que la clau serà la capacitació i les noves competències del professorat i del sistema d’aprenentatge, ens manca un altre element fonamental d’aquesta equació de l’educació, els governs.

En el nostre entorn, el govern, les conselleries d’Educació i d'Ensenyament, són al final els responsables i els gestors d’aquest canvi. Són els que han de gestionar i liderar el sistema educatiu, de garantir i posar les eines i els mitjans per l’èxit del canvi, són els que han de treballar per canviar les regles, els escenaris, els criteris i els valors de l’educació, són els acompanyen i donen suport als docents. El repte és majúscul i em consta que ja s’estan donant passes importants en aquesta direcció, però cal posar focus en què no solament cal un esforç de mitjans o de recursos, sinó també de nova gestió, de nous lideratges, de noves complicitats, a la vegada que caldrà un esforç continu en el temps i amb visió a curt, mitjà i llarg termini.

Bé, no em vull allargar més. Un últim apunt per les famílies, les mares i pares, que són l’altre pilar de la comunitat educativa. Hauran d’entendre aquest nou sistema educatiu, remar i continuar construint junts un sistema educatiu clau per les seves filles i fills, pel seu futur, però també pel futur de tots.