Els tres horitzons de Google

Els manuals moderns d'estratègia tecnològica aconsellen a les empreses gestionar la innovació en tres horitzons, segons els mercats siguin incipients, estiguin en creixement o siguin ja madurs. En el primer cas, solem parlar de tecnologies rupturistes, per les quals no hi ha encara mercat definit. Aleshores, és convenient fer R D exploratori, orientat a entendre la tecnologia i determinar el nou model de negoci.

Aquest R D pot subcontractar-se a universitats i centres tecnològics. Quan es constata que el mercat existeix, i aquest comença a expandir-se, és important aleshores internalitzar ràpidament aquestes tecnologies, que esdevenen estratègiques per dominar el nou negoci en el mig termini, i desplegar polítiques de protecció de la innovació i construcció de barreres d'entrada a nous competidors, per capturar i mantenir la major part del valor del nou mercat. I, quan aquests mercats esdevenen madurs i les tecnologies s'han difós a tercers, solem entrar en dinàmiques de R D de continuïtat i millora, amb perspectiva de desinversió progressiva.

Google és un cas de llibre de la gestió d'aquests tres horitzons. El seu core business actual, radicalment innovador en el seu moment, és el d'una gran agència de publicitat online. Google ha de mantenir-se en el lideratge tecnològic dels motors de cerca per Internet, per atreure la major part possible del mercat internauta. Però no obté ingressos dels seus usuaris. Obté ingressos de les marques que volen patrocinar enllaços.

Per mantenir la potència del seu algoritme, i no contaminar-lo amb cerques patrocinades, Google mostra les cerques "pures", però, al costat, amb una etiqueta clarament visible "ad" (advertising –"publicitat") apareixen els links pagats pels seus propietaris. Provin, per exemple, a buscar "Insurance" ("assegurança": la major part d'ingressos de Google a escala mundial provenen d'empreses d'assegurances que volen sortir per pantalla en primer lloc quan algú busca aquesta paraula), o "travels" ("viatges"), per veure la gran quantitat d'enllaços patrocinats. L'extensió del motor de cerca a entorns com Google (xarxes socials), Chrome, Drive o d'altres entorns de software per PC busquen expandir el negoci publicitari.

El segon horitzó de Google és el del mercat mòbil, un mercat en expansió que té una característica crítica pel gegant de les cerques: el telèfon mòbil és la gran porta d'entrada a Internet, superant ja l'entrada per PC (especialment en llocs com Àfrica, on la disponibilitat de PCs és molt inferior a la de mòbils). Per no perdre el control de la porta d'entrada a Internet, Google va comprar el 2005 una jove start-up de software per càmeres fotogràfiques digitals, Android.

A partir de la mateixa, amb la qual va adquirir ràpidament el coneixement crític en programació de sistemes operatius per dispositius mòbils, va generar un consorci internacional amb HTC, Sony, Samsung i els fabricants de xips Qualcomm i Texas Instruments, per donar lloc a un nou software de control de telèfons mòbils, al que van batejar també Android. Avui Android és el sistema operatiu més venut en el mercat mòbil, superant els de Microsoft i Apple. Però Google no renuncia a fer incursions exploratòries en mercats futuristes i en tecnologies disruptives.

El seu tercer horitzó és el d'un univers en efervescència, que eclosionarà en uns pocs anys: el dels "wearables" ("dispositius portables"). La mobilitat derivarà en hipermobilitat. Tot dispositiu serà porta d'entrada a Internet (electrodomèstics, roba, vehicles, rellotges, robots industrials, dispositius mèdics...). Tot estarà interconectat i en interacció permanent.

Com crear nous mercats i nous models de negoci en aquest nou univers? Google està fent agressiva R D exploratòria intentant absorbir els usos del mòbil intel·ligent en un dispositiu integrat al cos: les Google Glasses. Veure el món a través de Google. Rebre informació de tot, en tot moment, directe a la retina, sense renunciar a l'oïda.

Interconnexió total integrada, amb la voluntat d'escombrar el telèfon mòbil. I, en la seva estratègia d'exploració, generació de capacitats tecnològiques i presa de posicions en aquest nou escenari "wearable", no podem oblidar les compres recents de start-ups, totes durant aquest 2014: Quest Visual (realitat augmentada), Skybox Imaging (visió per satèl·lit), Songza (servei de música online) o la sorprenent adquisició de Lift Labs (que desenvolupa culleres sensoritzades per permetre a malalts de Parkinson compensar electrònicament el seu tremolor).
Avui et destaquem
El més llegit