El Circuit de Barcelona-Catalunya és, des de fa més de tres dècades, un actiu estratègic per a Catalunya. Les dades de 2024 ho confirmen: un 89% d’ocupació de pista i un total de 325 dies d’activitat, amb 225 dies de lloguers i 100 dies de competició. Només 21 dies sense ús i 20 destinats a obres i manteniment. Es tracta d’una de les xifres més altes de l’última dècada, només superada pels registres de 2017 i 2023 (91%).
En l'àmbit esportiu i social, el 2024 va estar un any rècord. El Circuit va acollir quatre cites mundials i va registrar 812.755 assistents, la xifra més alta dels últims quinze anys i la setena millor de la seva història. El cap de setmana de Fórmula 1 va reunir 297.368 espectadors en quatre dies, amb 125.210 persones el diumenge de la cursa, convertint-se en la cinquena edició amb més assistència de la història del traçat. Per la seva banda, el gran premi de MotoGP es va situar en segon lloc amb 176.684 assistents en tres dies, dels quals 76.684 només el diumenge.
Aquesta activitat intensa té un reflex directe en l’economia. Segons el Departament d’Empresa i Treball, el Circuit genera cada any 500 milions d’euros de benefici econòmic a Catalunya i prop de 2.500 llocs de treball.
A tot això s’hi afegeix un valor afegit de primer ordre: la sostenibilitat. En els últims anys s’han destinat més de 30 milions d'euros a modernitzar instal·lacions, millorar la seguretat i avançar en sostenibilitat i digitalització. El Circuit ha impulsat iniciatives com la instal·lació de plaques solars i l’obtenció de certificacions mediambientals, que l’han portat a ocupar el primer lloc mundial al Sustainable Circuits Index™ (2024), per davant de Mugello, Silverstone i Le Mans, gràcies a l’ús d’energies renovables, estratègies de transport eficient i una gestió ambiental exemplar.
Des de l’1 de gener de 2025, el Circuit de Barcelona-Catalunya inicia una nova etapa sota la gestió de Fira Barcelona, a través de la societat Fira Circuit, per un període de vint anys. L’objectiu és diversificar els usos del recinte més enllà de les competicions de motor, de forma que s'obri a fires, congressos i esdeveniments culturals o musicals per maximitzar-ne la rendibilitat i l’impacte econòmic al territori.
"L’experiència de Fira en esdeveniments internacionals ha de permetre millorar l’eficiència, la promoció i la sostenibilitat del Circuit"
L’experiència de Fira en esdeveniments internacionals ha de permetre millorar l’eficiència, la promoció i la sostenibilitat del Circuit, i transformar-lo en un espai més obert, innovador i connectat amb el teixit empresarial i social del Vallès Oriental. Aquest nou model el consolida com un motor econòmic i de projecció internacional del país, més enllà de les grans cites com la Fórmula 1 o la MotoGP.
Un dels primers resultats de la nova gestió de Fira ha estat la signatura d’un acord triennal entre GSMA, Mobile World Capital i Fira Circuit, que convertirà el Circuit de Barcelona-Catalunya en un centre d’innovació en connectivitat avançada. L’objectiu és impulsar el futur dels vehicles connectats i autònoms, la mobilitat aèria, els drons i la tecnologia aplicada a l’entreteniment.
Gràcies a aquesta aliança, el Circuit se situarà a l’avantguarda de la innovació tecnològica, amb les primeres demostracions previstes durant el MWC Barcelona 2026 i, posteriorment, en esdeveniments de motor, eSports i concerts. Aquesta iniciativa, plenament alineada amb l’estratègia de digitalització, sostenibilitat i diversificació del Circuit, enforteix la seva connexió amb l’ecosistema digital de Barcelona i consolida el seu paper com a espai pioner d’innovació i noves experiències per al públic.
El Circuit de Barcelona-Catalunya és un actiu estratègic per al Vallès Oriental i per al país. Per això és essencial aprovar aviat la modificació del Pla Director Urbanístic (PDU), actualment en la seva fase final. Aquest pla, aprovat inicialment pel Parlament de Catalunya el 2016, habilitarà més de 80 hectàrees de sòl per a activitats econòmiques al voltant del Circuit.
"Aquest projecte impulsaria la reindustrialització del país i acceleraria la transformació del teixit industrial vallesà"
Des del territori, fa temps que defensem la creació d’un hub de mobilitat sostenible i connectada entorn del Circuit, basat en tres pilars: indústria, per atraure empreses líders; formació, per generar el talent necessari; i innovació, mitjançant la col·laboració amb universitats, centres de recerca i altres agents de l’ecosistema. Aquest projecte impulsaria la reindustrialització del país i acceleraria la transformació del teixit industrial vallesà cap a una indústria neta, digital, sostenible i circular, alineada amb l’objectiu de situar Catalunya com a pol industrial de referència al sud d’Europa.
Des de Madrid arriba un nou repte per al Circuit de Barcelona-Catalunya: la capital acollirà un Gran Premi d’Espanya de Fórmula 1 del 2026 al 2035. Tot i això, el traçat urbà madrileny genera dubtes sobre soroll, seguretat, impacte ambiental i costos.
Barcelona, en canvi, disposa d’un circuit permanent de màxima seguretat, reconegut per pilots i escuderies com un dels millors del món i seu habitual de proves internacionals. Les negociacions amb Liberty Media avancen amb discreció, però hi ha motius per a l’optimisme i confiança en la renovació del contracte més enllà del 2026.
"Mantenir el Gran Premi d'F1 no és només una qüestió esportiva: és defensar un model de desenvolupament sostenible, d’innovació i de lideratge internacional"
El Circuit de Barcelona-Catalunya és, en definitiva, molt més que una pista de curses. És un motor econòmic, social i tecnològic que genera ocupació, impulsa el turisme, atrau inversió i actua com a aparador global per a la marca Catalunya. Mantenir-hi el Gran Premi de Fórmula 1 no és només una qüestió esportiva: és defensar un model de desenvolupament sostenible, d’innovació i de lideratge internacional que cap traçat improvisat pot igualar.
Preservar i potenciar aquest actiu significa apostar per un territori més competitiu i resilient, capaç de combinar la tradició del motor amb la mobilitat del futur. El Circuit és present i, sobretot, futur.