
03
de Juny
de
2014 - 03:30
Act.
04
de Juny
de
2014 - 13:47
La creativitat a les empreses és quelcom de gran valor. El brainstorming o pluja d'idees és una de les eines més antigues i més preades per estimular-la. Una bona idea pot representar la clau de l'èxit, allò que ens diferencia dels nostres competidors. Com dur a terme un brainstorming productiu? Aquests consells us ajudaran a enfocar-lo de la manera més adequada per treure-l'hi màxim profit.
Bases del brainstorming
Una pluja d'idees es compon de tres etapes bàsiques:
1. Generació lliure i anotació de les idees a la vista de tots.
2. Posada en comú de les idees aportades i filtratge de les més interessants.
3. Cerca de consens en el grup i selecció final de les idees més convenients.
I es basa en dos principis d'actuació: Com més idees sorgeixin, millor i s'han de deixar fluir amb total llibertat d'expressió.
Com utilitzar el brainstorming de forma efectiva?
Hi ha tot una sèrie de consideracions a tenir en compte per aconseguir la finalitat última del procés: una idea creativa brillant.
1. Designar un líder o facilitador, la persona que conduirà el brainstorming. S'encarregarà d'establir les bases de funcionament, de moderar les intervencions, d'anotar les idees, de fer complir les normes i de fer avançar el procés.
2. Formar el grup de treball. Un brainstorming és sempre una tasca d'equip: entre quatre i vuit persones és una bona opció. La diversitat enriquirà el grup. Persones de diferents àrees de l'empresa, de diferents nivells jeràrquics i de diferents temperaments faran que els resultats siguin més brillants. Un equip variat i pluridisciplinar donarà color i perspectives diverses.
3. Escollir el lloc físic. Un espai neutral, tranquil, ampli, sense soroll i amb llum natural serà sens dubte una bona elecció. Una sala on les persones se sentin còmodes i relaxades, un entorn que afavoreixi la creativitat. Cal que hi hagi una pissarra o una pantalla on poder anotar les idees a la vista de tots.
4. Crear el clima adequat. Per facilitar la generació d'idees, les persones s'han de sentir còmodes i amb llibertat d'expressar allò que els hi ve al cap. És fonamental no jutjar ni avaluar cap de les idees aportades entretant es desenvolupa el procés de brainstorming. És condició indispensable perquè les associacions d'idees flueixin i cada membre sigui estimulador i estimulat alhora. L'actitud dels membres ha de ser de col·laboració, entusiasta, proactiva i implicada.
5. Establir clarament els objectius. Tots els membres han de tenir clar quin és l'objectiu final del brainstorming. Aquests objectius poden ser de qualsevol mena, encara que el més habitual és que responguin a necessitats de màrqueting o d'innovació de producte: la solució a una demanda dels consumidors, la idea per a una campanya de promoció o publicitat, el disseny d'un packaging per a un producte nou.
6. Consensuar les normes de funcionament i explicar les diferents etapes del procés. Es tracta d'aconseguir el compromís de tots els membres per avançar amb una actitud oberta, participativa i sense censura.
Alguns matisos dels 'brainstormings' moderns
Experts en creativitat aconsellen que les persones designades per a formar part del grup de brainstorming vinguin ja amb algunes idees preparades de casa, que ja hagin pensat una mica sobre l'assumpte a resoldre. Diuen que ajuda a fer el procés més àgil i productiu que quan es comença des de zero.
També, cal tenir en compte que no sempre un brainstorming acaba amb la idea genial que busquem. Si s'arriba a un punt d'estancament, millor deixar la reunió i reprendre-la al cap de pocs dies. Les idees sorgeixen quan menys se les espera. No és obligatori veure el brainstorming com una sessió única, ans al contrari: pot ser positiu donar temps al participants per acabar de fer madurar el procés creatiu.
Per concloure, només recordar que val la pena aprofitar una eina com aquesta, basada en el talent de les persones elevat a la potència màxima quan es treballa en equip. Això sí, cal destacar que l'actitud positiva, entusiasta i de col·laboració entre els membres és condició sine qua non per a la creativitat. Sense aquesta predisposició i un bon lideratge, el brainstorming no funcionará.
Bases del brainstorming
Una pluja d'idees es compon de tres etapes bàsiques:
1. Generació lliure i anotació de les idees a la vista de tots.
2. Posada en comú de les idees aportades i filtratge de les més interessants.
3. Cerca de consens en el grup i selecció final de les idees més convenients.
I es basa en dos principis d'actuació: Com més idees sorgeixin, millor i s'han de deixar fluir amb total llibertat d'expressió.
Com utilitzar el brainstorming de forma efectiva?
Hi ha tot una sèrie de consideracions a tenir en compte per aconseguir la finalitat última del procés: una idea creativa brillant.
1. Designar un líder o facilitador, la persona que conduirà el brainstorming. S'encarregarà d'establir les bases de funcionament, de moderar les intervencions, d'anotar les idees, de fer complir les normes i de fer avançar el procés.
2. Formar el grup de treball. Un brainstorming és sempre una tasca d'equip: entre quatre i vuit persones és una bona opció. La diversitat enriquirà el grup. Persones de diferents àrees de l'empresa, de diferents nivells jeràrquics i de diferents temperaments faran que els resultats siguin més brillants. Un equip variat i pluridisciplinar donarà color i perspectives diverses.
3. Escollir el lloc físic. Un espai neutral, tranquil, ampli, sense soroll i amb llum natural serà sens dubte una bona elecció. Una sala on les persones se sentin còmodes i relaxades, un entorn que afavoreixi la creativitat. Cal que hi hagi una pissarra o una pantalla on poder anotar les idees a la vista de tots.
4. Crear el clima adequat. Per facilitar la generació d'idees, les persones s'han de sentir còmodes i amb llibertat d'expressar allò que els hi ve al cap. És fonamental no jutjar ni avaluar cap de les idees aportades entretant es desenvolupa el procés de brainstorming. És condició indispensable perquè les associacions d'idees flueixin i cada membre sigui estimulador i estimulat alhora. L'actitud dels membres ha de ser de col·laboració, entusiasta, proactiva i implicada.
5. Establir clarament els objectius. Tots els membres han de tenir clar quin és l'objectiu final del brainstorming. Aquests objectius poden ser de qualsevol mena, encara que el més habitual és que responguin a necessitats de màrqueting o d'innovació de producte: la solució a una demanda dels consumidors, la idea per a una campanya de promoció o publicitat, el disseny d'un packaging per a un producte nou.
6. Consensuar les normes de funcionament i explicar les diferents etapes del procés. Es tracta d'aconseguir el compromís de tots els membres per avançar amb una actitud oberta, participativa i sense censura.
Alguns matisos dels 'brainstormings' moderns
Experts en creativitat aconsellen que les persones designades per a formar part del grup de brainstorming vinguin ja amb algunes idees preparades de casa, que ja hagin pensat una mica sobre l'assumpte a resoldre. Diuen que ajuda a fer el procés més àgil i productiu que quan es comença des de zero.
També, cal tenir en compte que no sempre un brainstorming acaba amb la idea genial que busquem. Si s'arriba a un punt d'estancament, millor deixar la reunió i reprendre-la al cap de pocs dies. Les idees sorgeixen quan menys se les espera. No és obligatori veure el brainstorming com una sessió única, ans al contrari: pot ser positiu donar temps al participants per acabar de fer madurar el procés creatiu.
Per concloure, només recordar que val la pena aprofitar una eina com aquesta, basada en el talent de les persones elevat a la potència màxima quan es treballa en equip. Això sí, cal destacar que l'actitud positiva, entusiasta i de col·laboració entre els membres és condició sine qua non per a la creativitat. Sense aquesta predisposició i un bon lideratge, el brainstorming no funcionará.